en liten vidareutveckning.. Avser man att isolera, ska isoleringen sitta dikt an mot platstunnan. annars kommer ända kalluft emellan, o då kan man lika gärna skippa den o bara ha panel.
 
Tack för era svar!

Jag skippar isolering helt och hållet. Elda är roligt... :)
 
några bilder att dela med dig av? :)
 
Någon som kommit med några uppgraderingar?
 
inte ännu :) men det kommer!
 
Vad har du på g?
 
Lite experiment med gasuppvärming som e superbillig att bygga o enkel. I princip allt inbyggt under bänken
 
  • Gilla
zalsson
  • Laddar…
Ingen pinfärsk tråd detta men hittades på google när jag kollade på budgettunnor.
En tanke som slagit mig angående uppvärmningen, varför inte i princip placera kaminen rätt i vattnet? Eller liksom mer en djupare bytta i t.ex. rostfritt eller så, och eldar direkt i denna typ? Slang och pump är ju fint för rening, men uppvärmningsmässigt så känns det ju mer effektivt att "elda i vattnet". Enda nackdelen jag ser är att det är att denna anordning då tar plats i tunnan. Eller tänker jag galet? Kanske är mer effektivt/bättre att tokvärma små mängder vatten gällande att döda bakterier och sånt?
 
Vågar du då bada samtidigt som du värmer?
 
Har efter en del tittande förstått att min idé inte är ovanlig :)
Men ja, alltså eldningen sker ju "under" vattnet. Såklart bränner man sig om man sätter huden mot den, men man får ju bygga in den i trä likt ett bastuaggregat, typ.
 
Bästa tråden jag läst på länge. Är det någon som fortfarande är aktiv med sin utveckling. Jag har börjat googla tankar nu direkt. Jag funderar på en vattenmantlad kamin, då jag inte är så haj på att bygga som ni är.
 
Funderar fortfarande på komplettera med en gasol vattenvärmare/dusch, men blir sjukt opraktiskt på vintern. Så drar mig lite.
Annars badar jag mest.

Vy över en sjö från skogsbrynet med träd i förgrunden och en bastuflotte vid vattnet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
mb77tyson skrev:
Bästa tråden jag läst på länge. Är det någon som fortfarande är aktiv med sin utveckling. Jag har börjat googla tankar nu direkt. Jag funderar på en vattenmantlad kamin, då jag inte är så haj på att bygga som ni är.

Aktiv i huvudet men passiv i kroppen. Jag ska bygga klart min men jag vet inte om jag ska ha värmepump eller kamin.

Förövrigt slår en gammal vedpanna en hemmabyggd i rostfritt med hästlängder.
 
Ser så nice ut. Jag återkommer när bygger drar igång😜👍
 
Var ett tag sedan jag gjorde något med min, men finns alltid saker som ligger o maler. blev ju en badtunna med skarvade ibc sist jag gjorde något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.