Just nu verkar det som att dom kräver en "färdigställandeförsäkring".



Från Gar-bos hemsida:

"När du anlitar en entreprenör för att bygga ditt nya hus, eller för att bygga om eller bygga till, ska det finns ett färdigställandeskydd.

Gar-Bos färdigställandeskydd heter Färdigställandeförsäkring och skyddar dig mot extra kostnader som kan uppkomma om entreprenören går i konkurs, eller om bygget blir så försenat att du har rätt att häva avtalet och anlita en ny entreprenör.

En Färdigställandeförsäkring är den viktigaste försäkringen när du ska bygga hus. Den tecknas oftast av entreprenören eller leverantören, och alltid till förmån för dig som beställare. Hos Gar-Bo kan även du som privatperson teckna vår Färdigställandeförsäkring.

Hur mycket en Färdigställandeförsäkring kostar avgörs av byggtiden, avtalssumman och entreprenörens kreditvärdighet och brukar vara omkring 2-5 % av försäkringsbeloppet."


Varför tvingas jag till att teckna en försäkring som jag inte vill ha och varför verkar det som att det bara finns ett ställe att teckna försäkringen på? Dom kan inte ha stor konkurrens på försäkringarna.
 
TS, det verkar som att du måste svälja något beskt piller.

Luft/vatten passar inte särskilt bra i Jämtland och det blir också en dyr värmekälla i förhållande till storleken på huset.

Bergvärme eller jordvärme ger bra driftsekonomi men det blir också en dyr värmekälla i förhållande till storleken på huset.

Luftvärmepump + elvärme ger låga investeringskostnader men lite högre energikostnader.

Vattenburen golvvärme + vattenmantlad kamin, kökspanna eller vedpanna ger gratis värme om man orkar elda, men du vill ju inte hålla på med vedhantering och då går ju systemet på el istället. Installationskostnaden blir också ganska hög. En bra vedpanna kostar nästan som en bergvärmeanläggning. Kökspannan och kaminen går kanske att ta delvis på myskontot men det blir jobbigare vedhantering än en vedpanna. Kökspannan gör dock att man kan laga mat på ved, vilket sänker elkostnaderna.

En joker kan dock vara en mindre värmepump med direktförångning. Sirius har sådana. Jag tror att installationen på en sådan landar under 50000kr totalt. De verkar dock vara ovanliga och jag tror att COP-talet inte är jättebra. Men det verkar vara en bra matchning för ditt hus.
 
Det verkar som att bostadsgaranti inte tecknar försäkringar längre.

Väntar på en offert från gar-bo. På telefon lät det som att det skulle bli ganska billigt. Inte alls som jag fick för mej när jag kollade på hemsidan. "2-5% av byggkostnaden" eller vad jag nu läste.
Kanske hamnar kring 3000 istället.



Värmekällan måste jag fundera mer på.

Varför passar inte luft/vatten pumpar i jämtland? Alla har ju snart en luft-luft pump eller nånn annan luft variant av pump.

Kanske gör nånn billig lösning nu.
I framtiden skulle jag kunna ha en vedpanna eller berg/mark värmepump i verkstan som ligger ganska nära det planerade huset. I så fall kan jag ha en kulvert emellan.
 
Ingen luftvärmepump passar särskilt bra när det är -20 och man behöver som mest värme, COP-talet blir så dåligt att det i princip inte skiljer så väldans mycket mot direktel när man räknar in att aggregatet behöver avfrostas. Och har man köpt en värmekälla som inte funkar när man behöver den som mest så är det ju roligare om den kostade 15000kr istället för 55000 kr. Plus kostnaderna för ett vattenburet system.

Någon här kanske kan det här bättre, men får man över huvud taget bättre driftekonomi med en luft-vatten-värmepump än med en luftvärmepump?

Har du en verkstad? Om du ska värme upp den så kanske det är vettigt att skaffa en berg- eller markvärmepump ändå. Om du har en stor tomt och tillgång till grävare så kan du nog gräva ner en markvärmeslang till lägre pris än vad ett borrhål kostar. Då behöver lösningen inte blir speciellt dyr.
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
bryggstun skrev:
Vad gäller angående färdigställandeskydd?

Jag antar att jag måste teckna en sånn "försäkring"
Är det bara gar-bo som har den försäkringen?

Går det att slippa teckna försäkringen?
Ja, det går att slippa. Försäkringen täcker 10% av entreprenad-beloppet. Det anses räcka ifall denne skulle gå i konkurs och du måste anlita någon ny. Kan ju vara väl snålt IMHO men men... Försäkringen tar de iaf bra betalt för.

Du behöver inte köpa en försäkring. Ett alternativ är tex en bankgaranti där du sätter in 10% själv. Det är dina pengar som du kan använda om entreprenören går i konkurs. Alternativt diskutera med kommunen om att tillräckliga marginaler finns.
 
Undrar om det är olika regler i olika kommuner?
Dom är ganska envisa med att jag ska ha en försäkring. Orkar inte bråka med dom.
 
bryggstun skrev:
Undrar om det är olika regler i olika kommuner?
Dom är ganska envisa med att jag ska ha en försäkring. Orkar inte bråka med dom.
Vet ej. Det de vill säkra är ju att du kan bygga färdigt huset. Jag fick ge 4.000:- för min föräkring, baserat på en entreprenadkostnad om 2 milj. Den kunde då som max ge ersättning om 200.000. Men observera att försäkringen ska tecknas av din entreprenör och fyllas i på ABS09.
 
Jag skulle bygga värmesystemet runt en bra acctank, förberedd för vattenmantlad kamin, solvärme osv kanske i kombo med berg / jordvärme.
Att kunna elda är toppen i händelse av strömavbrott eller haveri på primär värmekällan.

Vår jordvärme pump gick sönder i januari ett år då det var en riktig köldknäpp, eldade i kamin, kokos och även i bastun med dörren öppen på så vis hade vi behagligt i hela huset, varmvatten fick vi via elpatron i pumpen
 
Jag giller Ninos design men ett stort problem är att bergvärme och acktank inte passar särskilt bra ihop. Bergvärme får sämre COP om man värmer mot en acktank och dessutom får man ett komplexare system. Vill man säkra mot strömavbrott med bergvärme så ger en vanlig kamin med luftburen värme bättre effekt och enklare system.

Det som verkligen lockar mig med acktanken är att man kan få ett helt off-grid-system om man vill. Om man stoppar in en 12V elpatron i acktanken kan man mata den direkt från en solpanel och då får gratis värme och varmvatten sommartid. Fast ekonomiskt är det tveksamt om det är försvarbart. En bergvärmeanläggning kostar drygt 100000 kr. En acktank kostar 20000kr, solcellerna kanske 10000 installerat och klart, vattenmantlad kamin kostar minst 10000 kr extra jämfört med en vanlig kamin och sen ska man hålla på och elda ved också.
 
Har funderat förut på att gräva ner en värmeslang till verkstan men det har inte blivit så delvis för att man helst inte vill ha en massa slangar kors och tvärs i marken. Att borra känns för dyrt men det skulle inte behövas slangar under halva gården.

Det blir nog nånn billig lösning nu i början. Huset blir ju så litet så el skulle duga till att värma vattenslingorna i golvet.
 
Vad har du för ventilation. Är det mek frånluft så är väl en frånluftsvärmepump en given lösning? Billig och helt ok ekonomi. Inte lika effektivt som bergvärme men mycket billigare. Vattenmantlad kamin är säkert roligt men återbetalningstiden lär väl vara enorm om man inte eldar hela tiden.
 
bryggstun skrev:
...
Det blir nog nånn billig lösning nu i början. Huset blir ju så litet så el skulle duga till att värma vattenslingorna i golvet.
När vi byggde år 2010 hoppade vi över både golvvärme och radiatorer. (Har dock dragit tråd för el-element till dosor under varje fönster, utifall att...

Första vintern fick täljstenskaminen stå för värmen, men sedan blev det en Luft/Luft-värmepump.
Har aldrig saknat golvvärme, och L/L-värmepumpen får gå på lägsta/tystaste läget oktober - april, och det räcker.

Nu inser jag att situationen är annorlunda i Dalarna och Jämtland än här på gränsen till Skåne,
men behöver man verkligen golvvärme? Har förstått att det är ett oekonomiskt sätt att värma upp bostaden.

Se för övrigt https://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/271519-golvvarme-ja-eller-nej.html

PS
Och ja, ventilationen (FTX) vispar runt varmluften så det blir varmt och gott i alla rum :)
 
Om det är ur ekonomisk synvinkel borde väll flvp vara det självklara på dom kvm. Men kamin luft luft och bergvärme behöver du fortfarande något för ventilationen.(även vv vid luft luft) Vet inte vad som kan bli billigare (då du inte vill sota, hugga ved på ledig tid)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.