Huset är tänkt som permanentboende. Det blir litet men jag har placerat det så att det ska gå att bygga ut i framtiden.
Har även planerat själva huset så att det borde gå relativt smidigt att bygga ut det.

Har funderat på elvärme. Det blir ju enkelt och billigt. Det blir ju inga jättekostnader för ett så litet hus men jag vill nog ha nått som känns billigt i längden. Ska ju prata lite mer med nånn rörkrökare om det här men jag uppskattar alla era tipps och ide'er.
 
Eftersom det permanentboende hade jag tittat på två huvudalternativ.

1:) Luftvärmepump, elektrisk VVB. Ingen vattenburen golvvärme, möjligen elektrisk.
2:) Vattenburen golvvärme + acktank med elpatron + vattenmantlad kamin eller kökspanna. Då kan man elda så mycket man vill och därmed få gratis värme, varmvatten och även värme för matlagning om man väljer kökspanna.

Luft/vatten är också ett bra alternativ om man bestämt sig för vattenburen golvvärme men det är en betydligt högre investeringskostnad jämfört med luft/luft och elektrisk golvvärme och dessutom ingen kylmöjlighet.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Varför inte en luft/luft-värmepump?

Så har jag det till mina 110 m2. Ingen annan uppvärmning, förutom en kvällsbrasa då och då vintertid.
Visserligen längre söderut, men så kör jag värmepumpen på lägsta/tystaste läget bara.
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Robert-san01 skrev:
Kolla så du får bygglov med elvärme. Är det ett nytt hus är det säkert max 95kWh/m2 och år med elvärme som gäller. Samt max 5,5kW installerad effekt.

[länk]
Tar man upp värmekällan i bygglovet?
I sånna fall så blev det nog en luft-vatten pump som det blev ansökt om. Kamin är iallafall med i ansökan.

Jag har aldrig diskuterat enbart elvärme med varken kommun eller arkitekt/kontrollansvarige.
Har lämnat bort mycket av pappersarbetet. (jag ville att det skulle bli rätt och riktigt från början) Därför har jag inte stenkoll på allt.


Angående luft-luft pump så är det säkert bra. Har en sånn i verkstan ilag med el-uppvärmda vattenslingor i golvet. Tycker den låter för högt (thermia aurora). Visserligen går den på högsta fläktläget men den låter ju även på lägsta läget.

Det här är ju Jämtland så den kommer ju knappast att gå på lågfart för jämnan!



Apropå kylläge som nånn nämnde så är ju det här i Jämtland så kylning är inget jag har nått större behov av.
 
Redigerat:
bryggstun skrev:
Tar man upp värmekällan i bygglovet?
I sånna fall så blev det nog en luft-vatten pump som det blev ansökt om. Kamin är iallafall med i ansökan.

Jag har aldrig diskuterat enbart elvärme med varken kommun eller arkitekt/kontrollansvarige.
Har lämnat bort mycket av pappersarbetet. (jag ville att det skulle bli rätt och riktigt från början) Därför har jag inte stenkoll på allt.


Angående luft-luft pump så är det säkert bra. Har en sånn i verkstan ilag med el-uppvärmda vattenslingor i golvet. Tycker den låter för högt (thermia aurora). Visserligen går den på högsta fläktläget men den låter ju även på lägsta läget.

Det här är ju Jämtland så den kommer ju knappast att gå på lågfart för jämnan!



Apropå kylläge som nånn nämnde så är ju det här i Jämtland så kylning är inget jag har nått större behov av.
I Vallentuna får man ange det i ansökan. Om inte annat så kan det vara bra att ha koll på hur många kWh/m2 du förväntas få inför slutbesiktning så du får huset godkänt. Här måste vi även skicka in en energideklaration efter ett år.
 
Det är troligen uppgett i ansökan eller så kan man lämna in dom uppgifterna senare.
 
Har inte du skrivit under ansökan själv?
 
När jag ansökte om bygglov (det var visserligen länge sedan, år 2009) var det inget snack om uppvärmningssätt.
Min KA hade visserligen lite funderingar, men huset byggdes med bara en täljstenskamin som värmekälla.
Vi fann snart att det var lite klent, och att det inte var så kul att vakna med rimfrost i skägget.
Så vi skaffade ett 800W el-element och ställde i vardagsrummet.
Vintern efter installerade vi en L/L-värmepmp.

I kommunens papper stod det alltid en massa om energideklarationer och sådant, men de har aldrig begärt in några uppgifter.
Så det hänger väl mycket på hur mycket på hugget kommunaltjänstemännen är :)
Här är de lyckligtvis ganska lugna av sig.
 
Om du har obegränsat med ved, varför inte köra vedpanna? Om du kopplar mot multitank kan du använda köra både värme och vatten, då blir det i princip gratis
 
Har givetvis funderat på en vedpanna men jag vill inte ägna en massa tid på vedeldningen.

Tror inte det finns många i dom här trakterna som har vedpannan kvar i drift trots att dom flesta har gott om ved.


Robert-san01: Jag har givetvis skrivit under ansökan.

Alla uppgifter behöver inte vara inlämnade från början. Mycket ska lämnas in vid (eller gärna före) det tekniska samrådet.
 
Vad gäller angående färdigställandeskydd?

Jag antar att jag måste teckna en sånn "försäkring"
Är det bara gar-bo som har den försäkringen?

Går det att slippa teckna försäkringen?
 
Ang. om du skall förbereda för ev eldstad så kan jag nämna att bottenplattan behöver förstärkas om du väljer vattenmantlad kamin.Min kakelugnspannan ...ja den heter så, väger den ca ett ton med egen vikt och 650 liter vatten.
 
bryggstun skrev:
Vad gäller angående färdigställandeskydd?

Jag antar att jag måste teckna en sånn "försäkring"
Är det bara gar-bo som har den försäkringen?

Går det att slippa teckna försäkringen?
De där bluff-försäkringarna är numera frivilliga.

Det är vad jag i alla fall tror med 99% sannolikhet.
 
K
KnockOnWood skrev:
De där bluff-försäkringarna är numera frivilliga.

Det är vad jag i alla fall tror med 99% sannolikhet.
Om det inte ändrats de senaste månaderna så kan kommunen kräva färdigställandeskydd. Som självbyggare behövdes den dock inte här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.