Klicka skrev:
Gissar att han jobbar med Graco eftersom han heter grco. :D
Tänkte mer på om han meckar med sprutorna eller säljer
 
Jag köpte en Graco EasyMax WP2 samt lite munstycken. Duger den att spraya möbler med bra finish? Munstycke 209 (eller om det var 309) tänkte jag mig. Måste jag späda färgen eller får man en bra finish ändå?
 
Stämmer bra! Jobbar med försäljning av Gracosprutor. Dock endast mot yrkesmålare, så är inte jättebekant med "projektsprutor" Dock fungerar det på samma sätt som deras proffssortiment!
 
Hej. Har du en batteridriven Wp2 skall du köra munstycke PST211 eller PST309.
På den sladdrivna varianten finns det 311 munstycke som fungerar bra. Du ska inte späda färgen, maskinen klarar gott att spruta oförtunnat. Ett tips är att först prova på en spånskiva eller liknande och labba lite med tryckreglaget. Prova först att ställa ratten lågt och jobba dig uppåt tills du tycker att du får en fin sprutbild. Lycka till!
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Tack. Har både 211 och 309 så jag kan testa. Kommer lägga upp bilder här sen. Skall måla ett skåp och två gamla träsängar.

Måste man köra konserveringsvätskan (Pump Armour) i tid och otid eller finns det någon tumregel där? När den skall stå ex antal dagar utan användning etc?

Dessutom har frugan bestämt att vardagsrummet skall målas om så det lär bli en del användning framöver..
 
Använd Pump armor efter varje gång så är du på den säkra sidan.(Går att spä 1/4) Alltid skönt att veta att prylarna fungerar när man skall använda de nästa gång. Räcker att du fyller upp den lilla flaskan som ligger med i lådan, plocka bort sugröret på sprutan, tryck in pipen och pressa i vätska tills det kommer ut ur returen. Innan användning nästa gång kör du bara igenom lite vatten ☺️

Var väldigt noga med rengöringen av maskinen. Har varit med om så många fall där maskinerna slutat fungera och där det handlar om slarv med rengöringen.
 
  • Gilla
Semiproffset
  • Laddar…
Kanon. Då skall jag bara plocka fram hundögonen så någon vänlig återförsäljare i Södra Stockholm vill sälja mig en flaska/dunk med Pump Armor. Era återförsäljare säljer normalt bara till Yrkesfolk med företag..
 
Redigerat:
Kan tyvärr inte ge dig några tips. Jobbar inte i den delen av landet.
 
Några praktiska frågor jag inte fann tidigare i tråden:
A) Hur många lager brukar ni spruta väggar med? Om inte annat i jämförelse med att rolla.

B) Någon som har ett bra tips om att maskera tak och taklist? Jag får det inte att fästa men det kan bero på att jag målade nästan 5 timmar tidigare?
 
Gällande rengöring så har jag följt Thomasxs råd om spolning (har fungerat kanon) och den stämmer bra överens med följande youtube-klipp. Däremot så börjar han nämna en hel del saker för lagring som jag inte har stött på innan. Någon som har kommentar (skölja med målartvätt, smörjning, osv)?
 
Hade tänkt försöka sprutmåla mina köksluckor och innerdörrar, fungerar det med kompressor och en spruta från biltema? Eller vad bör jag köra på? Köksluckorna måste vara bra finish på, innerdörrarna är ju inte lika noga.

Är det värt att köra luckor själv? Har en firma som sprutmålar luckor för 350:-/st och lådor för 180:-/st?
 
Kolla i början av tråden så finner du svar. Missa inte att boxa in dig när du målar så färgen inte ger sig på resten av garaget. Har du kompressor med olja i tanken kan du behöva en oljeavskiljare men jag vet inte hur viktigt det är.

Gällande att låta firma göra det: hur stort kök är det, kan du köpa nya luckor, har du tiden för att spruta, har du tiden att lära dig att spruta för du lär få försöka ett par gånger, osv osv. Men visst kan det vara värt men det tar mer tid än man tror.
 
Jag snackade lite med en kille från Epifanes i helgen. Tänkte använda en av deras lacker till gamla luckor här. Han rekommenderade mig då att måla med roller och efterdra med en skumgummipensel. Han visade mig en lucka han gjort med klarlack, och det såg ut som den var sprutad av proffs. Han hade målat den ute på sitt lager, sa han.

Han sa också att man inte ska använda pensel.

Spruta går också klart sa han, men tyckte inte det var nödvändigt.
Jag kommer testa hans variant.

Viktigt att notera att det gäller för Epifanes lack, andra lacker kanske inte är flyter ut lika fint.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Lime113 skrev:
Kolla i början av tråden så finner du svar. Missa inte att boxa in dig när du målar så färgen inte ger sig på resten av garaget. Har du kompressor med olja i tanken kan du behöva en oljeavskiljare men jag vet inte hur viktigt det är.

Gällande att låta firma göra det: hur stort kök är det, kan du köpa nya luckor, har du tiden för att spruta, har du tiden att lära dig att spruta för du lär få försöka ett par gånger, osv osv. Men visst kan det vara värt men det tar mer tid än man tror.
Jag har ett äldre IKEA-kök där det nu inte längre går att köpa nya luckor till köket eftersom deras sortiment nu fasats ut. Köket består av 14 luckor och 13 lådor. Så för att få alla luckor målade skulle firman ta 7420:- låter inte jätteedyrt va?

Tid kostar ju också.. Jag är lite tveksam om man ska ge sig på köksluckor det första man gör. Hade dock tänkt måla innerdörrar också.. Skulle egentligen byta dom men det är gamla gångjärn så då åker jag på att köpa nya karmar så det blir relativt dyrt per dör. Det landar kring 2.000:-/dörr om man ska köpa nytt..
 
slaffe skrev:
Jag har ett äldre IKEA-kök där det nu inte längre går att köpa nya luckor till köket eftersom deras sortiment nu fasats ut. Köket består av 14 luckor och 13 lådor. Så för att få alla luckor målade skulle firman ta 7420:- låter inte jätteedyrt va?

Tid kostar ju också.. Jag är lite tveksam om man ska ge sig på köksluckor det första man gör. Hade dock tänkt måla innerdörrar också.. Skulle egentligen byta dom men det är gamla gångjärn så då åker jag på att köpa nya karmar så det blir relativt dyrt per dör. Det landar kring 2.000:-/dörr om man ska köpa nytt..
Du har inte missat www.ikea.se/faktum va? Om det nu är faktumkök du har så går det köpa nya luckor till den 30e september eller så länge lagret räcker. Jag köpte två nya luckor för att ersätta två som blivit lite fuktskadade, funkade finfint (och var billigt).

//
Dennis
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.