Hejsan! Vi ska bygga ytterligare ett badrum på övervåningen i vårt parhus i trä från 1959. Jag kontaktade Comfortbutiken för att höra mig för att för att få en offert. Offerten i sig skulle kosta 3000 kr, och hon tyckte jag kunde räkna med ett snittpris på 35000 kr per m[SUP]2[/SUP]. Exklusive inredning. För våra 5-6 m[SUP]2[/SUP] närmare 200 000 utan möbler alltså (!). Jag förklarade vänligt att vi inte skulle höra av oss och började istället fundera på att göra mycket av det själv. Jag är ingen snickare men har en hel del renoveringstimmar bakom mig, och gjorde även ett litet duschrum/toalett i en lägenhet med rollat tätskikt för 15 år sedan.

Så, istället för en totalentreprenad så har jag fått tag i en elektriker och en rörmokare som kan hjälpa mig med dom bitarna, och tänker göra resten själv. Möjligen lejer jag bort något till en snickare om det blir panik.

Här är i korta ord vad vi tänker oss, men som sagt, alla kommentarer på detta är väldigt välkomna. Runt 6 kvadratmeter med toalett, handfat, dusch och ett litet badkar, eventuellt inbyggt. Klinkers på golvet och antagligen i duschytan eller hela zon 1 (dusch + badkar). Målade (?) väggar i övrigt. Lutar åt att använda mig av BKR/BBV-normen och kanske ett foliebaserat tätskikt ifrån Kiilto Kerasafe.

Arkitektritning av planerat badrum med markerade installationer för toalett, handfat och duschkabin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rumsrenovering i gång med arbetsbänk, verktyg och borttagen vägg mot tegelstenar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Budget runt 100 000 kr fördelade ungefär såhär.

antalkostnad98 230 SEK
Arbetskostnad snickare16450 SEK5 040 SEK
Materialkostnad snickeri4 000 SEK4 000 SEK
Arbetskostnad elektriker20450 SEK6 300 SEK
Materialkostnad el4 500 SEK4 500 SEK
Arbetskostnads plattsättare20450 SEK6 300 SEK
Materialkostnad klinkers (6 kvm)6600 SEK3 600 SEK
Materialkostnad kakel8450 SEK3 600 SEK
Materialkostnad (tätskikt, fix och fog)12 000 SEK12 000 SEK
Arbetskostnad rörmokare12500 SEK4 200 SEK
Materialkostnad rörmokeri4 500 SEK4 500 SEK
Hyra bilmaskin1 000 SEK1 000 SEK
Bigbag750 SEK750 SEK
ventilation2 000 SEK2 000 SEK
Toalettstol2 700 SEK2 700 SEK
Toalettstol fixtur4 000 SEK4 000 SEK
Badkar6 000 SEK6 000 SEK
Handfat och kommod4 000 SEK4 000 SEK
Duschvägg4 000 SEK4 000 SEK
Lampor2 000 SEK2 000 SEK
Taklampa900 SEK900 SEK
Golvvärme4 000 SEK4 000 SEK
Dusch och blandare8 000 SEK8 000 SEK
Spegel340 SEK340 SEK
Kran1 500 SEK1 500 SEK
Handdukstork3 000 SEK3 000 SEK

(Ni ser att jag räknat in en del timmar för hantverkare och det är mest för att jag vill ta höjd för att det blir så om tiden rinner iväg och annat kommer emellan. Vet dock inte hur realistiska dom timmarna är. ROT-avdrag är också inräknad på dom timmarna i summan)

Jag tänkte uppdatera den här tråden löpande med bilder och frågor när jag stöter på patrull vilket garanterat lär hända. Är trots allt en novis i sammanhanget :D

- Björn
 
  • Gilla
xen och 7 till
  • Laddar…
Ska du ha en plattsättare och fixa kaklet eller är det du som ska göra det? Dom timmarna du angett tyder på att han bara ska dit och kolla hur det går för dig nämligen.
 
  • Gilla
Broken arrow och 2 till
  • Laddar…
Bra fråga! Just nu lutar jag åt att göra det själv men när jag skrev 20 timmar så tänkte jag att nån skulle kunna göra jobbet på den tiden. Men du har nog rätt, det är antagligen åt skogen för lite isåfall. Vad får man på 20 timmar tror du? Det är tätskikt som ska göras, samt klinkers och kakel, men inte helkaklat. Vi är sugna på att ha en del av rummet målat.
 
Nu har jag börjat riva lite i golvet, och funderar på hur jag måste tänka med hållfastheten där. Som det ser ut nu ligger det ett undergolv i råspont eller vad det kallas, och därunder ligger reglar 150x50mm. Den närmast väggen kanske ligger 53 cm ifrån väggen men resten i snitt 65cm CC-avstånd från varandra.

Delvis upprivet golv med synliga träreglar och råspont, samt spill av sågspån och byggavfall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rivningsarbete av golv med synliga råspont och reglar täckta av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Räcker det att göra som beskrivs i BBV, nämligen att förstärka bjälklaget med 22mm spånskiva + armeringsnät och flytspackel. Håller det för att ha klinker på golvet och lite kakel på väggarna, samt badkar med 200 liter vatten och några personer på plats samtidigt?

...eller tror ni jag måste göra något mer drastiskt som att lägga tätare reglar?

Och hur är det med isoleringen, sågspån. Är det för organiskt eller kan jag gräva ut i det för golvbrunnar och avlopp och sen låta det ligga kvar?

Illustration av en golvkonstruktion med reglar, träunderlag och lager för keramiska plattor enligt byggnormer.
 
Om du ska spara kuttret är nog mest en smakfråga, jag sliter ut mitt och lägger stenull
30cc i golv när man lägger klinkers, passar ju perfekt med en regel i centrum av varje fack
 
Mannen med stenkoll på kostnaderna! Kommer följas, har ju en till toalett att renovera sen :)


Tillägg:

Såg dina kostnader för tätskikt, kanske är värt att kolla upp tarkodry? :)
 
  • Gilla
Cittra04 och 1 till
  • Laddar…
Precis, vi får se hur budgeten håller. Min generella erfarenhet av budgetar är att dom inte håller. Problemet som jag har förstått det med PVC-matta är väl att man blir tvungen att helkakla utrymmet, för det är svårt att måla på den? Vi vill gärna ha vissa delar av rummet målade. Men jag kan ha fått det om bakfoten?
 
  • Gilla
Helene67
  • Laddar…
Oj, det vågar jag faktiskt inte svara på! :) Men med tanke på att den är konstruerad på ett sådant sätt att fix och kakel ska kunna fästa så borde inte färg vara några problem? Låter det dock vara osagt :)
 
Fjojtmehmet skrev:
...30cc i golv när man lägger klinkers, passar ju perfekt med en regel i centrum av varje fack
Jag tänkte på det du sa om 30cc, är det verkligen nödvändigt tror du? Och av vilken anledning? BBV verkar ju inte tycka det, dom skriver max cc60 och sen styvar dom upp det med 22mm spånskiva och flytspackel istället.

Skulle helst undvika det om det inte är absolut nödvändigt eftersom det blir en massa merjobb.
 
  • Gilla
Martin321
  • Laddar…
Jag är snålare än du så jag köper standardkakel och klinker för typ 100kr/kvm, duschdörrar för 1500kr, handdukstork på Biltema för 1000kr, vanlig toalett för 1500kr istället för inbyggd, duschblandare för 1000kr och tvättställsblandare för 600kr på rea.
 
  • Gilla
leffe-e och 3 till
  • Laddar…
Snyggt funnet! Ja om jag ska vara ärlig så är inte siffrorna baserade på några speciella produkter vi valt ut för vi har helt enkelt inte kommit så långt i planeringen än. Jag har mest tagit i lite för att få en budget med marginal. Hellre att det blir billigare, absolut. Men jag köper gärna kvalitetssaker, det är sant.
 
bjorn_s,

Vi lade klinkers i en liten entréhall för ett par år sedan. Golvet var överst masonit, sedan råspånt, sedan golvbalkar.
Golvet sviktade en aning. Det räckte för att klinkersplattor skulle lossnar. Vi fick ta bort alla klinkersplattorna och slipa till golvet och lade in en golvmatta som ser ut som klinkers. Blev bra.

Sviktar golvet och man har lagt klinkers så spricker klinkersfogarna och klinkersplattorna lossnar. Skall man ha klinkers på ett golvet måste man ha ett stabilt golv. (Jag vet inte om det finns gummiartat bruk, som kan användas för att lägga klinkers och för att ha i fogarna. Då skulle nog klinkersplattorna inte lossna även om golvet skulle svikta en aning. Men i ett badrum där ett tungt badkar som kan rymma 250 liter vatten + badare, så måste klart golvet förstärkas av den anledningen också.).
 
Redigerat:
  • Gilla
Björnberger och 1 till
  • Laddar…
Intressant! Hur tar jag reda på om golvet sviktar eller inte? Kände ni av det när ni stod och gungade på det eller behövs det så lite att det ändå inte känns?
 
Lite mer rivet. Två av dom gamla väggarna, varav en yttervägg är uppbyggda med råspånt och sen beklädda med Tretex. Ställs inför frågan hur jag ska konstruera väggen. Den nya innerväggen jag bygger tänker jag konstruera som "säker-vatten-väggen" (film), men hur ska jag göra med dessa existerande väggar?

  1. Behålla tretexen och lägga gips direkt på den
  2. Riva bort tretexen och skruva gips mot råspånten
  3. eller, riva bort både tretex och råspånt för att ersätta den med plywood + gips. Alternativ sätta plywood utanpå råspånten och sen gips?

Båda väggarna kommer hamna i zon 1.

Del av en rivningsprocess som visar gamla väggar med råspont och tretex, inklusive röd text som pekar ut materialen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Rivningsavfall nära en vägg med synlig råspont och Tretex, och en golvlist delvis borttagen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi hade klinkers i ett badrum innan det gjordes om och där hade plattorna också lossnat. Det var 225x75 omkring 60cc. Ingen märkbar svikt, trots det hade några plattor lossnat. Snickarna som gjorde om badrummet insisterade på 30cc, men det var också lätt att sätta in fler balkar där.

Om nu bärigheten av befintliga balkar är tillräcklig för vikten så kanske det ändå blir tillräckligt styvt om du kortlar och skruv-limmar spånskivorna ordentligt.
 
  • Gilla
micke_o.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.