Köpte en tomt utan att vara insatt i speciella byggregler, får skylla mig själv. Trodde i min enfald att "enbostadshus" var hus avsedda för en bostad/hushåll. Dessutom är inte området detaljplanerat. Visste inte att fritidshus och enbostadshus är två helt olika saker, och att kommunen jag vill bygga i inte vill utöka fritidshusbebyggelsen där jag har tomt enligt planbesämmelser. Har ingen lust att investera så mycket pengar för permanentstandardvilla för ett hus som ska användas som fritidsnöje, dessutom vill jag egentligen ha ett litet hus, därav fritidshus. Någon som har någon erfarenhet av dispenser i såna här fall? Finns det ens möjlighet att få till ett fritidshusbygge? Kommunen är österåkers kommun.
 
Du får bygga hur litet du vill, men förmodligen åretruntstandard. Vad är problemet ?
 
Undrar lite vad problemet är? Handlar det möjligen om att fritidshus inte behöver VA-anslutning på vissa ställen, eller om att inte behöva uppfylla alla tillgänglighetskrav, krav på isolering för vinterstandard etc?
 
Jonatan79 skrev:
Du får bygga hur litet du vill, men förmodligen åretruntstandard. Vad är problemet ?
Nej, det är det som är problemet. Jag får inte bygga "hur litet jag vill". I.o.m. att jag måste bygga enbostadshus istället för fritidshus så är regelverket och byråkratin tusen gånger strängare. Då måste jag följa Boverkets Byggregelverk på millimetern. All handikappanpassning och minimimått och krav på olika utrymmen och krav på att varje ändamålsyta ska vara stor nog att kunna delas med väggar gör att det är omöjligt att få det litet. Boverkets byggregelverk för enbostadshus är så hårt att det reglerar hur stor andel hyllmeter bokhylla du ska få rum med (med ett visst minimimått framför) i ditt arbetsrum, och såna saker. Då kan du tänka dig. För att inte tala om tomten som också måste vara anpassad för att ta sig fram med rullstol osv. (Ja, alla enbostadshus måste vara handikappanpassade även om man inte är handikappad själv). Så skillnaden på fritidshus och enbostadshus är inte bara lite isolering i väggarna.
 
Anna_H skrev:
Undrar lite vad problemet är? Handlar det möjligen om att fritidshus inte behöver VA-anslutning på vissa ställen, eller om att inte behöva uppfylla alla tillgänglighetskrav, krav på isolering för vinterstandard etc?
Läs mitt svar till Jonatan79 så förstår du vad mitt problem är.
 
Kort sagt kan man säga att jag inte kan bygga ett fritidshus, utan jag måste bygga en villa (formellt Enbostadshus), och jag tror alla är medvetna om att ett villabygge är ett betydligt större projekt än att smälla upp ett litet fritidshus på 40 kvm.
 
Ok, vad är din tolkning för minsta storlek om alla regler följs slaviskt?
 
Jonatan79 skrev:
Ok, vad är din tolkning för minsta storlek om alla regler följs slaviskt?
Då jag har skissat så ligger jag förmodligen lite under vad som skulle godkännas, och då strax över 80 kvm, men tror jag tagit i underkant då. De flesta villabyggsatser som säljs är runt 85-90 som minst så det ligger nog nånstans där. Man kommer nästan inte under 2 miljoner (villasats+grund+markarb) om du ska bygga en villa, och då är det de billigare modellerna. Bygger man helt själv så är byråkratin så omständig så det är nästan inte värt det. 2 millar för en villa är ju ingenting idag, men om man bara vill ha ett enkelt fritidshus som man kan få nyckelfärdigt för under miljonen så är det stor skillnad.
 
O
Det finns möjlighet till undantag när det gäller handikappskraven utomhus.
Bygger du ett hus på 40-50 kvm borde det inte bli så dyrt.
Anpassningarna borde inre bli så svåra! Mycket handlar om vad skrivet att rummen ska vara för något.
 
Odjuret skrev:
Det finns möjlighet till undantag när det gäller handikappskraven utomhus.
Bygger du ett hus på 40-50 kvm borde det inte bli så dyrt.
Anpassningarna borde inre bli så svåra! Mycket handlar om vad skrivet att rummen ska vara för något.
Ja, handikappskraven kan anpassas, jag behöver ju inte ha väggpall i duschen och hiss upp för trappen och såna saker såklart. Men bortsett från det så är det en massa andra krav som inte under några omständigheter går att få ner till 40-50 kvm. Reglerna för sovrum, arbetsrum, vardagsrum, kök, hall, tvättlösning osv och avskiljbarhet gör att det blir ett riktigt tetris att få ihop det bara på 90 kvm.
 
Är det utanför detaljplan fast med planbestämmelser? Låtr ovanligt. Kan du ladda upp dessa bestämmelser tack. Har du själv pratat med bygglovsavd på kommunen?

tallkronan skrev:
Köpte en tomt utan att vara insatt i speciella byggregler, får skylla mig själv. Trodde i min enfald att "enbostadshus" var hus avsedda för en bostad/hushåll. Dessutom är inte området detaljplanerat. Visste inte att fritidshus och enbostadshus är två helt olika saker, och att kommunen jag vill bygga i inte vill utöka fritidshusbebyggelsen där jag har tomt enligt planbesämmelser. Har ingen lust att investera så mycket pengar för permanentstandardvilla för ett hus som ska användas som fritidsnöje, dessutom vill jag egentligen ha ett litet hus, därav fritidshus. Någon som har någon erfarenhet av dispenser i såna här fall? Finns det ens möjlighet att få till ett fritidshusbygge? Kommunen är österåkers kommun.
 
O
tallkronan skrev:
Ja, handikappskraven kan anpassas, jag behöver ju inte ha väggpall i duschen och hiss upp för trappen och såna saker såklart. Men bortsett från det så är det en massa andra krav som inte under några omständigheter går att få ner till 40-50 kvm. Reglerna för sovrum, arbetsrum, vardagsrum, kök, hall, tvättlösning osv och avskiljbarhet gör att det blir ett riktigt tetris att få ihop det bara på 90 kvm.
Nu har du missuppfattat det hela.
3:22 Allmänt om utformning av bostäder
Bostäder ska dimensioneras och disponeras med hänsyn till sin långsiktiga användning.
Bostäderna ska också inredas och utrustas med hänsyn till sin långsiktiga användning.
I bostaden ska finnas
a) minst ett rum för personhygien,
b) inredning och utrustning för personhygien,
c) rum eller avskiljbar del av rum för daglig samvaro,
d) rum eller avskiljbar del av rum för sömn och vila,
e) rum eller avskiljbar del av rum för matlagning,
f) inredning och utrustning för matlagning,
g) utrymme för måltider i eller i närheten av rum för matlagning,
h) entréutrymme med plats för ytterkläder m.m.,
i) utrymme för att tvätta och torka tvätt maskinellt om gemensam tvättstuga saknas,
j) utrymmen för förvaring, och
k) inredning för förvaring.
Avskiljbar del av rum ska ha fönster mot det fria. Avskiljbar del av rum ska också utformas så att
den med bibehållen funktion kan avskiljas med väggar från resten av rummet. (BFS 2016:6).
 
Odjuret skrev:
Nu har du missuppfattat det hela.
Det du skriver stämmer alldeles utmärkt, i korta drag, men läser du boverkets byggregler vidare är det inte bara "minst ett rum för personhygien" utan där specificeras också alla minimimått osv som krävs för respektive rum. Vi kan bara ta ett exempel, under "c) rum eller avskiljbar del av rum för daglig samvaro," så är det reglerat hur möblerna ska få plats, minimiutrymme runt möbler osv, det är t.o.m. reglerat att det ska kunna möbleras så att TV inte står så att rutan reflekteras av fönster osv (JA, det är sjukt, men sant).
 
Jonatan79 skrev:
Är det utanför detaljplan fast med planbestämmelser? Låtr ovanligt. Kan du ladda upp dessa bestämmelser tack. Har du själv pratat med bygglovsavd på kommunen?
Kommunen har ett planprogram i en del av kommunen där det framgår att alla fritidshusområden där ska underlättas att omdanas till permanentboendeområden, och att inga nya bygglov för fritidshus ska beviljas, det är planbestämmelserna som gäller för den del av kommunen där jag har tomt. DÄREMOT så är mitt område inget detaljplanerat område, dvs de har inga generella regler vad gäller takvinklar och byggnadshöjder och såna saker, det bedöms i varje enskilt fall om det passar i omgivningen.
 
Ganska lustigt att ingen i den här tråden förstår problemet och allt är jättenkelt utan problem, ändå har jag inte fått ett enda konkret förslag på ett hus (egenritat eller katalogshus) som är runt 40 kvm och klassas som godkänt för enbostadshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.