Är det nån mer än jag som har problem med att klipparn drar ett ärovarv runt hela slingan innan den går ut till zonklippningen ibland?
Kantklippningen är avstängd. Kör Fw 2.01
 
Har testat en del med att göra en "tagg" men Worx (i varje fall min) verkar vara programmerad så att den försöker hitta tråden där den senaste tappade den, den stannar på stället och börjar vrida åt det håll den senaste kände av tråden. Jag har inte testat detta utförligt dock så det kanske är en möjligt, att göra en "tagg" som avslutas i ett hörn av den yttre slingan kan vara värt ett försök. - Gäller bara att hitta tid och ork att göra en sådan insats...
 
Jag har en WG790E/.1 som jag köpte i Juni. Jag har fått problem med att roboten säger "Utom arbetsområde" när han står mitt på gräsmattan. Dioden på laddstationen lyser inte. Jag har då kontrollerat att eluttaget är som det ska och det är inga problem där. Det är andra gången detta händer för mig. Sist gång så drog jag ur kabeln och satte tillbaka samt lossade kopplingen efter transformatorn några gånger och helt plötsligt hoppade den igång. Detta har inte hjälpt idag.
Det konstiga är ju att allt fungerade klockrent i ca 2 månader och helt plötsligt dök problemet fram när roboten var ute och klippte. Och nu händer samma sak igen.......
Någon som har varit med om samma sak?
 
P-Wall skrev:
Jag har fått problem med att roboten säger "Utom arbetsområde" när han står mitt på gräsmattan. Dioden på laddstationen lyser inte.
Har inte varit med om detta, jag har samma maskinmodell och köpt denna sommar. Om dioden inte lyser på laddstationen så betyder det att slingan inte är igång och då ska roboten göra precis så här: stanna och meddela "utanför arbetsområde". Iaf som jag fattat det.

Då är frågan varför slingan kopplades ifrån. Att misstänka fel på strömförsörjning till laddstation eller att det är fel på laddstationen låter mest sannolikt. Vore det ett intermittent avbrott i begränsningsslingan borde laddstationen indikera detta med blinkande grönt, detta kan nog uteslutas.

Kan det ev vara så att du har en extremt lång begränsningsslinga? Känner inte till exakt maxgräns men det finns en sådan.
 
Redigerat:
Jag har inte använt dem 200m kabel man fick med så jag lär ju inte har för mycket kabel. Som det är nu kan jag ju inte ens ladda roboten. Alltså är det strömförsörjningen som det är fel på. Jag har testat olika eluttag men dock utan resultat.....
 
Finns en grej som en del missar, att man aldrig får ha en massa oanvänd begränsningskabel som ligger i en härva eller prydligt uppsurrad vid sidan om. Detta ger störningar och skapar bekymmer,

Har du inga sådana onödiga kabelhärvor så kontakta Works support och berätta om problemet. Låter i alla fall inte i mina öron som att det skulle vara något större fel på installationen eller på själva roboten, bara att det ev är något knas med laddstationen.

Lycka till och återrapportera gärna om resultatet!
 
Harald Blåtumme skrev:
Finns en grej som en del missar, att man aldrig får ha en massa oanvänd begränsningskabel som ligger i en härva eller prydligt uppsurrad vid sidan om. Detta ger störningar och skapar bekymmer,

Har du inga sådana onödiga kabelhärvor så kontakta Works support och berätta om problemet. Låter i alla fall inte i mina öron som att det skulle vara något större fel på installationen eller på själva roboten, bara att det ev är något knas med laddstationen.

Lycka till och återrapportera gärna om resultatet!
Nej jag har inga onödiga kabelhärvor liggandes. Får kontakta dom imorn och höra.
 
P-Wall skrev:
Nej jag har inga onödiga kabelhärvor liggandes. Får kontakta dom imorn och höra.
Gör så.

Sitter ute och myser på altanen nu och tänkte att varför inte testa hur min robot av samma modell beter sig om strömmen plötsligt bryts till laddstationen medan den är ute och jobbar... :) Växer så det knakar i gräsmattan nu så varför inte ett extra kvällspass.

Sonen vid jaktradion, jag ger kommando "bryt" när den är mitt ute på gräsmattan. Tar ca fem sekunder så börjar roboten cirkla runt litet förvirrat och strax därpå stannar den med felmeddelandet "utanför arbetsområde". Som ett urverk, funkar exakt som jag trodde.

Litet oväntat var att roboten satte igång igen av sig själv så fort jag knäppte på strömmen till laddstationen igen, bara fortsatte som om inget hade hänt. Inte rört en knapp på roboten som står ca 4 m från närmsta begränsningskabel.

__
Detta är ganska intressant. Betyder att roboten - för att kunna klippa - måste känna av signalen från begränsningsslingan även när den befinner sig mitt i klippområdet och många meter bort från närmsta slinga. Detta är något jag inte sett några specifikationer på alls, hur långt maxavståndet robot <=> begränsningsslinga får vara.
 
Redigerat:
Harald Blåtumme skrev:
Gör så.

Sitter ute och myser på altanen nu och tänkte att varför inte testa hur min robot av samma modell beter sig om strömmen plötsligt bryts till laddstationen medan den är ute och jobbar... :) Växer så det knakar i gräsmattan nu så varför inte ett extra kvällspass.

Sonen vid jaktradion, jag ger kommando "bryt" när den är mitt ute på gräsmattan. Tar ca fem sekunder så börjar roboten cirkla runt litet förvirrat och strax därpå stannar den med felmeddelandet "utanför arbetsområde". Som ett urverk, funkar exakt som jag trodde.

Litet oväntat var att roboten satte igång igen av sig själv så fort jag knäppte på strömmen till laddstationen igen, bara fortsatte som om inget hade hänt. Inte rört en knapp på roboten som står ca 4 m från närmsta begränsningskabel.

__
Detta är ganska intressant. Betyder att roboten - för att kunna klippa - måste känna av signalen från begränsningsslingan även när den befinner sig mitt i klippområdet och många meter bort från närmsta slinga. Detta är något jag inte sett några specifikationer på alls, hur långt maxavståndet robot <=> begränsningsslinga får vara.
Är det inte max 18m mellan slingorna? Då blir det max 9m från slinga.
 
nissenhj skrev:
Är det inte max 18m mellan slingorna? Då blir det max 9m från slinga.
Aldrig sett någon uppgift om detta. Inte ens funderat på det innan mitt lilla experiment men helt uppenbart har roboten koll på slingan att den är aktiv. Känner den ingen signal från begränsningskabeln så bara lägger den ner verksamheten med felmeddelande "utanför arbetsområde". Det är så jag tolkar beteendet.
 
Elffors skrev:
Är det nån mer än jag som har problem med att klipparn drar ett ärovarv runt hela slingan innan den går ut till zonklippningen ibland?
Kantklippningen är avstängd. Kör Fw 2.01
Så betedde sig min också när jag hade fw 2.01. Ladda i den nyaste från hemsidan, det har jag gjort och nu går den som en klocka.
 
Harald Blåtumme skrev:
Aldrig sett någon uppgift om detta. Inte ens funderat på det innan mitt lilla experiment men helt uppenbart har roboten koll på slingan att den är aktiv. Känner den ingen signal från begränsningskabeln så bara lägger den ner verksamheten med felmeddelande "utanför arbetsområde". Det är så jag tolkar beteendet.
Vet inte heller om det finns någon max mellan slingorna.

Vart fick du dem siffrorna nissenhj? Min tomt var på 2000kvm när min worx körde där och har garanterat mer än 18m. Närmare 30m på något ställe och hände aldrig att den stannade utanför.
 
b0dd3 skrev:
Vet inte heller om det finns någon max mellan slingorna.

Vart fick du dem siffrorna nissenhj? Min tomt var på 2000kvm när min worx körde där och har garanterat mer än 18m. Närmare 30m på något ställe och hände aldrig att den stannade utanför.
Ställde mitt svar som en fråga. Har inte tid och möjlighet att kolla, men har för mig att det står i installationsmanualen. Men nu har jag ju en 794E
 
Installerade ju min WG790E.1 för knappt två månader sedan, tänkte det kunde vara kul att visa hur det blev med den där nysådden i f.d rabatten där laddstationen placerades.

Precis efter installation och litet slarvigt utströdda gräsfrö:
Robotgräsklippare i laddstation under träskydd på nysådd mark vid sidan av trädäck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag drygt 6 veckor senare:
Robotgräsklippare i laddstation under träskydd med nysådd gräsmatta i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta hörn av gräsmattan har som synes rätt gles och tråkig kvalitet så jag får nog toppdressa och så i litet nytt. Var enbart mossa där tidigare.

Det har ju pratats om att det skulle bli hjulspår med den här typen av återgång via begränsningskabeln men faktum är att all antydan till sådant försvann i stort sett helt efter att jag bytte till eftermiddagsklippning 13-15 fem dagar i veckan. Ja utom precis här i det nysådda framför laddstationen... inte så konstigt kanske :)
 
b0dd3 skrev:
Vet inte heller om det finns någon max mellan slingorna.

Vart fick du dem siffrorna nissenhj? Min tomt var på 2000kvm när min worx körde där och har garanterat mer än 18m. Närmare 30m på något ställe och hände aldrig att den stannade utanför.
Max 18 m till slinga står någonstans i Worx manual
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.