M
sinuslinus skrev:
Såpa gör inte trät mörkare.
Men väl ljusare
 
Hobbydag. Gjort en dörr till akterpiken i min båt. Återvunnet material. Inte särskillt snygg.
Men tiden! 4,5 timmar från råmateral till beslagen dörr :)
KMY 550 x 1580
Hemmagjord dörr av återvunnet material med beslag, uppsatt i verkstadsmiljö, dimensioner 550 x 1580 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

mvh Findus
 
  • Gilla
Krokkodriljo och 5 till
  • Laddar…
Hur klarar en osb skiva klimatet i en båt?
 
Lika bra som i en vedbod eller annan ouppvärmd lokal under tak.
mvh Findus
 
Man blir mera nyfiken på storleken på båten!
 
Stor nog för att hålla grundvärme i året runt. En timmerdragare byggd 1926. Ombyggd till atelje i början av 70 talet. Bygger om bit för bit mot ett mer tidstroget fartyg :).

Kan varna de som tror att det bara är käckt och mysigt med antika skepp. De senaste fem åren har jag lagt ner minst 2500 timmar. Har en bunt kvitton som är 7 cm tjock som jag skall räkna igenom någon gång :rolleyes:. Jag visste att femårsplaner bara är början.

Så här har den troligen sett ut.
Svartvitt foto av timmerdragaren "KORSNÄS III" från 1926 på land, ombyggd till ateljé.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här är vad jag siktar mot. Det passar bättre som fritidsskepp
Svartvit bild av en gammal timmerdragare vid kaj ombyggd till ateljé, med en kran i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mvh Findus
 
Redigerat:
  • Gilla
amatörsmurf och 15 till
  • Laddar…
findus42 skrev:
Stor nog för att hålla grundvärme i året runt. En timmerdragare byggd 1926. Ombyggd till atelje i början av 70 talet. Bygger om bit för bit mot ett mer tidstroget fartyg :).

Kan varna de som tror att det bara är käckt och mysigt med antika skepp. De senaste fem åren har jag lagt ner minst 2500 timmar. Har en bunt kvitton som är 7 cm tjock som jag skall räkna igenom någon gång :rolleyes:. Jag visste att femårsplaner bara är början.

Så här har den troligen sett ut.
[bild]

Det här är vad jag siktar mot. Det passar bättre som fritidsskepp
[bild]

mvh Findus
Fantastiskt projekt, är grön av avund. Kan du lite kort beskriva omfattningen av ditt återskapande, går du hela vägen in till det nakna skrovet och byter allt, eller vad är det som gör projektet så galet?
 
Under 50 talet har hon gått i Stockholms hamn. Under den tiden fick hon en större hytt i stål. En konstnär byggde ut den hytten någon gång under tiden 1968-1972. Han använde den för att ta sig ut i skärgården och måla fåglar. Han bytte maskin till en TMD100.

Efter det har ett antal fritidsskeppare haft fartyget utan att ändra annat än färgen. Mycket plåt är bytt under den här tiden.

Nu är det jag som har den. Har slitit ut det mesta under däck och gjort om, gjort rätt. I år håller jag på med motorbyte. I samband med det bygger jag en oisolerad akterpik och ett bättre maskinrum. En mer praktisk inredning har jag gjort i ordning på övre däck.
Där kommer vansinnet in :surprised:.

Nästa steg är att såga ner hela hytten, med min nya inredning, och bygga en i trä som följer linjerna. Det blir roligt. Blir en projekttråd. Om det nu kan anses vara ett husbygge ;).

mvh Findus
 
  • Gilla
Uffe_xx och 10 till
  • Laddar…
Ser fram emot den projekttråden!
 
findus42 skrev:
Blir en projekttråd. Om det nu kan anses vara ett husbygge ;).
Om det inte kvalar in lovar jag dig att jag personligen startar forumet renoverabat.se bara för dig!
 
  • Gilla
amatörsmurf och 2 till
  • Laddar…
byggaBat.se
Det kombinerade båt/fladdermus forumet.
 
  • Gilla
BengtH och 4 till
  • Laddar…
nimhed skrev:
byggaBat.se
Det kombinerade båt/fladdermus forumet.
Tänkte det först, men eftersom det var upptaget föreslog jag det inte. Jag tycker om att kunna stå för vad jag säger.
 
Korvgubbe
Det finns ju redan svenska båtforum där den projekttråden hade passat ypperligt.
 
jonmo skrev:
Tänkte det först, men eftersom det var upptaget föreslog jag det inte. Jag tycker om att kunna stå för vad jag säger.
Missade helt att den redan fanns
 
Var här inte en BH tråd om ett båtbygge för något år sedan? Har för mig att han skulle bygga om den med kaminer och vattenburen värme? Båten hette Stor Erik om jag minns rätt....

Edit: Found it

https://mobil.byggahus.se/forum/varme-allmant/205312-dimensionera-varmsystem-till-bobat-3.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.