Härligt uppvaknande man fick idag..sprang som en yr höna först trodde det var kyl/frys som larmade. Men lite väl högt...😁. Men ett falsklarm var det fick rycka batteri. Nån som haft fel larm på Fibaro röksensor?

Skärmdump av smart hem-system med röklarm från Fibaro som indikerar falskt larm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade en som löste ut. Ingen rök eller eld i sikte, men temperaturen steg väldigt hastigt på grund av att solen lyste in i ett redan varmt rum. Tempen steg från 25 till 32 grader på några minuter och då löste den faktiskt ut.

Sen dess har jag inte kunnat använda den, då den nu piper var 50:e sekund hur mycket jag än försöker nollställa den. Enligt manualen är det ett "Trouble alarm - short beep once per 50 seconds (normal priority)".

Är det någon som upplevt samma sak och lyckats fixa det?
 
Jag hade ett Fibaro-larm som började lösa ut, tror sensorn blev dammig. Blåste rent den med tryckluft, verkar funka igen nu. (Dammet kan ha varit kalkdamm från luftfuktare.) (Jag har inte testat den med eld & värme, så jag vet inte om den funkar.)
 
Nån som kör Vera som testat om Nodons soft remote och octan remote funkar hjälpligt nuförtiden? Testade en soft remote i vintras och det funkade inte utan att scripta.
Härom veckan köpte jag en wall switch där jag i GUI't kan confa att köra scener på enkelklick och dubbelklick, har inte hittat någon info om det är samma sak med de andra så det vore guld om någon här har möjlighet att testa.
 
Någon som kan ge mig input kring ljussensorer?

Bakgrund: Har nu kört min nya (från Zipato till Domoticz) hemautomation i någon månad och i takt med att hösten kommer och mörkret allt tidigare så har jag ett växande behov av ljussensorer för att bättre kunna styra min belysning. Idag använder jag (1) en virtuell ljussensor som bygger på Weather Underground samt (2) Nexa skymningsrelä (LBST-604).

Problemet med (1) är att den ibland ger fel värden och problemet med (2) är att den inte rapportera lux värden utan endast av/på vilket inte räcker i många fall (t.ex. att tända lampor allt eftersom det blir mörkare).

Alltså – finns det billiga (dvs 433 Mhz) ljussensor som rapporterar värden (lux) och inte endast av/på? Jag har sett att ngn har byggt om ngn termometer (?) men det ligger tyvärr lite utanför min nivå.

Alternativet som jag ser det är att skaffa Z-wave sensorer, t.ex. Multisensorn från Aeon Labs. Om jag skaffa dessa så vill jag helst placera dem inomhus (för att dra nytta av övriga sensorer som jag får ”på köpet”) men hur blir det så med ljussensorn – kommer den inte då att störas av att jag tänder/släcker lampor i sensorns omgivning och därmed rapportera fel värden?

Alltså – all input är av värde och hur har andra löst detta?
 
Mäter du ljuset på ett ställe som nås av ljus från belysning som triggas av ljussensorn får du problem, helt rätt uppfattat.
Jag har "löst" det i mitt hem genom att skippa ljussensor och låta regler trigga på när solen går upp/ned, det duger för mig men YMMV.
 
cjk1975 skrev:
Någon som kan ge mig input kring ljussensorer?

Bakgrund: Har nu kört min nya (från Zipato till Domoticz) hemautomation i någon månad och i takt med att hösten kommer och mörkret allt tidigare så har jag ett växande behov av ljussensorer för att bättre kunna styra min belysning. Idag använder jag (1) en virtuell ljussensor som bygger på Weather Underground samt (2) Nexa skymningsrelä (LBST-604).

Problemet med (1) är att den ibland ger fel värden och problemet med (2) är att den inte rapportera lux värden utan endast av/på vilket inte räcker i många fall (t.ex. att tända lampor allt eftersom det blir mörkare).

Alltså – finns det billiga (dvs 433 Mhz) ljussensor som rapporterar värden (lux) och inte endast av/på? Jag har sett att ngn har byggt om ngn termometer (?) men det ligger tyvärr lite utanför min nivå.

Alternativet som jag ser det är att skaffa Z-wave sensorer, t.ex. Multisensorn från Aeon Labs. Om jag skaffa dessa så vill jag helst placera dem inomhus (för att dra nytta av övriga sensorer som jag får ”på köpet”) men hur blir det så med ljussensorn – kommer den inte då att störas av att jag tänder/släcker lampor i sensorns omgivning och därmed rapportera fel värden?

Alltså – all input är av värde och hur har andra löst detta?
Jag använder mig av 3 st. Aeotec multisensorer ute i 3 väderstreck. De rapporterar var 10 minut. Sedan tar jag medelvärdet av de som rapporterat inom de senaste 11 minuterna. Jag styr lampor på ljuset och värmen, delvis, på temperaturen enligt samma princip.

Att förlita sig på en sensor leder till överraskningar då och då. Det händer inte ofta men det händer att ett mätvärde uteblir och då gäller det "gamla" men det händer också att det kommer ett felaktigt värde av olika orsaker. Reflexer, störningar o.s.v. Jag började med en sensor men insåg snabbt att jag behövde fler.

Idag fungerar det perfekt på Domoticz.
 
Redigerat:
Tack för input, blir nog att införskaffa några sensorer från Aeon Labs.

Noterade att Gen5 klarar utomhusförhållande bättre än Gen6. (Temperature: -20 to +50°C och IP42 vs -10 to 50°C och IP20) - några nackdelar med Gen5 och Domoticz som ngn känner till?
 
cjk1975 skrev:
Tack för input, blir nog att införskaffa några sensorer från Aeon Labs.

Noterade att Gen5 klarar utomhusförhållande bättre än Gen6. (Temperature: -20 to +50°C och IP42 vs -10 to 50°C och IP20) - några nackdelar med Gen5 och Domoticz som ngn känner till?
Jag har 2 st. gen 5 och 1 st. gen 6.
Hade bara Gen. 5 till Zipaboxen och där fungerade de bra.
När jag gick över till Domoticz på RPI3 kompletterade jag med 1 st. Gen 6. Den senare har jag inte haft i drift vintertid ännu så jag har inte full erfarenhet av den. Gen. 5 fungerade bra ner till -23 grader som är det kallaste jag haft hittills med sensorerna monterade.

Jag hade stora svårigheter att få Gen. 5 att inkluderas rätt i Domoticz men så småningom droppade det mesta in så nu fungerar de bra.

Gen. 6 var bara att inkludera men jag har ännu inte fått med UV-delen om du upplever den som viktig. Jag bryr mig inte om UV.

Gen. 5 drar avsevärt mer batteri än Gen. 6. Båda kan köras med USB-ström men man har ju oftast svårt att arrangera matningen på ett snyggt och säkert sätt.

Det är lite svårt att jämföra dem i praktisk drift eftersom de är monterade på så olika platser. Gen 6 är monterad under en balkong där taket är svart och väggarna faluröda. Den ligger mycket lägre i ljus och kommer aldrig upp till 1000 LUX. Vad som händer över 1000 LUX med Gen. 6 vet jag inte (har inte läst på). Gen 5 ligger hela dagarna över 1000 LUX (vilket är taket för mätta värden) men fungerar över ett större spann och blir aningen känsligare i skumning/gryning. Men båda fungerar bra idag.

Jag skulle saklöst köpa Gen. 6 om jag skulle komplettera. Den mäter mer likt Fibaron och jag är övertygad om att "supporten" blir bättre på den i Domoticz. Verkar inte finnas många Domoticz användare med Gen. 5.

Vad det gäller regntålighet så tror jag inte de skiljer sig åt? Båda har öppningar som det kan komma in vatten i om de monteras fel. Jag har monterat mina så att det inte kan regna på dem, under takfötter och balkong.

//Henry

Ett litet tipps! I denna grupp diskuterar vi renodlat "Domoticz och Z-Wave".
https://www.byggahus.se/forum/threads/domoticz-och-z-wave.277601/#post-2488602
 
Hej,
Jag har en fundering kring Fibaro.

Har i vardagsrummet 1st dubbelknappar. Den ena går till taklampan och den andra till fönsterlampan.
Jag vill dimmra taklampan och sen styra fönsterlampan med en enkel on/off så jag köpte Fibaro dimmer 2 + fibaro double relayswitch (FGS-223).

Dimmern vill ha Sx -> S1 / S2 och reläswitchen vill ha L -> S1 / S2.

Dubbelknappen har likt alla andra jag sett en ingång för L som är sammankopplad till båda brytarna.

När jag mäter så verkar Sx vara kopplad ihop med L så min första tanke är att jag kan använda Sx som styrsignal till båda eftersom fasen ändå sammankopplar båda enheterna.

Vad tror ni om det? Isåfall skulle kopplingen se ut såhär:

L -> L (dimmer)
L -> L (relay)
N -> N (dimmer)
N -> N(relay)
Tändtråd tak -> ~ (dimmer)
Tändtråd fönster -> Q1 (relay)
Sx -> L (väggbrytare)
S1 (relay) -> väggbrytare knapp 1
S1 (dimmer) -> väggbrytare knapp 2.

Någon som testat det? Andra ideér?
 
Det borde fungera men jag brukar låta dimmern ta båda knapparna i kronbrytaren (dubbelknappen). Då får du fördelen av att kunna köra scener på båda knapparna utan extra script/scener och kan dessutom placera ditt relä var du vill, t.ex. bakom uttaget till fönsterlampan om det är lättare än att knöla in allt i en dosa.

Jag har i de flesta rum valt det bekväma alternativet att köra väggpluggar till de sekundära lamporna men har på något ställe lagt in switchar bakom uttagen till just fönsterlampor som har takuttag.
 
Stark-Johan Samuelsson skrev:
Det borde fungera men jag brukar låta dimmern ta båda knapparna i kronbrytaren (dubbelknappen). Då får du fördelen av att kunna köra scener på båda knapparna utan extra script/scener och kan dessutom placera ditt relä var du vill, t.ex. bakom uttaget till fönsterlampan om det är lättare än att knöla in allt i en dosa.

Jag har i de flesta rum valt det bekväma alternativet att köra väggpluggar till de sekundära lamporna men har på något ställe lagt in switchar bakom uttagen till just fönsterlampor som har takuttag.
Hej!
Tack för ditt svar och tips! :)

Anledningen att jag valde att göra så som jag gjort är att jag vill ha en "hårdvaru-lösning" så att inte knappen slutar fungera om zwave-kontrollern buggar ur. Om jag gör så som du beskriver så antar jag att det blir mer utav en mjukvarulösning där lösningen blir beroende av att kontrollern fungerar som den ska? Eller tänker jag fel?

Eftersom jag har 2 ingångar på både dimmer och relä så gjorde jag så att jag satte dit en 21mm förhöjningsram och satte dit en extra dubbelbrytare som jag tänkte använda till att styra scener med (S2 på dimmern och S2 på reläswitchen). Har dock inte fått detta att fungera i Bridgen än :(

Så i tillägg till mitt första inlägg så har jag även kopplat:
L (väggbrytare1 (alltså Sx)) -> L (väggbrytare2)
S2 (dimmer) -> väggbrytare2 knapp1.
S2 (relay) -> väggbrytare2 knapp 2.
 
Om du nu ändå har 4 knappar på samma ställe och vill ha en hårdvarulösning är det kanske bättre att bara koppla det "rätt" enligt manualen. Det blir någon extra liten ledning och skarv men det borde få plats.

Jag vet faktiskt inte om en direkt association är beroende av controllern men jag tror inte det. Min HC2 har rullat mer eller mindre felfritt i ganska snart tre år så jag har aldrig hamnat i situationen att jag inte kunnat styra de sekundära lamporna.

Fibaros relä stödjer inte sceneActivation men det går att få samma funktion med ett relativt enkelt script.

Edit: För att sceneActivation ska fungera i för dimmern måste den ha parameter 41 satt till 1, det är nog inte default.
 
Redigerat:
Om jag ska göra det till en hårdvarulösning så lär jag separera lampknapparna så dom hamnar på olika brytare vilket jag vill undvika. Skulle vilja ha den övre av dom till lampor och nedre till scener. Annars blir det en lampa på varje brytare och en scene på varje brytare. Känns ologiskt :) Kan jag koppla det på något annat sätt?

En annan double relayswitch jag har i systemet styr fasadbelysning och fönsterbelysning, den fick jag upp två olika knappar i Bridgen som jag kan styra båda utgångar på. Men denna använder jag ju bara en utgång men jag trodde jag kunde använda status på Q2 för att styra automationer men det kanske jag inte kan? Jag får inte upp någon andra knapp denna gång, beror det på att jag inte har någon last på Q2?

Är helt ny på hemautomation som du kanske redan förstått!

Tack för din hjälp!

Edit*
För att vara ännu tydligare så har jag en everspring wallplug kopplad till 2st monoblock till ljudanläggningen, dessa går bara att slå på/av från baksidan så jag tänkte jag skulle styra denna wallplug med en av knapparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.