Försökte installera en Fibaro Dimmer 2 för en spegelbelysning bestående av lysrör men till skillnad mot alla andra Fibaro-dimmrar jag installerat i huset gick jag bet på denna.
När jag testar den knäpper lysrören bara utan att tändas. Jag har försökt ändra z-wave-parametrarna i dimmern så att den inte ska dimma men det funkar ändå inte.

Skickar med en bild på lysrören.

Enligt specarna ska ju dimmern kunna styra lysrör också men antingen har jag kopplat fel eller konfigurerat fel.

Hjälp tacK!

Lysrör och dess armatur som är tänkt att styras av en Fibaro Dimmer 2, installationen lyser dock inte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som att du har en konventionell drossel i den armaturen så jag tror inte du kommer lyckas speciellt bra att dimma den med det du har att jobba med. Normalt ska det vara ett elektroniskt drivdon till röret om det ska gå och även röret du har är avsett för vanlig induktiv förkoppling (drossel, järnklump) och tändare inbyggt i ljuskällan.
 
GK100 skrev:
Ser ut som att du har en konventionell drossel i den armaturen så jag tror inte du kommer lyckas speciellt bra att dimma den med det du har att jobba med. Normalt ska det vara ett elektroniskt drivdon till röret om det ska gå och även röret du har är avsett för vanlig induktiv förkoppling (drossel, järnklump) och tändare inbyggt i ljuskällan.
Jag hade inte tänkt dimma den, bara kunna tända och släcka. I Fibaros inställningar går det att stänga av dimmerfunktionen bla just för att kunna styra lysrör.
 
Ja då var det en annan sak. Har du kopplat in pucken med nolla eller lagt bypass-last över armaturen? Att koppla in nolla brukar vara det säkra sättet att undvika problem med matning via små laster eller som i detta fallet en CFL.
 
Menar du Fibaros Bypass-modul? I så fall har jag en sån. Jag har bara två ledningar dvs lasten och tändtråden. Hur skulle jag installera bypassen då?
 
Förresten. Skulle kunna tänka mig att köpa en "vanlig" av/på-modul från någon annan tillverkare, utan dimmerfunktionen om installationen var enklare.
 
Har du redan bypassmodul kan du börja testa om det funkar med den. Du kopplar den direkt parallellt med lampan dxs in med trådarna där kabeln från väggen är ansluten uppe i armaturen.

Men bäst är om du drar fram en nolla ner till där du satt pucken och där det nu finns fas och tändtråd. Är du osäker på det jobbet så ta hjälp eller fråga vidare. För sakens skull får vi nämna att det formellt inte är tillåtet att göra själv utan behörighet heller.

Och att byta till annat fabrikat är ingen lösning, de flesta beter sig lika och trivs bäst med nolla om det är en sån armatur.
 
Blir nog till att ta hjälp. Menar du att bypassen behöver nolla eller? Förstod inte riktigt vad som skulle in i bypassen.
Det finns en nolla vid armaturen men armaturen består av tre separata delar så jag är osäker på var jag ska plocka nollan från. Funderar på att byta belysning istället för lysrör är inte så roligt, om detta inte funkar.
 
Bypassen behöver inget mer än tändtråd och nolla den kopplas in precis som lysröret alltså på plinten i armaturen där ledningen från väggen är inkopplad. Det som kräver nolla är pucken som nu bara har fas och tändtråd anslutet. Det beror på hur rör, dosor är gjort hur du enklast kan dra fram nollan till där pucken sitter.
 
Det är samma grundproblem med relätypen också de tar sin interna matning via lasten om det inte är nolla kopplad till dem. De funkar bra utan nolla om det är tex vanlig glödlampa eller värme inkopplad, om det är lågenergi, LED osv är det mer osäkert och bypass hjälper eller bäst att koppla in nolla.
 
GK100 skrev:
Bypassen behöver inget mer än tändtråd och nolla den kopplas in precis som lysröret alltså på plinten i armaturen där ledningen från väggen är inkopplad. Det som kräver nolla är pucken som nu bara har fas och tändtråd anslutet. Det beror på hur rör, dosor är gjort hur du enklast kan dra fram nollan till där pucken sitter.
Gissar att jag behöver 3 separata bypass-moduler då om jag ska koppla den på armaturen eftersom det är en armatur på varje sida av badrumsspegeln och en ovanpå? ...eller

Eller kan jag koppla som instruktionen här? http://attachments.content4us.com/datasheets/MAN_FGB-002_COMP.PDF
Det verkar som att jag kan koppla dimmern som vanligt med fas och tändtråd men med bypassen på tändtråden. Vad gör egentligen bypassen då?
 
Det behövs bara en bypass per puck så det är inget problem. Den ligger som sagt bara som en extra "lampa" mot utgången. Hur har du kopplat in nu, är det byglat mellan Sx och N som i instruktionen du länkade?
 
GK100 skrev:
Det behövs bara en bypass per puck så det är inget problem. Den ligger som sagt bara som en extra "lampa" mot utgången. Hur har du kopplat in nu, är det byglat mellan Sx och N som i instruktionen du länkade?
Ledsen att jag dröjde...

Jag har inte gjort kopplingen ännu men bilden nedan visar hur en av de 3 armaturerna ser ut.
Bypass-modulen har 2 tåtar. Hur ska jag koppla den i detta fall? Är det en tåt i kopplingsplinten med blå kabel och en i plinten med brun kabel?
Var gärna övertydlig ;)

Armatur med två lysrör och en synlig kopplingsplint med färgkodade kablar mot en kaklad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja den ska in på blå och brun där, välj undersidan där det är lite klenare tråd och mer plats i plintarna. Bara att testa så får vi se om det gör någon nytta. Och som sagt har du bygel mellan Sx och N på pucken nu?
 
  • Gilla
DarrenB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.