Hej!
Verkar enligt Skanova som att jag har en fiberaccesspunkt (?) i en stolpe i ena hörnet på tomten. Grannarna har således fiber via luftledning. Ska det verkligen behöva kosta 20.000 SEK för att få en luftledning indraget till huset då? Mja, skeptisk. Finns det inga andra lösningar? :cool::cool::cool:
 
Det är ju en anslutningskostnad du får betala. Den har inget med att göra hur mycket faktiskt arbete som går åt. Nätet i sin helhet har kostat X kronor att bygga, avgiften innebär att du får "köpa in dig" i installationskostnader som tagits för länge sedan.
 
Ok, det kan jag köpa. Å andra sidan, när de en gång projekterade jobbet så kollade de hur många som var intresserade för att se om det var en vinstaffär eller en förlustaffär. Så jag är ganska övertygad om att det tagit hem dom pengarna redan. Dessutom, operatören "hyr" nätet av en leverantör, så alla operatörer säljer samma nät till olika priser, de sänker sin vinstmarginal helt enkelt, men de har även vinst på tjänsterna som de sedan säljer via nätet.
 
Spelar ingen roll om du hittar någon som blåser i och kontakterar fibern för en lägre summa så kommer ägaren av nätet inte släppa in dig om du inte betalar deras instalations avgift. Sedan kan du tycka vad du vill om det.
 
snuttjulle skrev:
Spelar ingen roll om du hittar någon som blåser i och kontakterar fibern för en lägre summa så kommer ägaren av nätet inte släppa in dig om du inte betalar deras instalations avgift. Sedan kan du tycka vad du vill om det.
Absolut, men jag kan som privatperson inte koppla in mig mot Scanovas nät. Oavsett om jag är villig att betala eller inte. Men en installatör kanske vet och kan.
 
Hur menar du nu? Tänker du dig en piratinkoppling?
 
Alla fiberkablar adresseras i noden vid anslutning. Det spelar ingen roll vem som drar fibern och kopplar in den, du får ändå ingen bandbredd på fibern utan skanovas inkoppling.
 
S
Jake123 skrev:
Ok, det kan jag köpa. Å andra sidan, när de en gång projekterade jobbet så kollade de hur många som var intresserade för att se om det var en vinstaffär eller en förlustaffär. Så jag är ganska övertygad om att det tagit hem dom pengarna redan. Dessutom, operatören "hyr" nätet av en leverantör, så alla operatörer säljer samma nät till olika priser, de sänker sin vinstmarginal helt enkelt, men de har även vinst på tjänsterna som de sedan säljer via nätet.
Om du investerade 1 miljon kronor i något, skulle du börja jobba till självkostnadspris så fort du har fått tillbaks din miljon? Så jobbar iaf. ingen normal företagare.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Du kan enbart vända dig till den som levererar fiberanslutning i ditt område. Skanova, entreprenörer, etc, ser enbart till att fiber kommer i marken och fram till din fastighet.
Skanova äger och hanterar enbart koppar/fiber ingen aktiv utrustning som fiberswitchar eller utrustning som placeras hos kunden. Den utrustningen äger den som till dig säljer fiberanslutning. vilket kan vara t.ex. Telia Öppen fiber.
 
Skulle du betala en mellanhand 20.000 för nåt som du visste kostade 10.000? Så jobbar iaf ingen normal löntagare.
 
@AndersS Ok! Men om ComHem har 2 års bindningstid, plockar dom hem fiberswitcharna som dom äger och ny leverantör ska dit med nya då? Ifall man vill byta efter 2 år?
 
Det är inte Comhems(som tjänsteleverantör) fiberswitch utan kommunikakationsoperatörens (Typ Telia öppen fiber).
Du behåller altså switchen men får internet via ett annat företag.
 
A
Jake123 skrev:
Ok, det kan jag köpa. Å andra sidan, när de en gång projekterade jobbet så kollade de hur många som var intresserade för att se om det var en vinstaffär eller en förlustaffär. Så jag är ganska övertygad om att det tagit hem dom pengarna redan. Dessutom, operatören "hyr" nätet av en leverantör, så alla operatörer säljer samma nät till olika priser, de sänker sin vinstmarginal helt enkelt, men de har även vinst på tjänsterna som de sedan säljer via nätet.
Jag undrar vad alla grannar som betalat 20000kr för sin installation skulle säga om du fick din installation billigare i efterhand?


Skulle det fungera att få det billigare i efterhand skulle det snabbt spridas på forum, bloggar och tidningar och då skulle en hel del hushåll välja att inte haka på från början utan istället luta sig tillbaka och invänta ett lägre installationspris. Det skulle nog röra till marknaden en del så jag gissar att leverantörerna försöker undvika att tillåta det. Jag som betalat fullpris skulle nog ringa och ha synpunkter på mitt pris om jag fick höra att en granne kommit billigare undan genom att vänta.
 
  • Gilla
b_hasse
  • Laddar…
Ok, som med elpriset menar du? Att det är monopol och alla betalar exakt lika mycket?
 
bra-byggare skrev:
Jag undrar vad alla grannar som betalat 20000kr för sin installation skulle säga om du fick din installation billigare i efterhand?
Samtidigt är det ju så det funkar med de flesta teknikprylar. De som är först betalar mycket mer än de som väntar 5-10 år. Säg att du köpte en stor platt-TV när de var ganska nya, blir du sur på din granne som fem år senare köper en mycket större TV betydligt billigare?

För nätägaren borde det väl vara lönsamt att koppla in nya kunder för självkostnadspris eftersom de stora pengarna tjänas på att kunden sen köper olika tjänster som kostar pengar varje månad i många år framåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.