Huset blir på 80 kvadrat.
Platta med vattenburen golvvärme.

Huset ska stå i Jämtland.


Funderar mest på en luft-vattenpump men jag har inte bestämt mej.

Hur skulle ni fundera?
 
Om du har vattenburen golvvärme så är det väl klockrent med en luft/vatten-värmepump. Huset är så litet så bergvärme skulle inte löna sig. Också bekvämt alternativ kan vara fjärrvärme om det finns. Annars är det ved eller pellets du har att välja också, men då behöver du plats för ved/pelletsmagasinet.
 
Är det för åretruntboende? Är det många minus funkar LVVP:n dåligt. Markvärme kanske kan vara värt att kolla upp? Eller att åtminstone en bra kamin att stödelda i.
 
jag skulle hålla mig undan från luft vatten värmepump , när den behövs som mest är det i princip en elpanna och i synnerhet när du bor relativt norrut också...
Borrning alt Jordvärme om du får plats (y)
 
  • Gilla
OXYD och 4 till
  • Laddar…
Luft/vatten med vattenmantlad kamin om ni vill elda är ju bästa lösningen enligt mig för kalla vintrar.
 
Kamin blir det troligtvis. Har obegränsad (nästan) tillgång till ved men jag tänkte mej bara en liten nöjeskamin.
Kanske lite stödeldning när det är riktigt kallt.

Bergvärme känns för dyrt.
Jordvärme kan jag gräva själv men här på gården har vi försökt att undvika en massa nergrävda slangar i marken.

Vad kostar det att installera en vattenmantlad kamin då? Är en sånn ihopkopplad med golvvärmen mm?
 
M
En vattenmantlad kamin, en accumulatortank, en luft/vatten så är du hemma.

Vill du ha det riktigt najs så köper du en acc-tank som du kan koppla solslingor på. Sedan kopplar du alla värmekällor mot den och eldar så mycket du orkar/känner för. Orkar du inte så löser pumpen/elpatronen det. När du eldar så känner pumpen av värmen och behöver inte starta.
 
Vi har bergvärme och jag skulle aldrig skaffa något annat. I drift är den billig, lättjusterad efter behov, ej skrymmande, knäpptyst, bortglömd och noll underhåll/insats.

144'000 inkl allt betalade vi.

I jämförelse betalade 65000:- för ett helt nytt kallvattensystem, renoverar badrum för 100-150:-, kök 100-150:-

Bergvärmen förgyller användandet av allt annat och minskar driftskostnaden. Jag älskart... Sorry för OT.
 
  • Gilla
fgo och 2 till
  • Laddar…
M
Ptja - såg nu att nibe har en 5kW BV-pump för 51k, är ju inte så himla dumt ändå.
 
visst är det ganska dyr installations kostnad med värmepump,men man gråter bara en gång sen är det bara att njuta och lägga tid på roligare saker än att hålla huset varmt...
 
  • Gilla
Chrissofsweden
  • Laddar…
Det är bergvärmepump i huset där jag bor nu men det nya huset blir ju bara på 80 kvadrat och isolerat enligt dagens krav. Jag har dessutom en begränsad budget.

Ev. skulle jag kunna vänta lite med kaminen och bara förbereda huset för den.
Kan man göra så och bara förbereda det som går i samband med bygget?
 
Bergvärme lönar sig bara för stora hus som är dåligt isolerade säger experterna. Detta är ett nybyggt hus på 80 kvadrat som jag förstår det.
 
  • Gilla
CIW
  • Laddar…
80 kvm. Undrar om det inte är enklast med en elshunt? Är det permanentboende.
 
pelpet skrev:
80 kvm. Undrar om det inte är enklast med en elshunt? Är det permanentboende.
Vad är en elshunt ??
 
En golvvärmepump med inbyggd elpatron. Alltså vattenburen elvärme.

Inte särskilt bra driftekonomi, med huset är litet och används det inte så ofta kan det vara ett rimligt uppvärmningssätt. Särskilt om man kompletterar med en luftvärmepump. Merkostnaden mot enbart schunt är inte jättestor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.