nu har jag direktv. el.
huset är byggt 1965, tillägsisolerat och utbyggt för 10 år sedan, 2-glas fönster
ingen skorsten/mur
inga vatten burna radiatorer
inget pannrum el dyl.
det är ett enplans hus på 77kvm, 3 rok, öppen planlösning.
huset ligger i hälsingland, ej nära någon sjö. dock har jag hyffsat stor tomt som det går att gräva i.

jag är mest inne på pelletskamin, har även funderat på värme pump, luft-luft.
ved går bort eftersom det måste kunna sköta sig själv.

om man väljer pelletskamin, vad ska man ha för kamin?
går det att använda ett vattenmantlad till att värma upp duschvatten + vatten till golvvärme på toan? eller ska man köra golvvärme + uppvärmning av vatten på el? vore skönt att slippa höga el räkningar..
om det blir en kamin ska den stå i vardagsrummet, så jag vill inte ha nångon som låter jätte högt, det vore även bra med ett stort pelletsförråd, t.ex. under huset (krypgrund), eller på vinden..
någon som har några tips och idér?
 
I ditt fall är ju luftvärmepumpen den solklara lösningen.
Dels för att huset har öppen planlösning och är litet, och dels för att du inte har någon skorsten.
15-20000:- inst. & klart.
 
nic2 skrev:
I ditt fall är ju luftvärmepumpen den solklara lösningen.
Dels för att huset har öppen planlösning och är litet, och dels för att du inte har någon skorsten.
15-20000:- inst. & klart.
fast det beror ju på var huset ligger.
ligger det långt norrut, får man ju dålig verkningsgrad & då passar pelletskaminen bättre
 
nic2 skrev:
I ditt fall är ju luftvärmepumpen den solklara lösningen.
Dels för att huset har öppen planlösning och är litet, och dels för att du inte har någon skorsten.
15-20000:- inst. & klart.
Alltså...
Luftvärmepumpar är aldrig den solklara lösningen.
De drivs fortfarande av el.
El kan vi använda till smartare saker än uppvärmning.
 
Jag tycker att du är inne på rätt idé med en vattenmantlad pelletskamin.
Hur är kaminens tänkta placering i förhållande till din nuvarande varmvattenberedares placering?
 
huset ligger i gävleborg, utanför bollnäs.. södra norrland.. jag har hört att värmepumpen inte ska vara så jätte effektiv hemikring, fast det är ju folk hemma som skaffar sådana..

badrummet (där varmvattenberedaren sitter är i rummet på andra sidan väggen sett ifrån där kaminen skulle stå, så d är ju rätt bra..)
luftvärmepumpen känns ju lite tråkigt att välja eftersom den fortfarande går på el, elen lär ju inte bli billigare, men man vet ju inte hur det blir med pellets helelr, nu när så många skaffat d går väl den upp i pris oxå..
jag har även tillgång till billig ved, tänkte ett tag skaffa en kamin som man kan elda med ved och pellets, så man kan använda ved när man är hemma.. men den jag tittade på (eco tec) som gick att elda med både ved och pellets var ju inte vattenmantlad..

om man väljer vattenmantlad, klarar en sådan av att värma vatten till både golvvärme (i ett normal stort badrum) och värma varmvattnet till duschen?
 
Mattiass skrev:
om man väljer vattenmantlad, klarar en sådan av att värma vatten till både golvvärme (i ett normal stort badrum) och värma varmvattnet till duschen?
Jodå det är inget problem men det kan nog bli kallt i övriga huset utan hjälp av radiatorer som är kopplad till kaminen.. :-/
Såg på nolia baxis vattenmantlade pelletskamin o om ja inte mins fel gav den max 2 kW till luften o 10 kW till vattnet så den orkar värma ett helt hus utan problem men då krävs som sagt fler radiatorer som sprider värmen t.ex nått fläktelement..
För att du ska kunna få varmvatten krävs en liten tank med vv beredare oxå..
 
så om man väljer en vattenmantlad värmer den inte luften tillräckligt för att värma upp hela huset utan radiatorer?
om man väljer en kamin som inte är vattenmantlad måste det väl räcka att värma huset med?
en fråga till, om man skaffar en vattenmantlad kamin, går det att använda den tillsvidare utan att koppla in vattendelen? då badrummet inte är klart än, och det börjar bli dax att skaffa kamin snart..
 
En vattenmantlad kamin ger mesta delen av värmen till vattnet o jag är tveksam om man kan köra med den utan vatten i.. :-/

Därimot så är en luftburen kamin är bara beroende av planlösningen för hur mycket den klarar att värma.. Ecotec som klara både ved/pellets vore nog den smartaste lösningen då den har ett externt pelletsförråd som även kan vara i annat rum/utomhus.. Har du någon annan byggnad typ 10-15 meter från huset kanske det t.o.m går bygga ett bulkförråd där som du fyller med 3 ton.. Pellets är som sagt billigare o bekvämare på bulk.. ;)
 
Kan vara svårt att sprida värmen vad du än har. Har du luftvärmepump eller kamin kan du installera små fläktar som flyttar varmluft mellan rummen.

Ett sätt att få en enklare vattenburen installation är att installera luftkonvektorer
(http://www.nytorpsror.se/web-data/varme-3.html) som sprider värmen bättre än vanliga element - det går alltså att ha färre.

Det beror också lite på hur dragit du har. Med välisolerade treglasfönster blir det enklare eftersom du då inte har kallras du måste kompensera för med element.

Personligen hade jag kanske valt en kombination av luftvärmepump och pelletskamin. Luftvärmepumpen är bra då det är mildare ute och då man reser bort. Pelletskaminen är överlägsen vid köldknäppar.
 
okej, så antingen en vattenmantlad kamin, då kan man värma vattnet till duschen och golvvärme, men då måste man ha radiatorer (eller luftkonvektor) i dom andra rummen.
eller så en luftburen kamin och el fläktar som sprider luften från rum till rum, typ ecotec.
och kanske även värmepump oavsett vilken av dom 2 altenativen det blir.

jag har ett garage 20 meter från huset, så det blir en jävlalång skruv/transportör isf, men jag har en källare, eller rättare sagt krypgrund, funderade på om man kan använda den som pelletsförråd dra en skruv rakt upp aldeles brevid kaminen bara, vad tror ni om d?

går det inte att bygga externa pellets förråd till andra kaminer som inte har d från början så som ecotec?

bulk, vad är det för något?

jag har 2-glas fönster, och dom är väl inte super isolerade, i halva huset är dom 10 år gammla, resten av fönstrena är nog sedan -65 då huset byggdes..
 
Då du hörs ha en öppen planlösning så kanske det inte behövs så många fläktar utan försök köra med öppna dörrar.. ;)

Det beror på hur stort utrymme som finns under huset, Det måste va på minst 5m3 helst 6m3 så att det inte behöver va helt tomt när man beställer nytt..
Det finns förråd som plaseras i marken oxå..

Jo det finns fler märken som kör med externförråd men tittade på några pelletskaminer på nolia o de är nog en fördel om som är byggda direkt för extern förråd.. Lite onödigt att ha ett stort internförråd om man ändå ska ha extern förråd..
En annan variant är att bygga ett stort förråd i garaget som du hämtar pellets från manuellt men då försvinner tanken med att den kan sköta sej själv i längre perioder.. :-/

Bulk är en lastbil som kommer med pellets i krukor som den blåser in pelletsen med typ som med oljepåfyllning, Mycket bekvämt bara att ringa o beställa sen sköts allt automatiskt.. :)

Vad är elförbrukningen på idag??
 
kaminen skulle som sagt stå i vardagsrummet, åt ena hållet är det hall-badrum-kök, åt andra hållet är det 2 sovrum, man kanske skulle ha en fälkt mellan det sista sovrummet och köket? så luften kan cirkulera.. eller vad tror ni? låter fläktarna mycket? man vill ju inte bli störd när man ska sova..

under huset är det ca 1m högt och kanske 45m2, så nog borde man få plats med ett förråd, dock att gräva där blir nog svårare. och det är inte så stor ingång, kanske 70x100cm, så jag vet inte om man måste ta upp det hålet, eller bygga förrådet på plats.. vad bör man bygga behållaren av?

går d bra att skruva pelletsen rakt upp ifån förrådet?

jo jag vill ha så man slipper bära pelletsen från t.ex. garaget..

hur mycket pellets ca rymmer lastbilen då?
och vad kostar det med hemkörning å så? billigare än att köpa t.ex. storsäck?

jag köpte huset i april, så detta blir min första vinter, med i mäklarens papper stog det 52300:- i driftskostnad..
 
GoForIt skrev:
Alltså...
Luftvärmepumpar är aldrig den solklara lösningen.
De drivs fortfarande av el.
El kan vi använda till smartare saker än uppvärmning.
Aha, det är alltså bättre att vara pelletsberoende? Varför?
Priserna på el och pellets lär ju gå hand i hand, det är ju självklart.

Nä, varför krångla till det, installera en luftvärmepump!!!
Inget slabbande med pellets, sköter sig helt själv.

;) :cool: :surprised:
 
Mattiass skrev:
kaminen skulle som sagt stå i vardagsrummet, åt ena hållet är det hall-badrum-kök, åt andra hållet är det 2 sovrum, man kanske skulle ha en fälkt mellan det sista sovrummet och köket? så luften kan cirkulera.. eller vad tror ni? låter fläktarna mycket? man vill ju inte bli störd när man ska sova..

under huset är det ca 1m högt och kanske 45m2, så nog borde man få plats med ett förråd, dock att gräva där blir nog svårare. och det är inte så stor ingång, kanske 70x100cm, så jag vet inte om man måste ta upp det hålet, eller bygga förrådet på plats.. vad bör man bygga behållaren av?

går d bra att skruva pelletsen rakt upp ifån förrådet?

jo jag vill ha så man slipper bära pelletsen från t.ex. garaget..

hur mycket pellets ca rymmer lastbilen då?
och vad kostar det med hemkörning å så? billigare än att köpa t.ex. storsäck?

jag köpte huset i april, så detta blir min första vinter, med i mäklarens papper stog det 52300:- i driftskostnad..

Det låter ju endel av fläkten men de går ju ha dom igång endast när man är uppe..

Kom på en sak visst va huset ett 1 plans??
Det kanske går göra förrådet på vinden/loftet.. ::)

Du behöver inte ta en hel lastbil för dom har våg på bilen men dom flesta har minst 3 ton som gräns för att det ska bli fraktfritt..

Jag betalar 1480:-/ton på bulk/lösvikt medans storsäck ligger på ca 1800:-/ton o småsäck ca 1850:-/ton.. 1 ton innehåller 4800-5000 kWh/ton..

52300:-/år i driftskostnad... :surprised:
Det lät otroligt högt för att endas va 77 m2.. :-?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.