Ja, Pacman42, vi ser fram mot att se dina siffror på el- och vedförbrukning.
Kom igen bara :)
 
KnockOnWood skrev:
Får jag försöka mig på en försiktig tolkning av Thomas_Blekinges uttalande?

Luftsolfångare (står för tillskottsvärme stora delar av året + del del tilluft)
Funkar inte när värmen behövs mest, dvs vinterhalvåret.
På sommaren, när solen skiner, behöver man inget värmetillskott i ett välisolerat hus


Braskamin med tilluft utifrån (tillskottsvärme fr allt när det är riktigt kallt)

Ingen orkar sitta och elda i en braskamin hela natten, hela vintern

Luftvärmepump (för kontinuitet/grundvärme, fläkt och göra kommunen övertygad om lösningen)

Helt OK, och kan förse huset med all värme det behöver, om planlösningen är anpassad för detta.
Varmvatten får dock ordnas på annat sätt.

+ ev decentraliserad värmeväxling med tilluft/frånluft (den osäkra biten...)
Vad betyder detta :eek:
Haha så typiskt att det mest konventionella - värmepump, går hem. Allt annat är galet. Själv tycker jag det är elände om man INTE utnyttjar solenergin på något sätt om huset har ett sådant läge att det passar. Det är också dumt att inte utnyttja biobränsle (ved) på ett effektivt sätt om det finns gratis tillgång. Och just då skiter jag fullständigt i kalkyler om när saker och ting "betalar sig". Vi är ute efter ett system som på sikt kan vara så oberoende av Vattenfall som möjligt. Men vi har också en tajt budget, därför vill vi ha ett skalbart system som vi kan bygga på allteftersom.

Kamin och solfångare har redan fått kommentarer ovan. Decentraliserad ftx - istället för ventilationskanaler i väggarna och ett aggregat, så har man ventiler i väggen istället med värmeväxlare. De kan gå på 12volt om man vill gå off-grid i framtiden, kräver mindre underhåll (och när man väl ska byta filter t ex göra det lätt själv), är mycket billigare i installation, och bl a därför mer tilltalande för oss!

Vi eldar även nu på höst/vinter varje dag trots att vi har ett värdelöst läge för att få runt värmen, så bidrar det lite + med mys mycket. Så jag kan inte tänka mig att bygga ett hus utan kamin!
 
  • Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
pacman42 skrev:
Kan inte låta bli att kommentera detta:


Det finns många saker att säga om detta, men lösningen sparar definitivt pengar för den som har den. Den är billig i investering och betalar sig själv rätt snabbt. Jag är precis på väg att experimentera med detta iom att jag får min solfångare "gratis" (nja, billigt blir det inte) när jag bygger inglasning. Nu behöver jag bara temperaturstyrning på fläkten till övriga huset. Den stora ekonomiska vinsten gör man i februari/mars då solen värmer en hel del, men det fortfarande är ganska kallt ute. Men även under oktober har man en del utväxling. För min del skall det bli intressant att se hur elräkningen påverkas, jag får jämföra månad för månad för att se hur mycket el utbyggnaden kommer att dra mitt i vintern och hur mycket jag sparar in under tidig vår och sen höst.



Här vill jag dock slå ett slag för frånluftsvärmepumpen som gör att både solvärmen och vedvärmen ger varmvatten till kranen och till elementen (om man nu ar vattenburen värme). Denna gör nämligen att värmen från dessa räcker mycket längre genom att värmen matas tillbaka till huset som varmvatten*2.
Jo vi har övervägt frånluftspump, med eftersom vi vill ha ett alternativt luftburet system så känns det inte helt effektivt. Dock kan man ju använda det till tappvarmvatten endast.. Nackdelen jämfört med llvp är att denna kan hjälpa till att förflytta runt värmen från både solfångare och kamin om man tänker till kong placering och planlösning. Det hjälper inte en frånlufts till med...

Skulle gärna slippa värmepump, men i värmepumpsland känns det svårt...
 
En väldigt intressant grej marknadsförs av Inresol i Gävle. Det är en pelletseldad stirlinggenerator.

Diagram över pelletseldad stirlinggenerator som förser hushållsapparater, laddare och värmesystem med energi från pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad jag fattat kostar en sån här generator omkring 80000 kr installerad och klar, och då kan man elda pellets för att få både värme och upp till 5 kW trefasel. Det innebär att man kan vara helt off grid. Och går man steget vidare och skaffar en pelletsmaskin så blir man helt självförsörjande på egen skogsråvara.

Företaget är litet och har ingen massproduktion ännu, så produkten är ju oprövad men det ser helt klart intressant ut.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Hur har TS tänkt sig att komma undan BBRs krav?
 
kuntri skrev:
Hur har TS tänkt sig att komma undan BBRs krav?
Ja.
 
Utan att installera en LVVP/BVP/FLVP är det väldigt svårt att klara BBRs krav. Om du väljer att klassa huset som fritidshus kommer du slippa BBRs krav. Helt knäppt, men ett alternativ iaf.
 
kuntri skrev:
Utan att installera en LVVP/BVP/FLVP är det väldigt svårt att klara BBRs krav. Om du väljer att klassa huset som fritidshus kommer du slippa BBRs krav. Helt knäppt, men ett alternativ iaf.
Som sagt, värmepumpsland. Vi ska fundera över det där med fritidshus, lite också med tanke på tillgängligheten TILL själva huset...
 
K
Skulle kommunen köpa att man bygger ett 160 m2 stort hus i en villaförort och klassar det som fritidshus?

Vi har iofs en granntant som bygger ett fritidshus på plintar men då snackar vi verkligen sommarstuga på typ 50-60 m2.
 
Jag valde att klassa mitt hus som fritidshus, dels pga uppvärmningen men framförallt pga de tokiga kraven om tillgänglighet som ställs. Hade varit svårt att bygga det huset jag ville, med de proportionerna jag vill, till ett vettigt pris.
 
T
freitag skrev:
...

Decentraliserad ftx - istället för ventilationskanaler i väggarna och ett aggregat, så har man ventiler i väggen istället med värmeväxlare. De kan gå på 12volt om man vill gå off-grid i framtiden, kräver mindre underhåll (och när man väl ska byta filter t ex göra det lätt själv), är mycket billigare i installation, och bl a därför mer tilltalande för oss!

...
Väggventiler med värmeväxlare har jag aldrig hört talas om - kan du ge exempel på en sådan?

Att det finns termostatstyrda ventiler så de minskar intaget vid kyla vet jag men att få plats med värmeväxling och fläkt samt tillräckligt flöde på en väggs tjocklek måste väl kräva stor diameter?
 
Testarn skrev:
Väggventiler med värmeväxlare har jag aldrig hört talas om - kan du ge exempel på en sådan?

Att det finns termostatstyrda ventiler så de minskar intaget vid kyla vet jag men att få plats med värmeväxling och fläkt samt tillräckligt flöde på en väggs tjocklek måste väl kräva stor diameter?
Lunos t ex, finns fler
 
pelpet skrev:
En väldigt intressant grej marknadsförs av Inresol i Gävle. Det är en pelletseldad stirlinggenerator.

[bild]

Vad jag fattat kostar en sån här generator omkring 80000 kr installerad och klar, och då kan man elda pellets för att få både värme och upp till 5 kW trefasel. Det innebär att man kan vara helt off grid. Och går man steget vidare och skaffar en pelletsmaskin så blir man helt självförsörjande på egen skogsråvara.

Företaget är litet och har ingen massproduktion ännu, så produkten är ju oprövad men det ser helt klart intressant ut.
Det ser ju bra ut på papperet men även om en sån motor har enkla principer är det praktiska utförandet inte lågteknologiskt vad jag vet. Olika försök med såna tex direkt solvärmedrivna visar på betydande underhåll och komplicerade mekaniska/tekniska lösningar för att nå rimlig tillgänglighet. Vore bra om det som presenterades skulle vara ett steg i annan riktning men jag tvivlar lite på det. Motorn kommer ju upp i olika sammanhang med jämna mellanrum och det är ju länge sen konstruktionen presenterades trots det inget större språng under alla år.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
T
freitag skrev:
Lunos t ex, finns fler
Tack! Det så spännande ut, får kolla vidare när jag inte är på jobbet :)
 
  • Gilla
freitag
  • Laddar…
GK100 skrev:
Det ser ju bra ut på papperet men även om en sån motor har enkla principer är det praktiska utförandet inte lågteknologiskt vad jag vet. Olika försök med såna tex direkt solvärmedrivna visar på betydande underhåll och komplicerade mekaniska/tekniska lösningar för att nå rimlig tillgänglighet. Vore bra om det som presenterades skulle vara ett steg i annan riktning men jag tvivlar lite på det. Motorn kommer ju upp i olika sammanhang med jämna mellanrum och det är ju länge sen konstruktionen presenterades trots det inget större språng under alla år.
Precis. Trots att Stirlingmotorn har varit känd länge, och trots att man kan elda i stort sett "vad som helst" så har framgången uteblivit. Den ökade komplexiteten med värmeväxlare som måste hålla arbetstemperatur och tryck osv. gör att motorn blir dyr, så det är till syvende och sist endast i mycket speciella tillämpningar som den fått någon användning.

I det här fallet så skall man dessutom konkurrera med el, som i Sverige redan är billigt, så även om jag gillar tanken, så vill jag allt se att det fungerar bra och länge, och till låg kostnad innan jag hoppar över någon å.

(En sådan speciell tillämpning är ju som AIP, alltså luftoberoende drivning av våra U-båtar. Där är det faktum att man med Stirling kan nå mycket höga förbränningstryck i en kammare med konstant volym som är fördelen som uppväger nackdelarna. Då kan man nämligen ha så högt tryck att man kan trycka ut avgaserna överbord även om man är långt under vattnet. Men i den tillämpningen så är man inte direkt varken pris eller prestanda känslig. Och trots det så använder många andra tekniker för att uppnå samma sak, exv. bränsleceller, så inte ens i en sådan speciell tillämpning så är Stirling-motorn självklar.)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.