Hejsan! Vi ska bygga ytterligare ett badrum på övervåningen i vårt parhus i trä från 1959. Jag kontaktade Comfortbutiken för att höra mig för att för att få en offert. Offerten i sig skulle kosta 3000 kr, och hon tyckte jag kunde räkna med ett snittpris på 35000 kr per m[SUP]2[/SUP]. Exklusive inredning. För våra 5-6 m[SUP]2[/SUP] närmare 200 000 utan möbler alltså (!). Jag förklarade vänligt att vi inte skulle höra av oss och började istället fundera på att göra mycket av det själv. Jag är ingen snickare men har en hel del renoveringstimmar bakom mig, och gjorde även ett litet duschrum/toalett i en lägenhet med rollat tätskikt för 15 år sedan.
Så, istället för en totalentreprenad så har jag fått tag i en elektriker och en rörmokare som kan hjälpa mig med dom bitarna, och tänker göra resten själv. Möjligen lejer jag bort något till en snickare om det blir panik.
Här är i korta ord vad vi tänker oss, men som sagt, alla kommentarer på detta är väldigt välkomna. Runt 6 kvadratmeter med toalett, handfat, dusch och ett litet badkar, eventuellt inbyggt. Klinkers på golvet och antagligen i duschytan eller hela zon 1 (dusch + badkar). Målade (?) väggar i övrigt. Lutar åt att använda mig av BKR/BBV-normen och kanske ett foliebaserat tätskikt ifrån Kiilto Kerasafe.
Budget runt 100 000 kr fördelade ungefär såhär.
(Ni ser att jag räknat in en del timmar för hantverkare och det är mest för att jag vill ta höjd för att det blir så om tiden rinner iväg och annat kommer emellan. Vet dock inte hur realistiska dom timmarna är. ROT-avdrag är också inräknad på dom timmarna i summan)
Jag tänkte uppdatera den här tråden löpande med bilder och frågor när jag stöter på patrull vilket garanterat lär hända. Är trots allt en novis i sammanhanget
- Björn
Så, istället för en totalentreprenad så har jag fått tag i en elektriker och en rörmokare som kan hjälpa mig med dom bitarna, och tänker göra resten själv. Möjligen lejer jag bort något till en snickare om det blir panik.
Här är i korta ord vad vi tänker oss, men som sagt, alla kommentarer på detta är väldigt välkomna. Runt 6 kvadratmeter med toalett, handfat, dusch och ett litet badkar, eventuellt inbyggt. Klinkers på golvet och antagligen i duschytan eller hela zon 1 (dusch + badkar). Målade (?) väggar i övrigt. Lutar åt att använda mig av BKR/BBV-normen och kanske ett foliebaserat tätskikt ifrån Kiilto Kerasafe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Budget runt 100 000 kr fördelade ungefär såhär.
antal | kostnad | 98 230 SEK | |
Arbetskostnad snickare | 16 | 450 SEK | 5 040 SEK |
Materialkostnad snickeri | 4 000 SEK | 4 000 SEK | |
Arbetskostnad elektriker | 20 | 450 SEK | 6 300 SEK |
Materialkostnad el | 4 500 SEK | 4 500 SEK | |
Arbetskostnads plattsättare | 20 | 450 SEK | 6 300 SEK |
Materialkostnad klinkers (6 kvm) | 6 | 600 SEK | 3 600 SEK |
Materialkostnad kakel | 8 | 450 SEK | 3 600 SEK |
Materialkostnad (tätskikt, fix och fog) | 12 000 SEK | 12 000 SEK | |
Arbetskostnad rörmokare | 12 | 500 SEK | 4 200 SEK |
Materialkostnad rörmokeri | 4 500 SEK | 4 500 SEK | |
Hyra bilmaskin | 1 000 SEK | 1 000 SEK | |
Bigbag | 750 SEK | 750 SEK | |
ventilation | 2 000 SEK | 2 000 SEK | |
Toalettstol | 2 700 SEK | 2 700 SEK | |
Toalettstol fixtur | 4 000 SEK | 4 000 SEK | |
Badkar | 6 000 SEK | 6 000 SEK | |
Handfat och kommod | 4 000 SEK | 4 000 SEK | |
Duschvägg | 4 000 SEK | 4 000 SEK | |
Lampor | 2 000 SEK | 2 000 SEK | |
Taklampa | 900 SEK | 900 SEK | |
Golvvärme | 4 000 SEK | 4 000 SEK | |
Dusch och blandare | 8 000 SEK | 8 000 SEK | |
Spegel | 340 SEK | 340 SEK | |
Kran | 1 500 SEK | 1 500 SEK | |
Handdukstork | 3 000 SEK | 3 000 SEK |
(Ni ser att jag räknat in en del timmar för hantverkare och det är mest för att jag vill ta höjd för att det blir så om tiden rinner iväg och annat kommer emellan. Vet dock inte hur realistiska dom timmarna är. ROT-avdrag är också inräknad på dom timmarna i summan)
Jag tänkte uppdatera den här tråden löpande med bilder och frågor när jag stöter på patrull vilket garanterat lär hända. Är trots allt en novis i sammanhanget
- Björn
Bra fråga! Just nu lutar jag åt att göra det själv men när jag skrev 20 timmar så tänkte jag att nån skulle kunna göra jobbet på den tiden. Men du har nog rätt, det är antagligen åt skogen för lite isåfall. Vad får man på 20 timmar tror du? Det är tätskikt som ska göras, samt klinkers och kakel, men inte helkaklat. Vi är sugna på att ha en del av rummet målat.
Nu har jag börjat riva lite i golvet, och funderar på hur jag måste tänka med hållfastheten där. Som det ser ut nu ligger det ett undergolv i råspont eller vad det kallas, och därunder ligger reglar 150x50mm. Den närmast väggen kanske ligger 53 cm ifrån väggen men resten i snitt 65cm CC-avstånd från varandra.
Räcker det att göra som beskrivs i BBV, nämligen att förstärka bjälklaget med 22mm spånskiva + armeringsnät och flytspackel. Håller det för att ha klinker på golvet och lite kakel på väggarna, samt badkar med 200 liter vatten och några personer på plats samtidigt?
...eller tror ni jag måste göra något mer drastiskt som att lägga tätare reglar?
Och hur är det med isoleringen, sågspån. Är det för organiskt eller kan jag gräva ut i det för golvbrunnar och avlopp och sen låta det ligga kvar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Räcker det att göra som beskrivs i BBV, nämligen att förstärka bjälklaget med 22mm spånskiva + armeringsnät och flytspackel. Håller det för att ha klinker på golvet och lite kakel på väggarna, samt badkar med 200 liter vatten och några personer på plats samtidigt?
...eller tror ni jag måste göra något mer drastiskt som att lägga tätare reglar?
Och hur är det med isoleringen, sågspån. Är det för organiskt eller kan jag gräva ut i det för golvbrunnar och avlopp och sen låta det ligga kvar?
Renoverare
· Näverkajakens födelseort
· 797 inlägg
Om du ska spara kuttret är nog mest en smakfråga, jag sliter ut mitt och lägger stenull
30cc i golv när man lägger klinkers, passar ju perfekt med en regel i centrum av varje fack
30cc i golv när man lägger klinkers, passar ju perfekt med en regel i centrum av varje fack
Precis, vi får se hur budgeten håller. Min generella erfarenhet av budgetar är att dom inte håller. Problemet som jag har förstått det med PVC-matta är väl att man blir tvungen att helkakla utrymmet, för det är svårt att måla på den? Vi vill gärna ha vissa delar av rummet målade. Men jag kan ha fått det om bakfoten?
Jag tänkte på det du sa om 30cc, är det verkligen nödvändigt tror du? Och av vilken anledning? BBV verkar ju inte tycka det, dom skriver max cc60 och sen styvar dom upp det med 22mm spånskiva och flytspackel istället.Fjojtmehmet skrev:
Skulle helst undvika det om det inte är absolut nödvändigt eftersom det blir en massa merjobb.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Jag är snålare än du så jag köper standardkakel och klinker för typ 100kr/kvm, duschdörrar för 1500kr, handdukstork på Biltema för 1000kr, vanlig toalett för 1500kr istället för inbyggd, duschblandare för 1000kr och tvättställsblandare för 600kr på rea.
Snyggt funnet! Ja om jag ska vara ärlig så är inte siffrorna baserade på några speciella produkter vi valt ut för vi har helt enkelt inte kommit så långt i planeringen än. Jag har mest tagit i lite för att få en budget med marginal. Hellre att det blir billigare, absolut. Men jag köper gärna kvalitetssaker, det är sant.
bjorn_s,
Vi lade klinkers i en liten entréhall för ett par år sedan. Golvet var överst masonit, sedan råspånt, sedan golvbalkar.
Golvet sviktade en aning. Det räckte för att klinkersplattor skulle lossnar. Vi fick ta bort alla klinkersplattorna och slipa till golvet och lade in en golvmatta som ser ut som klinkers. Blev bra.
Sviktar golvet och man har lagt klinkers så spricker klinkersfogarna och klinkersplattorna lossnar. Skall man ha klinkers på ett golvet måste man ha ett stabilt golv. (Jag vet inte om det finns gummiartat bruk, som kan användas för att lägga klinkers och för att ha i fogarna. Då skulle nog klinkersplattorna inte lossna även om golvet skulle svikta en aning. Men i ett badrum där ett tungt badkar som kan rymma 250 liter vatten + badare, så måste klart golvet förstärkas av den anledningen också.).
Vi lade klinkers i en liten entréhall för ett par år sedan. Golvet var överst masonit, sedan råspånt, sedan golvbalkar.
Golvet sviktade en aning. Det räckte för att klinkersplattor skulle lossnar. Vi fick ta bort alla klinkersplattorna och slipa till golvet och lade in en golvmatta som ser ut som klinkers. Blev bra.
Sviktar golvet och man har lagt klinkers så spricker klinkersfogarna och klinkersplattorna lossnar. Skall man ha klinkers på ett golvet måste man ha ett stabilt golv. (Jag vet inte om det finns gummiartat bruk, som kan användas för att lägga klinkers och för att ha i fogarna. Då skulle nog klinkersplattorna inte lossna även om golvet skulle svikta en aning. Men i ett badrum där ett tungt badkar som kan rymma 250 liter vatten + badare, så måste klart golvet förstärkas av den anledningen också.).
Redigerat:
Lite mer rivet. Två av dom gamla väggarna, varav en yttervägg är uppbyggda med råspånt och sen beklädda med Tretex. Ställs inför frågan hur jag ska konstruera väggen. Den nya innerväggen jag bygger tänker jag konstruera som "säker-vatten-väggen" (film), men hur ska jag göra med dessa existerande väggar?
Båda väggarna kommer hamna i zon 1.
- Behålla tretexen och lägga gips direkt på den
- Riva bort tretexen och skruva gips mot råspånten
- eller, riva bort både tretex och råspånt för att ersätta den med plywood + gips. Alternativ sätta plywood utanpå råspånten och sen gips?
Båda väggarna kommer hamna i zon 1.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Vi hade klinkers i ett badrum innan det gjordes om och där hade plattorna också lossnat. Det var 225x75 omkring 60cc. Ingen märkbar svikt, trots det hade några plattor lossnat. Snickarna som gjorde om badrummet insisterade på 30cc, men det var också lätt att sätta in fler balkar där.
Om nu bärigheten av befintliga balkar är tillräcklig för vikten så kanske det ändå blir tillräckligt styvt om du kortlar och skruv-limmar spånskivorna ordentligt.
Om nu bärigheten av befintliga balkar är tillräcklig för vikten så kanske det ändå blir tillräckligt styvt om du kortlar och skruv-limmar spånskivorna ordentligt.