S
lbgu skrev:
Samtidigt är det ju så det funkar med de flesta teknikprylar. De som är först betalar mycket mer än de som väntar 5-10 år. Säg att du köpte en stor platt-TV när de var ganska nya, blir du sur på din granne som fem år senare köper en mycket större TV betydligt billigare?

För nätägaren borde det väl vara lönsamt att koppla in nya kunder för självkostnadspris eftersom de stora pengarna tjänas på att kunden sen köper olika tjänster som kostar pengar varje månad i många år framåt.
Fast nu är som tur är priset normalt sett högre om man efteransluter sig, jag är faktiskt för ett tvång, liknande hur kommun kan tvinga folk till kommunalt avlopp.
 
SueCia skrev:
Fast nu är som tur är priset normalt sett högre om man efteransluter sig, jag är faktiskt för ett tvång, liknande hur kommun kan tvinga folk till kommunalt avlopp.
Vi har väl tillräckligt med tvång i det här landet. Självklart ska man inte tvingas att ansluta sig till ett fibernät.
 
  • Gilla
A-Man_08 och 1 till
  • Laddar…
A
lbgu skrev:
Samtidigt är det ju så det funkar med de flesta teknikprylar. De som är först betalar mycket mer än de som väntar 5-10 år. Säg att du köpte en stor platt-TV när de var ganska nya, blir du sur på din granne som fem år senare köper en mycket större TV betydligt billigare?

För nätägaren borde det väl vara lönsamt att koppla in nya kunder för självkostnadspris eftersom de stora pengarna tjänas på att kunden sen köper olika tjänster som kostar pengar varje månad i många år framåt.
Även den som är med från början tjänar ju de pengar på i många år, de som är med från början borde som förslag då kanske få sitt installerat gratis och sen blir det dyrare och dyrare ju längre man väntar, det är ju också en modell.
 
Det är fler och fler kommunikationsoperatörer som tar ut en högre kostnad/avgift för dom som efteransluter sig. Anledningen till det är att det oftast är en högre kostnad att efteransluta någon enstaka än att ansluta många på en och samma gång.
Här i kommunen kostar det 6000kr extra att efteransluta sig. Kommunen lägger ner slang för fiber så fort det grävs för något tex fjärrvärme, va, GC-vägar, el mm, detta har dom gjort sedan 2004, första privata villan anslöts till fibernätet sommaren 2007. Från -07 till ca -13 så var det en fast anslutningsavgift, nu är det istället en månadsavgift plus en engångskostnad på 6000kr om man efteransluter sig.

Startkostnaden för att ta ut en grävare, fiberblåsare, fibersvetsare, mm är samma oberoende på om det är en fastighet eller 100 fastigheter som ska anslutas vid tillfället.

Kommunikationsoperatörerna lånar X pengar för att bygga ut område y med X pengar, område y anses ha 100% täckning vid säg 98% anslutna. Dessa X pengar ska betalas av dessa 98% anslutna, så kommunikationsoperatören ligger ute med en del av pengarna tills alla 98% är anslutna.
 
Jake123 skrev:
Ok, som med elpriset menar du? Att det är monopol och alla betalar exakt lika mycket?
Här har du en bra jämförelse:
Elpriset betalar du till den som du köper elen av, dvs du kan välja elleverantör och förhandla pris. Det är den som vi kallar för tjänsteleverantör, t.ex. Telia, Comhem. Bredbandsbolaget, etc, som du får tjänster som Bredbandsanslutning, TV, Telefoni, etc, från.

Men innan du kommit så långt måste du beställa nätanslutning för el, dvs du får betala en kostnad till nätägaren för att få elkabel framdragen och ansluten till ditt hus med elmätare, etc, Det här är detsamma som att få fiber anslutet till din fastighet och avlämnad i t.ex. en fiberswitch (motsvarande elskåpet).

Så din kostnad för en fiberanslutning är i många fall en engångskostnad som innehåller alla delar för att komma till en "telestation" där fiberswitchar finns, mellanliggande transportfiber/duct, fiberskåp, anslutningsfiber/duct, och inte minst allt arbete för att det ska hamna på plats.
Så när någon gör en efterbeställning av fiberanslutning så ser du kanske bara bråkdelen av arbetet som redan är utfört. Oftast används gemensam prissättning, dvs inte faktiskt kostnad för just din fastighet. Och skulle man lägga ned projekteringsarbete för faktiskt prissättning skulle det kanske inte bli billigare med allt merarbete för att få det på kronan rätt.
 
AndersS skrev:
Här har du en bra jämförelse:
Elpriset betalar du till den som du köper elen av, dvs du kan välja elleverantör och förhandla pris. Det är den som vi kallar för tjänsteleverantör, t.ex. Telia, Comhem. Bredbandsbolaget, etc, som du får tjänster som Bredbandsanslutning, TV, Telefoni, etc, från.

Men innan du kommit så långt måste du beställa nätanslutning för el, dvs du får betala en kostnad till nätägaren för att få elkabel framdragen och ansluten till ditt hus med elmätare, etc, Det här är detsamma som att få fiber anslutet till din fastighet och avlämnad i t.ex. en fiberswitch (motsvarande elskåpet).

Så din kostnad för en fiberanslutning är i många fall en engångskostnad som innehåller alla delar för att komma till en "telestation" där fiberswitchar finns, mellanliggande transportfiber/duct, fiberskåp, anslutningsfiber/duct, och inte minst allt arbete för att det ska hamna på plats.
Så när någon gör en efterbeställning av fiberanslutning så ser du kanske bara bråkdelen av arbetet som redan är utfört. Oftast används gemensam prissättning, dvs inte faktiskt kostnad för just din fastighet. Och skulle man lägga ned projekteringsarbete för faktiskt prissättning skulle det kanske inte bli billigare med allt merarbete för att få det på kronan rätt.
Ok, jag tycker att det är märkligt att nätägaren Skanova inte erbjuder anslutning bara, att man måste gå omvägen
via en operatör.

I fallet med elen så kan jag beställa en anslutning till nätet av nätägaren Fortum, jag behöver inte gå till nån av eloperatörerna för att beställa en anslutning.
 
Indirekt gör dom det via Telia.

Nu vet jag inte hur det går till när man skaffar elanslutning men när man flyttar till ett nytt boende, främst första boendet, så måste man aktivt välja elleverantör, om man inte gör det så blir eldistributören lite kinkig eftersom dom inte vet vem dom ska skicka fakturan till plus att "man" hamnar på elavtalet "dunderdyra rörliga".
 
Jake123 skrev:
Ok, jag tycker att det är märkligt att nätägaren Skanova inte erbjuder anslutning bara, att man måste gå omvägen
via en operatör.

I fallet med elen så kan jag beställa en anslutning till nätet av nätägaren Fortum, jag behöver inte gå till nån av eloperatörerna för att beställa en anslutning.
fast där har du en skillnad rent teknikst mot elnätet. In till elnätet pytsar de olika elleverantörerna in el från sina kraftverk i förhållande till hur mycket just deras kunder förbrukar. Den el du förbrukar kan komma från vilken leverantör som helst,all el i nätet är "lika".

Skanova transporterar din data just från dig och till just din internetleverantör, den leverantören skickar sedan ut din data på det stora nätet. men du har en egen "kanal" från ditt hus hela vägen via din internetleverantör ut till det stora gemensamma nätet. Skanova har ingen (oficiell) egen koppling till internet.
 
Jake123 skrev:
Ok, jag tycker att det är märkligt att nätägaren Skanova inte erbjuder anslutning bara, att man måste gå omvägen
via en operatör.

I fallet med elen så kan jag beställa en anslutning till nätet av nätägaren Fortum, jag behöver inte gå till nån av eloperatörerna för att beställa en anslutning.
Det är mycket möjligt att skanova kan erbjuda dig svartfiber till sin fibercentral men vad du ska med den till som privatperson är ju en väldigt bra fråga. För som flera redan har sagt så är det operatörerna som har internetanslutning och som de kopplar in din fiber, för skanova har ingen egen internetuppkoppling som dem kan dela ut hur som helst.
 
Jake123 skrev:
Ok, jag tycker att det är märkligt att nätägaren Skanova inte erbjuder anslutning bara, att man måste gå omvägen
via en operatör.

I fallet med elen så kan jag beställa en anslutning till nätet av nätägaren Fortum, jag behöver inte gå till nån av eloperatörerna för att beställa en anslutning.
Vi försöker förklara ungefär hur det fungerar, allt är inte lika, och varför du måste gå vissa vägar för att kunna beställa fiberanslutning och senare tjänsterna
Man kan sedan tycka både det ena och andra, men detta är tillvägagångsättet i de flesta fall för att skaffa sig en fiberanslutning. Sedan finns det byanät, etc, men även de har liknande principer.
 
Man kan väl likna det vid en ny inkoppling av el i en nybyggd fastighet, eller anslutning till kommunala avloppet, du betalar en engångsavgift för att få vara med sen betalar du per månad.
 
tommib
Jake123 skrev:
Ok, jag tycker att det är märkligt att nätägaren Skanova inte erbjuder anslutning bara, att man måste gå omvägen
via en operatör.

I fallet med elen så kan jag beställa en anslutning till nätet av nätägaren Fortum, jag behöver inte gå till nån av eloperatörerna för att beställa en anslutning.
Nja... Skanova ska nog i detta fallet jämföras med t.ex. Svenska Kraftnät som samordnar (och kanske äger, jag vet faktiskt inte) stamnätet. Att sen Skanova dessutom äger sista biten koppar/fiber till många kunder beror på att de helt enkelt är infrastrukturdelen av gamla Televerket.

Så du kan jämföra med att försöka beställa en elanslutning från Svenska Kraftnät.

Att hantera privatkunder är betydligt besvärligare än att hantera företagskunder, så jag kan förstå att Skanova inte vill göra det. De är dessutom troligen förhindrade att själva driva den typen av verksamhet eftersom de måste upplåta infrastruktur till alla som vill.
 
A
lbgu skrev:
Samtidigt är det ju så det funkar med de flesta teknikprylar. De som är först betalar mycket mer än de som väntar 5-10 år. Säg att du köpte en stor platt-TV när de var ganska nya, blir du sur på din granne som fem år senare köper en mycket större TV betydligt billigare?

För nätägaren borde det väl vara lönsamt att koppla in nya kunder för självkostnadspris eftersom de stora pengarna tjänas på att kunden sen köper olika tjänster som kostar pengar varje månad i många år framåt.
Fick höra idag en som ville göra en efteranslutning till öppenfiber som fick besked att det skulle kosta dubbla priset jämfört med när med de gick runt med starterbjudandet för två år sedan. Alltså drygt 32000kr jämfört med 16000kr.
 
S
bra-byggare skrev:
Fick höra idag en som ville göra en efteranslutning till öppenfiber som fick besked att det skulle kosta dubbla priset jämfört med när med de gick runt med starterbjudandet för två år sedan. Alltså drygt 32000kr jämfört med 16000kr.
Av principskäl tycker det är helt rätt, med ett förbehåll. Om man inte ägde fastigheten vid tiden för erbjudandet kan jag tycka att man borde få ansluta sig för erbjudandepriset plus extrakostnaderna som firman får. Men har man aktivt valt att inte ansluta sig till fiber så ska det svida ordentligt när man väl väljer att ansluta sig. Det är ju ofta bakåtsträvarna som inte vill ha fiber som håller tillbaks utbyggnationer så folk som vill ha fiber inte kan få det. Därför är jag absolut för ett tvång på att ansluta sig, med 100%anslutningsgrad skulle det gå att sänka priset rejält per kund också.
 
Det enda vettiga är väl att ta betalt för vad det verkligen kostar att ansluta sig. Finns ett anslutningsskåp nästan i tomtgränsen så bör det rimligen bli mycket billigare än ifall man måste gräva hundratals meter för att ansluta fastigheten. Att hålla på att straffa folk med oskäliga påslag bara för att de idag ändrat sig känns som ett väldigt ICKE företagsmässigt beslut. Varför behandla nya kunder så? Likadant allt tal om tvångsanslutning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.