Jag har inte gjort något alls med insidan av mina lådor utan kör vanliga brädor. Har hållt 6 år.
 
Har inte heller gjort något med våra odlingslådor, de är nu inne på tredje säsongen och inget problem alls med virket. Utvändigt är de målade med två lager linoljefärg. Vi har även en regel som går tvärs över mitten på lådan på bredden för att inte jorden ska pressa ut lådornas väggar. Denna regel ligger ca 15 cm ner i jorden men inte heller den är dålig på något sätt.
 
Har äntligen kommit fram till punkten då vi ska börja inreda växthuset. Vi lät lägga stengolv innan semestern och nu börjar bordet bli klart. Nästa steg är väl lite grönt :)

Stort träbord under konstruktion på ett stengolv i ett växthus med soligt inslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Naturliv och 2 till
  • Laddar…
Blev panikbygge av hittefönster så länge. En gång bondsninckare, alltid bondsnickare😀
Hemmagjort växthus med återvunna fönster, svart träram och stenmur, i kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Naturliv och 1 till
  • Laddar…
OK, nu är allt lite mera klart och vi har faktiskt invigt det! Mer växter ska in förstås, men för kräftskiva funkade det fint :)

Nytt växthus i trädgården dekorerat för kräftskiva med färgglada ljusslingor och pappersdekorationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inglasad uteplats med träbord, stolar och färgglada lampor, omgiven av gröna växter och tegelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinvigd uteplats med olika krukväxter på tegelhylla och en större glasbehållare för dryck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinvigd uteplats med krukor med växter på en tegelstenmur, redo för en kräftskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbord och bänkar i en inramad uteplats, redo för kräftskiva med ljusstakar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trädgårdsbord i trä med ljusstakar, inramat av växter och krukor, redo för kräftskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Gunnarsson86 och 7 till
  • Laddar…
Snyggt (y)

Det ser lagom varmt ut där (vårt är i söderläge och aaaaaldeles för varmt). Vilket vädersteck?
 
Marlen Eskilsson skrev:
Snyggt (y)

Det ser lagom varmt ut där (vårt är i söderläge och aaaaaldeles för varmt). Vilket vädersteck?
Det är ju fristående, så det ligger i alla väderstreck ;-)...

På förmiddag och eftermiddag ligger solen på mot sidan som har dörrarna, mitt på dagen är det oftast i skugga från huset och några träd (men mitt i sommaren kan det vara sol på hela dagen).
 
Jo planket och träden finns där bakom, men är i norrläge. Det skuggar dock från söder mitt på dagen som sagt. Tänkte att det var lite trist, men jag ska nog vara glad :).

Såg att det finms temperaturstyrda fönsteröppnare, skulle det kunna hjälpa i ditt växthus?
 
Har sådana, de hjälper inte. Det blir väl till att montera något solskydd till nästa år.
 
Marlen. Kalka fönsterna i typ mitten av juni (möjligen tidigare i Skåne). Det tvättar bort sig själv sedan när det varma vädret är över och regnen börjar. kalken behövs ju inte om sommaren blir jätteregnig, men då tar den ju bort sig själv "automatiskt".

Riktigt stora växthus har ju inte samma problem då luftvolymen är större, men våra små dvärgväxthus behöver skyddas.
 
Jag använder Skuggpasta till växthus.finns att köpa på Harald Nyborg eller Bauhaus. Mycket bra
 
Inga nya inlägg alls i denna förträffliga tråden under 2017? Det får vi råda bot på!
Visst finns det väl fler fina växthus där ute?

Frugan efterfrågade ett växthus i våras, jag hade en trave med timmer liggande på gårdsplanen i väntan på att bli ved - bygge pågår! :surprised:
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
N Nicke_Ne skrev:
Inga nya inlägg alls i denna förträffliga tråden under 2017? Det får vi råda bot på!
Visst finns det väl fler fina växthus där ute?

Frugan efterfrågade ett växthus i våras, jag hade en trave med timmer liggande på gårdsplanen i väntan på att bli ved - bygge pågår! :surprised:
Glöm inte dela bilder på projektet :)
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Lite bilder från vårt "växthus" som invigdes igår!
 
  • Interiör av nyinvigt växthus med tända ljus på matbord, vita stolar och utsikt mot trädgården.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett nyligen invigt växthus med tända lampor och flera personer inuti vid skymning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Naturliv och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.