O
lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, fast då får man andra problem. T ex kostnad... :) Och skeva golv med tiden. ;)

Och "så lite kemikalier som möjligt" är inte heller det nödvändigtvis den bästa strategin. Konserveringsmedel osv. förhindrar många naturliga processer som skapar än värre gifter om de får ha sin gång (mögel är ju t ex en stor bov här).

Och det är spännande att läsa säkerhetsdatabladet för Falu rödfärg, kontra t ex en av Flüggers väggfärger. Falu röd är enligt databladet farligare... :) Det innehåller t ex bly. En metall som vi är betydligt mera restriktiva med idag än förr. Å andra sidan så har Flüggers datablad fler "data saknas". Så det är tom svårt att bedöma riskerna utifrån tillgängliga data. Det är inte självklart så att Falu rödfärg är bättre. (Jag väljer själv bort Falu röd eftersom jag inte vill ha den på kläderna...) Och naturligtvis långtifrån säkert att man kan säga att skillnaden är så stor att det gör någon skillnad. Det gör det antagligen inte. Men det är en gissning.

Så det är som vanligt så att hur man än vänder sig så har man röven bak. Livet är som sagt 100% dödligt.
Jag visste inte att faluröd var så illa! Då tar jag tillbaka målningen med faluröd.... Så har jag lärt mig nått nytt :D
 
K
Odjuret skrev:
Jag trodde att råspont i min enfald bara var vanligt planhyvlat virke med spont... Jag visste inte att man tryckte in massa kemikalier i det.....
Allt trävirke innehåller kemikalier som frigörs över tid. Det finns naturligt i naturen för att skydda träd från skadedjur....

Det fanns en tråd eller artikel om ett par som byggde hus där allt trä var inkapslat eftersom de var alergiska mot ämnen i trä

Här är en artikel om samma par: http://kemikaliedetektiven.se/wordpress/2013/12/26/bostadsbygge-utan-tra/
 
Redigerat:
Gyproc Habito kanske kan vara ett alternativ till OSB + gips? Säkert dyrare än de båda ihop, men du slipper halva arbetet och ett lager med skruv.
 
O
Kallebo skrev:
Allt trävirke innehåller kemikalier som frigörs över tid. Det finns naturligt i naturen för att skydda träd från skadedjur....

Det fanns en tråd eller artikel om ett par som byggde hus där allt trä var inkapslat eftersom de var alergiska mot ämnen i trä

Här är en artikel om samma par: [länk]
Det var just den mest seriösa sida jag skådat på länge. Förresten den artikeln du hänvisade till den Blev ganska pinsam för det paret, för det vusade sig vara psykologiskt... Dessutom valde de å kapsla in allt trä med någon kemisk pryl, som ingen vet hur farlig den är. Men om nu råspont är farligt, varför varnar du inte för osb eller spån? Hur ska vi bygga våra hus? Du kan inte nämna plast eller betong för dessa prylar lär också innehålla gifter...
Men oavsett, kom ihåg livet är livsfarligt! Hur du en gör kommer du dö...
 
Redigerat:
Skippa OSB om du ska vara säker. Kör dubbla gipslager istället.
 
K
Odjuret skrev:
l Men om nu råspont är farligt, varför varnar du inte för osb eller spån? Hur ska vi bygga våra hus? Du kan inte nämna plast eller betong för dessa prylar lär också innehålla gifter...
Men oavsett, kom ihåg livet är livsfarligt! Hur du en gör kommer du dö...
Min poäng var att alla byggnmaterial är lite farliga. Det hjälper alltså inte att skippa spånet
 
Att det är terpentin i råsponten är inget man impregnerat den med, det är naturligt i trä. Så det finns garanterat terpentin även i plyfa, osb och spån då det är trä i dem.

Minns när jag var barn bodde vi i närheten av ett sågverk. Bäcken som rinner från det området var sten-död. Vattnade man gräset med vatten från bäcken dog den också. Det var Fenol/Fenoler som urlakades när man vattnade timret som var orsaken. Så bara för att trä är "Naturligt" betyder det inte att det är ett giftfritt material.
 
O
Kallebo skrev:
Min poäng var att alla byggnmaterial är lite farliga. Det hjälper alltså inte att skippa spånet
Då fick du inte fram din poäng.... Jag är ledsen, men jag hängde inte med alls... Å andra sidan måste råspont vara mycket bättre än osb....
Sten, fungerar det å bygga hus med? eller innehåller det massa gifter? Det lär bli väldigt kallt, för det finns ingen möjlighet att isolera. Men du slipper fönster....
 
Redigerat:
O
Robert-san01 skrev:
Att det är terpentin i råsponten är inget man impregnerat den med, det är naturligt i trä. Så det finns garanterat terpentin även i plyfa, osb och spån då det är trä i dem.

Minns när jag var barn bodde vi i närheten av ett sågverk. Bäcken som rinner från det området var sten-död. Vattnade man gräset med vatten från bäcken dog den också. Det var Fenol/Fenoler som urlakades när man vattnade timret som var orsaken. Så bara för att trä är "Naturligt" betyder det inte att det är ett giftfritt material.
Undra hur många som dött av att bo i trähus.... Eller snarare hur många som fått cancer pga trähus?
Är inte det hela väldigt typiskt för den tid vi lever i. Man verkar vilja hitta gifter överallt. Men hur giftigt är trä?
Men troligtvis så är det nog lika bra å hänga sig direkt.... Eftersom allting är farligt!
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Tack för era svar!

Tror det blir formaldehydfri osb bakom gipsen där vi ska hänga tungt. Resten kör vi dubbel gips. Ekonomiskt och häsosäkert.

Synpunkter på det? :)
 
Jag skulle överväga Habito skivan.
 
  • Gilla
Kalle_Kiander
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Undra hur många som dött av att bo i trähus.... Eller snarare hur många som fått cancer pga trähus?
Är inte det hela väldigt typiskt för den tid vi lever i. Man verkar vilja hitta gifter överallt. Men hur giftigt är trä?
Men troligtvis så är det nog lika bra å hänga sig direkt.... Eftersom allting är farligt!
För att inte tala om all elektromagnetisk strålning från el, data, Wlan, mobiler mm. sedan får vi inte glömma alla kemikalier som kan urlakas i vattenledningarna!

Teflonet i stekpannan är säkert inte heller nyttigt.

Bäst att skaffa foliehatt.
 
Robert-san01 skrev:
Jag skulle överväga Habito skivan.
Intressant! Nån som har erfarenheter av Habito?

Hittade pris på Beijer:

GIPSSKIVA GHE 13 HABITO

12,5 x 2400 x 900 mm
213,80 kr/skiva

Gyproc Habito - gipsskivor med revolutionerande infästningsstyrka. Rekommenderad brukslast, med en vanlig träskruv, är 40 kg. Med Habito får du en mycket stark systemlösning till innerväggarna, som i många fall kan ersätta OSB och plywood, med hög brandsäkerhet och extra god ljudisolering som resultat. Skivan skärs till och monteras som vanliga gipsskivor.
 
Redigerat:
Kalle_Kiander skrev:
Intressant! Nån som har erfarenheter av Habito? Dyr?
Den kostar väl ungefär lika mycket som gips och osb tillsammans, men du sparar in på skruv och halva arbetstiden.
Så jag tycker det låter som ett enkelt val.
 
O
Robert-san01 skrev:
För att inte tala om all elektromagnetisk strålning från el, data, Wlan, mobiler mm. sedan får vi inte glömma alla kemikalier som kan urlakas i vattenledningarna!

Teflonet i stekpannan är säkert inte heller nyttigt.

Bäst att skaffa foliehatt.
JAg har precis beställt en foliehatt... De va nått nytt material som innehåll något som skulle vara extra bra:p
 
  • Gilla
Kalle_Kiander och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.