Är det någon här som har testat vattenfelsbrytare?
De jag har hittat som verkar intressanta är waterfuse från prevecta och vatette är det någons som har testat någon av dem eller har kunskap om dem?

Anledningen varför dessa två verkar intressanta är för att de är lite smartare än de andra, de mäter båda ner till 5 ml/timmen i läckage men den stora skillnaden är att waterfuse:en stänger man av med en knapp innanför dörren när man lämnar (den har en fördröjning om man har tvätt/diskmaskin igång när man lämnar, långt ifrån alla som har denna enkla funktion) men vatette räknar ut och blir smartare under tiden man använder den och lär sig husets rutiner.

Men vilken ska man välja? :x

http://prevecta.se/product/waterfuse-villa/
http://www.vatette.se/vattenfelsbrytare.html

Tack på förhand :)
 
Har waterfuse , är nöjd!


image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med vänlig hälsning, fremax
 
Hej,

Har du slagit till ännu?
Jag har också kommit fram till samma sak, dvs att Vatette och Waterfuse är de bästa (och bland de dyraste).

De jag har kollat på är dessa (jag har inte hunnit göra djupdykningar på dem alla, utan bara på vissa av dem) Om någon annan har info om dem, så vore det kul att höra! :

SYR Safe-T Connect (minsta detekterbara vattenmängd 3L/h! Dock anslutning till internet. Kostar typ 10.000kr)
Waterfuse (Verkar smart. Kostar 8-13.000kr)
Calldus Waterguard (verkar bara vara en knappstyrd kran)
Nordia Trygghet ("950" resp "1150")
FERMEAU Kit (2-3.500kr)
WaterBlock
Leakomatic 1000
Leakomatic 1100
Vatette (Självlärande) (8-11.000kr)
Esystop Drop
Roth
Ahlsell a-collection (Inte värst intelligent)


Dock så upptäckte jag att Vatette har en larmutgång och en Aux-ingång.
larmutgången skulle man kunna koppla till en z-wave dörr-kontakt eller motsvarande för att få reda på larm.

Ingången kan man koppla antingen till en strömbrytare om man vill ha en vid dörren, eller så antar jag att man kan koppla den till en z-wave-pryl som sluter en krets på kommando, om man vill kunna stänga av vattnet via sin smartphone, eller om man vill automatisera lite med z-wave fuktmätare.

/Jake
 
Det har jag faktiskt, det blev en waterfuse från tumbovvs.se de hade ett erbjudande så jag fick den för 7800 kr. Waterfusen har ingångar/utgångar för både larm och styrning som jag tänkte koppla till min bastec duc och till mitt z-wave system. Ska bli spännande och skönt att installera den nästa vecka :)
 
  • Gilla
jake_plisken och 1 till
  • Laddar…
Min rörmokare har nu föreslagit Vatette (efter att ja först föreslagit Waterfuse). Jag skall koppla ihop den med mitt knx-system, är det någon som baserat på era erfarenheter kan rekommendera vilken jag skall välja?
 
Krilleman
ccf skrev:
Min rörmokare har nu föreslagit Vatette (efter att ja först föreslagit Waterfuse). Jag skall koppla ihop den med mitt knx-system, är det någon som baserat på era erfarenheter kan rekommendera vilken jag skall välja?
Båda varianterna du har nämnt ska ju kunna klara av att integreras med hemlarm. Men hur fungerar det med knx? Hur har jag ingen aning om...

Waterfuse har jag installerat två stycken av. Känns gedigen, men lite dyr. Vatette har jag inte haft möjligheten till att leka med ännu men ser ju rätt bra ut på specen.
 
Jag tänker låta rörisen sätta in en magnetventil eller motorventil som jag sedan styr med larmet.

Borta = pålarmat = vattnet avstängt.

Behöver ingen sensor som berättar när det blivit läckage och vattnet ska stängas, då jag stänger varje gång.
 
Man når ju inte riktigt samma sak med att sätta en magnetventil som stänger när man går hemifrån.

Upptäckte för någon vecka sedan att en vattenslang i trädgården lossnat och sprutat ut vatten under hela natten. Nu var det inte så allvarligt mer än att jag får betala några tior extra för vattnet denna månaden, men jag är inte överallt i huset och har koll på rören heller. Garaget någon gång i veckan sommartid, på vintern nästan aldrig. Pannrummet, varje gång jag ska tvätta men inte mer än så.

Sen är ju poängen även att till exempel Vatettes lösning detekterar små droppläckage. När jag bodde i lägenhet läckte ett rör under diskbänken, sakta sakta. Tills det en dag lossnade och det var vatten i halva lägenheten. Men läckan hade troligen varit där ett halvår, med tanke på skadorna.

Utöver det, jag skulle ha svårt att stänga vattnet när jag går hemifrån. Min frys plockar in vatten för att göra is lite när den känner för det. Finns det inget vatten tar den in luft och allting ballar ur.

Likaså det här med disk- och tvättmaskin, jag låter ofta tvättmaskinen vara klar lagom tills när jag vaknar eller kommer hem från jobb (ja, man ska väl egentligen inte göra så, men det är fasligt praktiskt).

I köket planerar jag dock att sätta en magnetventil till diskmaskinen som automatiskt stänger när diskmaskinen inte är igång. På det viset slipper jag den oerhört fula diskmaskinskranen som ändå alltid står öppen. Försäkringsbolaget godkände lösningen.
 
Lyfter denna tråd i stället för att starta en ny...

Någon som har erfarenhet av Nordia trygghets brytare? Kostar typ hälften mot alla andra och verkar kunna sköta uppgiften, iaf på papperet.
 
AndersPS AndersPS skrev:
I köket planerar jag dock att sätta en magnetventil till diskmaskinen som automatiskt stänger när diskmaskinen inte är igång. På det viset slipper jag den oerhört fula diskmaskinskranen som ändå alltid står öppen. Försäkringsbolaget godkände lösningen.
Är det någon färdig lösning som finns för det eller måste man trixa ihop något själv?
Jag känner mig själv så bra att jag vet att diskmaskinen avstängning aldrig hade stått i annat än öppet läge.
 
Jag har installerat diskmaskinsavsängning från Oras. Du tycker på en knapp och sedan är den öppen i 3h. Satte till både disk och tvätt. Typ 1250kr/st.
 
Har Nordia också på inkommande.
 
Min idé är att mäta strömförbrukningen på diskmaskinen. Ingen strömförbrukning, inget vatten. Kommer såklart även att använda förbrukningsmönstret för att räkna ut återstående tid och berätta när diskmaskinen är klar - samma lösning till tvättmaskin och torktumlare blir det också.
 
Vad tror ni om denna som vattenfelsbrytare

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.