Senior skrev:
ARN påstår alltså att ju dyrare en produkt är i förhållande till företagets omsättning/vinst påverkar om företaget behöver åtgärda fel och brister.

Läge att lusläsa bokslut vid större kapitalintensiva köp! Det framstår som helt horribelt att kunder ska behöva väga in det i beslutsprocessen inför ett köp.

Vidare skickar lite konstiga signaler till både leverantörer och köpare, om en leverantör går lite knackigt är det inte så noga med kvaliteten och passform.
Jag håller helt med. Är inte alla lika inför "lagen"? Denna argumentation påminner om den i ett våldtäktsfall häromsistens då en person (utan psykiska handikapp) fick lägre straff för att personen tydligen inte förstod att ett nej är ett nej. En autistisk pojke har samtidigt dömts för ett hatbrott som han inte är kapabel att förstå att han begått. Detta håller inte. Man kan inte ha olika straff/konsekvens beroende på en massa omständigheter som ligger utanför kunden/medborgarens kontroll.

Just detta fallet urholkar ju kundens rättigheter så kraftigt att frågan är om man har något skydd?
 
Är ARNs beslut prejudicerande?
 
Elina Blom Westergren skrev:
Ja de väger felen mot kostnaden för att avhjälpa dem. Det går inte att avhjälpa dem i det här fallet, varför det då bara finns alternativen prisavdrag eller byte av skivan. Och deras bedömning är att felen endast är av estetisk karaktär (minns inte exakt citat men det står i artikeln) och därför anser de att ett prisavdrag är mer rimligt.

Men att det är fel på utförd tjänst och vara enligt dem råder det inga som helst tvivel om: "När det gäller det av NN åberopade besiktningsprotokollet finner nämnden ingen anledning att ifrågasätta detta. Det är därför bevisat att bänkskivan är felaktig både vad gäller mallning mot kaklet och beträffande de porer som är 5-6 mm stora."
Men jag är inte beredd att bara få ett prisavdrag på min nya bil om den levereras med ett dåligt gjort lackarbete och dålig passform för dörrarna (som hänger snett). Det är i princip samma sak som i detta fallet. Detta utslag är helt orimligt!
 
  • Gilla
Brainy och 1 till
  • Laddar…
Paxman skrev:
Är ARNs beslut prejudicerande?
ARN:s beslut är endast rekommendationer till företag/kund som de förhoppningsvis följer. För att få ett beslut med någon form av laga kraft måste man gå till domstol. Majoriteten av företagen följer dock ARN:s beslut - för att hålla sig väl med sina kunder kan man hoppas men också för att slippa hängas ut såklart. Att gå till ARN först är också ett bra sätt för kunden att ta reda på om de har någon "chans" i domstol.

Det är endast i högsta instans som rättsfall kan bli prejudicerande mig veterligen.
 
Jo, det vet jag...men jag menade inom deras egna ramar så att säga. Kommer detta beslut ligga som mall för även andra, liknande, ärenden hos dem?
 
Paxman skrev:
Jo, det vet jag...men jag menade inom deras egna ramar så att säga. Kommer detta beslut ligga som mall för även andra, liknande, ärenden hos dem?
Oj det vet jag faktiskt inte. Men jag tror att det är så här de gör sina bedömningar generellt sett. De utgår från "Vid fel har köparen rätt att kräva att säljaren avhjälper felet eller företar omleverans om detta kan ske utan oskäliga kostnader för säljaren."

Så det kan nog mycket väl vara så att detta tankesätt är något de applicerar på sina fall överlag.
 
En bänkskiva gör man väl rak i bakkant. Är väggen sned rätar man den.
I det här fallet låter det som att man kaklat först, och satt bänkskivan därefter. Fix och kakel brukar alltid täcka små ojämnheter eller glipor. Räcker det inte, går det att bredspackla, eller ytterligare ett lager gips.
Ojämnheten i bakkant, skulle jag inte se som leverantörens ansvar. Man brukar inte malla en ojämn vägg.

Däremot ska det inte förekomma några synliga håligheter i en bänkskiva för 64.000 kr. Så ur den synvinkeln skulle bänkskivan bytas.
 
  • Gilla
arneri68
  • Laddar…
Jag tycker att ARN resonerat fel här. Visserligen handlar det bara om estetiska brister men när det gäller en bänkskiva för 64000 kr så är [perfekt estetik] produkten i sig. Nu har kunden fått en medelmåttig bänkskiva för 55000 kr. Det är helt orimligt. Isåfall kunde kunden ha köpt en jättefin laminatskiva för 5500 kr istället.

Jag tar det här till mig och konstaterar att om jag någon gång skall köpa en liknande lyxprodukt så ska jag avtala med leverantören om att den vara helt perfekt - annars blir det noll betalt.
 
  • Gilla
bearmaniac och 4 till
  • Laddar…
Fast nu är det kanske inte alla som vill kakla om hela köket bara för att byta en bänkskiva.
 
Hade detta fält mig hade jag nog bett ARN titta på detta en extra gång och förklarat varför dessa fel absolut inte är estetiska, utan har stor betydelse för funktionen.

För mig som ofta jobbar med choklad i köket är behovet av en stenskiva stort, men med "stora hål" i den blir den helt obrukbar.

Ur ett chokladperspektiv är det "stora hål" det handlar om här.
 
thomasx skrev:
Fast nu är det kanske inte alla som vill kakla om hela köket bara för att byta en bänkskiva.
Du tror väl inte på fullaste allvar, att man sätter in en bänkskiva för 64.000 kr i ett gammalt kök.
Man bygger inte heller i fel ordning. Kaklar gör man först när bänkskivan är på plats.
 
Tror ni att det brukar sitta ett bygg max kakel över bänkskivor för 64 000?

Det kanske är lika dyrt att sätta dit ett nytt lager kakel som att byta skivan?

Elina Blom Westergren skrev:
och beträffande de porer som är 5-6 mm stora."[/I]
Betyder detta att det är hål i skivan eller? vad betyder porer?
 
thomasx skrev:
Hade detta fält mig hade jag nog bett ARN titta på detta en extra gång och förklarat varför dessa fel absolut inte är estetiska, utan har stor betydelse för funktionen.

För mig som ofta jobbar med choklad i köket är behovet av en stenskiva stort, men med "stora hål" i den blir den helt obrukbar.

Ur ett chokladperspektiv är det "stora hål" det handlar om här.
Det är alltså hål i skivan? som chokladen kommer att rinna igenom?
 
O
AG A skrev:
Du tror väl inte på fullaste allvar, att man sätter in en bänkskiva för 64.000 kr i ett gammalt kök.
Man bygger inte heller i fel ordning. Kaklar gör man först när bänkskivan är på plats.
Med största sannolikhet är det som du skriver... Varför byta bänkskiva för 64000:- Men inte resten av köket? Att anpassa väggen i det här fallet borde inte vara omöjligt...
Hur ytan ser ut och vad som gäller har jag ingen åsikt om. För jag har faktiskt ingen aning vad man kan kräva, det är trots allt ett naturmaterial...
 
Hyltran från Veglemyren skrev:
Det är alltså hål i skivan? som chokladen kommer att rinna igenom?
Nej, men den blir inte slät när man rullar den...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.