Det är bara att glömma ersättning både från besiktningsmannen och säljaren. Att där står en duschkabin höjer snarare er undersökningsplikt, ytterligare höjs den av att besiktningsmannen (om jag fattat det rätt skriver\säger) att besiktning ej är möjlig pga duschkabin. Besiktningsmän genomför enbart okulärbesiktning om inget annat begärts(inklusive rulla metallkulor i badrum där det är möjligt och de tror det behövs)
 
shomakie skrev:
Köpte en fin kåk i april 2014.

Den var renoverad på 2 av 3 våningsplan med tilläggsisolering och nya fönster. Besiktningen gick bra.

Frågade ägaren då badrummet var renoverat 2010 vem som gjort det. Han sa inför mig, min sambo och pappa att badrummets tätskick var gjort av en bekant med behörighet och sen hade ägaren kaklat. Frid och fröjd tänkte vi o slog till.

I helgen så gick duschkabinen sönder, vi har alltid undrat varför man ställer in en stor och tung kabin när badrummet är så fräscht.

Monterade ner den och skulle kolla lite på fallet i brunnen som var under då jag inte kollat detta innan.

Fick till min förvåning en chock när brunnen var högsta punkten??! inget rann dit utan allt bortåt.

Våran dröm om snygga glasdörrar gick därmed i krash!

Frågade en granne som är bekant med förra ägaren om han kunde fråga vem som gjort underarbetet då det inte finns någon tillstymmelse till fall. (i mina ögon så borde en hantverkare göra fall oavsett om man ska ha kabin eller inte)

Fick svar dagen efter att ägaren sagt att -nej jag gjorde badrummet själv och skippade fixa fall pga att dem ville ha kabin.

Nu är det bara så att när han sa det så gick han emot det han sa precis innan försäljning?!

Jag och min sambo är rosenrasande. Det är inte det första bristfälliga vi har hittat på huset.

Kan vi gå vidare med detta ärende då förra ägaren ljugit oss rätt upp i ansiktet att tätskick var gjort av behörig person o nu visar det sig inte det?

MVH Marcus
Det är inget dolt fel, utan det är helt klart en del av er undersökningsplikt. Jag tycker att ni ska ringa ert försäkringsbolag och höra vad de har att säga om saken. Det är enda stället ni kan få ersättning ifrån. Om nu badrummet är skadat?
 
Att ringa försäkringsbolaget är nog inte lönt eftersom de går in och reglerar den dagen skadan uppstår.
Om ni använder duschen utan kabin och en dag får en skada kommer troligen försäkringsbolaget inte vilja betala ut något / eller väldigt lite pga badrummet har ett fel som på sikt kommer ställa till det då de är felkonstruerat.

Tyvärr får ni nog leva med dusckabinen, alternativt riva ut allt och börja om.
 
  • Gilla
Henri
  • Laddar…
Nu kommer jag väl att få en massa skit igen, men det är viktigare att TS får bra råd.

Råd: Lyssna inte på folk som i juridiska frågor ger svar som är tvärsäkert kategoriska.

Det finns alltid flera aspekter och få här har full koll på alla lagar och regler. Till och med olika domstolar dömer olika i många fall. Det är därför viktigt att se över alla möjligheter och göra sin egen utvärdering.

Så, jag upprepar att det mycket väl kan finnas möjligheter att i ett fall som detta åberopa säljarens upplysningplikt. Det är min mening att det är en möjlig väg framåt som kan ge resultat och ersättning.

Att ringa försäkringsbolaget kan mycket väl vara en god idé. De kommer nog inte att ge någon ersättning i detta läget men kan ge råd och tips om läget och om ersättning kring eventuella framtida ersättning vid tvist.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S
sunqan skrev:
En liten detalj bara... är ni säkra på att det är fel på fallet?
Det är ju inte lutningen på ytskiktet som är det väsentliga? Utan lutningen nere vid tätskitet. Dvs om säljaren av nån anledning fått problem vid plattsättningen så att slukristen hamnat högt, gör ju att problemet är kosmetiskt...

Själv har jag helt plant i den delen av duschen där man står när man duschar, men vattnet rinner undan bra ändå.
Fogarna i kaklet släpper i princip igenom fukt, inte rinnande vatten. Fallet på ytskiktet är viktigt, kanske viktigare än fallet på tätskiktet förutsatt att uppvik är korrekt vid genomföringar och väggar. Om ytvattnet omedelbart börjar rinna ut från duschen mot dörren så spelar det ingen som helst roll om tätskiktet klarar av att leda den förhållandevis lilla mängd vatten som kommer in under kaklet åt rätt håll.
 
Man skall alltid räkna med RF 100% på allt under kaklet om badrummet används.
Det är ju väldigt trist för köpare när sådana här situationer uppstår.
Dock så måste husköpare skaffa sig större kunskap. Vi kommer att få se fler av dessa för oss självklara fall, bara för att den vanliga husägaren inte längre finns. Den nya generationen husägare tror att de köper en nybyggd hyresrätt.
Detta kommer att sluta i att ingen vill sälja till den "nya generationen"
Trist men sant...
 
  • Gilla
thomas33 och 2 till
  • Laddar…
S
bamyl skrev:
Man skall alltid räkna med RF 100% på allt under kaklet om badrummet används.
Det är ju väldigt trist för köpare när sådana här situationer uppstår.
Dock så måste husköpare skaffa sig större kunskap. Vi kommer att få se fler av dessa för oss självklara fall, bara för att den vanliga husägaren inte längre finns. Den nya generationen husägare tror att de köper en nybyggd hyresrätt.
Detta kommer att sluta i att ingen vill sälja till den "nya generationen"
Trist men sant...
Exakt så, jag skulle dra mig in i det sista för att sälja till någon curlad 80/90talist. Och då är jag själv 80talist.
Jag köpte hus med felaktig dränering, läckande tak, felaktigt utfört badrum, mögligt golv i gillesstugan.

Aldrig i helvete satt jag o funderade på om det var någon annans ansvar än mitt eget att åtgärda alltihop. Jag avskyr lagen om dolda fel, jag anser att ansvaret för huset till 100% går över till köparen direkt affären är klar. Det är absurdt att man som privatperson ska lämna någon slags garanti på ett gammalt hus i 10 år från att man sålt det.
 
Tack! :)
 
pacman42 skrev:
De besiktningsmän jag har haft ser inte byggfel ens när man pekar ut dem. De skriver intyg och i det så skriver de att allt som man vill veta mer om är riskkonstruktioner. Det enda besiktningsmannen gjorde på min husbesiktning var att trycka med en pryl i fönsterkarmar och panel, samt titta om det var mögel på vinden. Resten var bara standardformulerinar baserat på hustypen. Jag gör ett mycket bättre jobb själv. Sedan finns det bra besiktningsmän också, men det har varit så lång kö till dem att hus-/lägenhets-affärerna då riskerat att gå om intet. Jag behövde besiktningsmannen av försäkringsskäl...
Jag kan inte annat än att hålla med där. Alla besiktningsmän jag sett in action, hört om från bekanta som nyttjat, och sett protokoll från och därefter kollat på kåken.. Tja.. Under all kritik. Jag skulle vilja säga att det är bortkastade pengar. De kostar ofta mer än det är värt. Dessutom tar de NOLL ansvar efteråt om något inte skulle stämma. Mitt tips till allmänheten är att snarare anlita en byggare med längre erfarenhet av renovering/försäkringsskador. De vet vad man ska titta efter. Samt undersöka vad man ska kolla efter gällande "riskkonstruktioner". Och använd näsan. Mögel luktar. Och kolla alltid grund, vind, källare och ev luftspalter. Och ställ frågor skriftligen så man har skriftliga svar innan man gör en affär.
 
SueCia skrev:
Exakt så, jag skulle dra mig in i det sista för att sälja till någon curlad 80/90talist. Och då är jag själv 80talist.
Jag köpte hus med felaktig dränering, läckande tak, felaktigt utfört badrum, mögligt golv i gillesstugan.

Aldrig i helvete satt jag o funderade på om det var någon annans ansvar än mitt eget att åtgärda alltihop. Jag avskyr lagen om dolda fel, jag anser att ansvaret för huset till 100% går över till köparen direkt affären är klar. Det är absurdt att man som privatperson ska lämna någon slags garanti på ett gammalt hus i 10 år från att man sålt det.
Jag har upplevt samma saker i mitt husköp, (skadat tak, dålig dränering, sprucken grundmur, spruckna avloppsrör, tveksam eldragning i hela huset) och bara bitit det sura äpplet och löst problemen. Jag är dessutom 90-talist så man ska inte dra alla över en kam!
 
S
Fjojtmehmet skrev:
Jag har upplevt samma saker i mitt husköp, (skadat tak, dålig dränering, sprucken grundmur, spruckna avloppsrör, tveksam eldragning i hela huset) och bara bitit det sura äpplet och löst problemen. Jag är dessutom 90-talist så man ska inte dra alla över en kam!
Nej absolut inte. Men jag skulle vara mer nervös över att sälja till en 80/90talist än till 70talister eller äldre. Jag är övertygad om att risken att få problem med folk som hävdar dolda fel ( vare sig de är dolda eller inte ) är högre hos 80/90talister.
 
Vad har tätskiktet med eventuellt fall mot golvbrunnen att göra? Att ett vittne har hört säljaren säga att tätskiktet är utfört av en behörig person betyder väl inte att man kan använda det mot honom för att det är bakfall? Hade han däremot sagt att behöriga firman X har gjort hela badrummet så hade man kanske haft ett case mot den firman. Eller möjligen om det upptäcks fel på själva tätskiktet...

Fallet borde gått att kontrollera även med en duschkabin på Plats. Undersökningsplikten sträcker sig betydligt längre än en titt in genom dörren.
 
Redigerat:
useless skrev:
Vad har tätskiktet med eventuellt fall mot golvbrunnen att göra? Att ett vittne har hört säljaren säga att tätskiktet är utfört av en behörig person betyder väl inte att man kan använda det mot honom för att det är bakfall? Hade han däremot sagt att behöriga firman X har gjort hela badrummet så hade man kanske haft ett case mot den firman. Eller möjligen om det upptäcks fel på själva tätskiktet...

Fallet borde gått att kontrollera även med en duschkabin på Plats. Undersökningsplikten sträcker sig betydligt längre än en titt in genom dörren.
Att köparen har undersökningsplikt fråntar inte säljaren dennes upplysningsplikt. Inte heller innebär den att säljaren har rätt att ljuga och ge felaktiga uppgifter.

Köparens undersökningsplikt stannar innan denne måste börja demontera huset eller dess delar, och detta gäller alldeles särskilt om säljaren t.ex. gett information om att saker är fackmannamässigt utförda. Omvänt gäller "utökad undersökningsplikt" om det till exempel finns några förhållanden som gör att man kan misstänka fel, då kan det plötsligt bli befogat med att viss demontering krävs för att undersökningsplikten skall vara uppfylld.

Det är viktigt att notera att en köpare inte har rätt att ge sig på och börja göra åverkan på en fastighet vid besiktning.
 
fast när det gäller säljarens påståenden.

Det finns två lila troliga/otroliga versioner. Han har sagt till köparen att en behörig kompis satt tätskiktet. En granne påstår att han sagt att han gjort allt själv.

Det finns ingen anledning att tro mer på grannens hörsägen, än vad säljaren sagt själv till köparen.
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
hempularen skrev:
fast när det gäller säljarens påståenden.

Det finns två lila troliga/otroliga versioner. Han har sagt till köparen att en behörig kompis satt tätskiktet. En granne påstår att han sagt att han gjort allt själv.

Det finns ingen anledning att tro mer på grannens hörsägen, än vad säljaren sagt själv till köparen.
Hörsägen är tillåtet i svensk domstol, och det finns ingen anledning att tro mer på vare sig det ena eller det andra. Dock uppfattade jag det som att uttalandena inte var motstridiga i sak, han har själv gjort underarbeten och kakling, och bekanten har gjort tätskiktet, så man kan gott tro på bägge. Men det spelar ingen roll eftersom det inte är det det handlar om, utan om säljarens upplysningsplikt. Säljaren är medveten att det inte är något fall.

Nu kanske någon hävdar att det inte kan bevisas, men glöm då icke att köparen, i det att han hävdar att han inte har gjort badrummet själv, bör kunna hänvisa till kompisens bekante, som i så fall lär bekräfta att han gjort det. Då har ju han lite att förklara, om han gjort ett badrum utan fall.

Dessutom. Det är ju lite konstigt om grannen säger att säljaren sagt att badrummet saknar fall, om det nu visar sig vara sant. Samtidigt som säljaren hävdar att han aldrig sagt något sådant. Då ska alltså grannen av en ren tillfällighet lyckas hitta på detta, och det visar sig stämma. Det börjar bli långsökt.

Så, nja, jag utgår ifrån att allt TS berättat är stämmer utifrån TS perspektiv, och det räcker rätt långt för att säljaren skall få mycket svårt att förklara sig. Och i "värsta fall", så är det säljarens kompis bekant som får berätta att han fuskat med fallet. Återstår ju då att förklara hur grannen kunde "hitta på" historien som visade sig stämma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.