Hej,

Vi ska nu flytta in i ett hus under hösten.
Älvsbyhus 80 talet, boyta 160m2 biyta 40m2. Fjärrvärme idag på ca 25 000kwh och hushålls på ca 6000kwh.
Vi är tre personer, dom som bor där nu är tre.

Vi har fått offert från våran vvsare på 3 olika pumpar,
Thermia diplomat optimun 8kw 85 000 efter rot
Thermia diplomat G3 8kw 96 000 efter rot
Thermia inverter 3-12kw 101 000 efter rot

Hur ska jag tänka? Dom två första säger han att jag endast behöver en borra på 200m.
För inverterpumpen säger han jag måste sätta 2st på 160-180m styck.
Besparingen mellan optimun 8kw och G3an skulle vara mellan 500-1000kwh per år.
Invertern skulle ge minst 1000kwh per år, men då kommer det ju även ett hål till så kostnaden mellan diplomaten 8kw och invertern ökar ju med 16 000 + en till borra på ca 160-180m.
Lönar det sig?
Har inte fått pris på borrhålet ännu, har begärt offert. Men gissar på runda slängar minst 50 000 extra för ett hål tilll?

Hur ska jag tänka och göra? Känns som G3an är mest intressant.
 
Redigerat:
Men varför inte köra på ett 200m hål på Invertern , den anpassar ju effekten till temperaturen på borrhålet så det finns ingen risk att det skulle kyla för mycket.
200m på en G3 8 och 160kvm hus känns väldigt tilltaget tycker då jag , jag har en G3 8 med 160m borrhål och det är alltid +grader in även när det är som kalllast.



Redigerat : såg var du bodde , kräver nog lite djupare hål :surprised:
 
2 hål på 180m låter helt vansinnigt. Ett hål på 180-200m lär vara tillräckligt för ert behov. Skippa inverterpumpen...

Edit: Såg också var du bodde nu... Tror ändå att 2 x 180m är overkill om du inte bor i inre norrland med -40 vintrar i månader.
 
Redigerat:
  • Gilla
gustavv
  • Laddar…
Excel
Hej,
jag har en Optimum G3 med borra på 230 meter. 230kvm boyta. Jag är mycket nöjd.

Snåla inte på borran vad du än gör.

Fattar inte varför du ska med 2 borra på 200kvm?
 
Den billigaste det är ingen dålig vp och bra pris men frågan är om den är i klenaste laget ? Förstår inte hur han tänker när du behöver 2 borrar till invertern den kommer inte ta så mycket mera energi ur borran. Vart i landet ligger huset ?
 
Längst uppe i Norrland, lappland. Så som kallast kan det vara -35 under några dagar i januari.
Därför han rekommenderade det, han sa att tar jag invertern så absolut inte ett hål utan två.
Kommer absolut inte snåla på borran, men frågan är om det verkligen är värt att ta en inverter och en borra extra?
Så blir det ett hål så minst 200m. Går det 20-30 så absolut.

Skiljer ju 13 000 mellan optimun och g3an. Är det värt det? Han surra om varvtalsstyrda fläktar i den billigaste, är det samma i G3an?

Även en fråga till, vad kostade eran borra? T.ex den på 230m?
 
Redigerat:
Många inverters har en funktion som sänker effekten om borran skulle bli för kall och få problem vilket är ovanligt och knappast i ditt fall med minst 200 meters borra. Jag skulle inte lägga 13000 kr extra för G3an. Hur mycket elspets har han räknat med på 8 kw vp.
 
Det känns lite mycket, men ändå som kanske värt det i längden?
Vet ej, glömde fråga helt. Han pratade om att jag skulle ha ca1/3 del av förbrukningen som är idag. Så kanske kring 15-17kwh?
Har eventuellt tänkt bygga ett fristående garage på 35-40m2 som också ska värmas upp. Men det skulle gå bra ändå med en 8kw.

Har fått offert på en ivt 7kw (ink 100L tank) också, på 100 före rot + borra.
 
Redigerat:
Ska du värma garage också skulle jag valt en 10 kw on/off vp gärna med arbetstank till eller en inverter på tex 12 kw och borrat så djupt dom fixar men minst 200 meter.
 
smurfen72 skrev:
Ska du värma garage också skulle jag valt en 10 kw on/off vp gärna med arbetstank till eller en inverter på tex 12 kw och borrat så djupt dom fixar men minst 200 meter.
Det är därför han rekommderade invertern, 3-12kw. Men då åker jag på ett hål till. Vet ej pris. Men gissar minst 50 000?

Men han sa även att en 8kw ska räcka ändå för alltihopa. Pratade om en 10kw också, men även då med 2 hål isåfall.

Ska jag ta den billigaste och köpa att det får gå lite enspets dom kallaste dagarna, eller ska man klippa invertern och 2 hål.... Hmm...
 
Jag skulle tagit invertern och 1 djupt hål lite kall brine vid maxeffekten gör inget tar en evighet att tjäna in en extra borra.
 
Han påstod att det var ingen ide med bara en borra för invertern, att man tappar effekten. Men jag känner ju att en extra borra känns långt att tjäna in hursom..
 
Enligt Bosch dimensionerings program rekommenderas 220 meter aktiv borra till en 10 kw vp vilken ska hålla 21 grader hos dig utan elspets en 8 kw vp vill ha 187 meters borra och 40 kw elspets per år vilket låter lågt och kommer öka om du kopplar på garaget. Minsta borr djup programmet accepterar är 164 meter aktiv till en 10 kw vp vilket ger 0 i elspets.
 
  • Gilla
Tebax
  • Laddar…
smurfen72 skrev:
Enligt Bosch dimensionerings program rekommenderas 220 meter aktiv borra till en 10 kw vp vilken ska hålla 21 grader hos dig utan elspets en 8 kw vp vill ha 187 meters borra och 40 kw elspets per år vilket låter lågt och kommer öka om du kopplar på garaget. Minsta borr djup programmet accepterar är 164 meter aktiv till en 10 kw vp vilket ger 0 i elspets.
Hur menar du med 40kw elspets?
 
Vad kostar fjärrvärmen där uppe i norr?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.