Microkatten
Och innan ni gjort era giggar och Eld har sågat sig svettig så har jag tagit den stora Dominon, ställt in anhållet på 60 grader samt höjden på 10-15 mm. Bordsskivan har lagts upp plant med uppsidan upp och lite skräpbitar under kanterna. Under 5 minuter går jag sedan runt bordskivan med dominon, som fräser en snygg fasad kant på bordsskivans undersida.

Därefter tar jag resten av dagen ledigt medan ni övriga fortsätter slita med ert.

:p
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
(y)
 
Microkatten skrev:
Och innan ni gjort era giggar och Eld har sågat sig svettig så har jag tagit den stora Dominon, ställt in anhållet på 60 grader samt höjden på 10-15 mm. Bordsskivan har lagts upp plant med uppsidan upp och lite skräpbitar under kanterna. Under 5 minuter går jag sedan runt bordskivan med dominon, som fräser en snygg fasad kant på bordsskivans undersida.

Därefter tar jag resten av dagen ledigt medan ni övriga fortsätter slita med ert.

:p
Nu dominerar du verkligen! :p

Men det kostar att ligga på topp! Här är ett annat alternativ som skulle fungera
http://cncmachine.se/produkt/rs-m1325-a/

Här är några ytterligare några som skulle greja jobbet:
http://www.tradera.com/item/301889/263419724/hyvel-esteel-no-4
http://www.tradera.com/item/302430/263314092/en-fin-trasag
 
Verkar vara ett ämne som skapar debatt och uppfinningsrikedom, kul!

Skulle det där med dominon verkligen fungera?
 
Jag slipper slösa tid med att gå på gym. 😆
 
Ingen som åtar sig att bila ut kanten med en yxa?
 
Blev väldans nyfiken på mikrokattens dominoförslag o gjorde ett litet test. Dock har jag bara lilla dominon. Några knepigheter, skäret hamnar på undersidan och man kilar därmed skivan mellan fräs o anhåll, inget jätteproblem men råkar man lyfta dominon är skivan körd. Sen kan man inte längsfräsa med dominon då stålen bara har skär längst ut, så man får sätta den på maxbredd o köra in-ut, ett spår i taget. Med kurvad yta får man problem att maskinen kan rotera, anhållet ligger bara emot på en punkt då.

Dock blev det rätt bra men kräver några drag med hyveln för att bli perfekt. Med kurvad yta hade det nog blivit aningen ojämnare men en briljant idé från mikrokatten får man nog kalla det ändå!


Festool Domino fräsmaskin används för att göra spår i träskiva i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskiva med ett gjort längsgående frässpår, resultat av test av dominoförslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Guldstjärna till Ola för självuppoffrande experimentlusta och nyfikenhet!

Jag kan ju inte vara sämre. Ca 25 min tog det för dessa 45 cm fas på en dummy-bordsskiva. Det kunde gått fortare om jag inte strulat med fastspänningen i början. Då är heller inte tid för öldrickande inkluderad ;)
Så totalt minst (ask isf furu) 3 timmar, plus pausar, för en hel skiva. Lite finputsning återstår också men det hoppar jag för denna ska ju inte in i vardagsrummet, inte annat än som ved iaf 😊


Hand håller ett trästycke med siffror och markeringar nära arbetsbänk med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Arbetsbänk med en gammal träskiva fastspänd bredvid en vinkelhake och borrmaskin, skivan har nötta och slitna ytor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En träskiva spänd i ett skruvstäd med en såg i förgrunden och en verktygsvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träskiva med utsågad cirkulär fas fäst i ett skruvstäd på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Halvfärdig fasad kant på träbordsskiva fastspänd på arbetsbänk med hyvel och spån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
High_Fidelity och 5 till
  • Laddar…
Den här tråden är fantastiskt rolig, bra jobbat nanowire(y) Tycker den där metoden ser väldigt överkomlig ut, får man göra ett tillägg?

Efter sågningen (eller domioingen eller hur man nu tar bort det mesta) hade jag kört ett tunt skär med vanlig kullagrad 45 graders fräs på fräsbordet. Denna fräsningen ger den viktiga horisontella linjen, när man sen hyvlar så gör man det precis nästan ner till linjen. Då slipper man oroa sig för att den skulle bli vågig och får en knivskarp kant. Undersidan syns ju typ aldrig så fasen i sig behöver inte ha samma precision som 10mm linjen.
 
Bra ide Ola! :) Själv skulle jag inte fräsa, bara hyvla försiktigt längsmed kanten för att undvika vågighet. Men det beror nog mest på att jag inte gillar att fräsa (men gör det ändå ibland så klart).
 
Smart idé med Dominon. Men är det ok att utsätta frässtålen för belastning från ett håll bara, som när man fasar en kant som i det här exemplet. I vanliga fall tar de väl bara upp laster i sidled, eller är jag än en gång ute på en kvällsrunda på min blå cykel?

//Ronnie
 
Såhär då? Jag fräser (stegvis) med min 45 graders fasfräs och hyvlar sen fram en brantare vinkel. Då kan jag lägga pengarna på en putshyvel istället för ett dyrt "specialstål".

Tänkte denna hyvel: http://www.fine-tools.com/juuma-putzhobel.html

Vettig?
 
vectrex skrev:
Såhär då? Jag fräser (stegvis) med min 45 graders fasfräs och hyvlar sen fram en brantare vinkel. Då kan jag lägga pengarna på en putshyvel istället för ett dyrt "specialstål".

Tänkte denna hyvel: [länk]

Vettig?
Welcome to the dark side, we have cookies! (Och öl verkar det som...):cool:

Jag föreslår att du gör det i omvänd ordning, hyvlar så nära linjen du törs och sedan fräser. Om du hyvlar först ser du hela tiden hur mycket du tar och jobbar dig tydligt närmare linjen för varje drag . Det blir svårare att se om du först fräser och sedan hyvlar.

Edit: Men först sticksågen för att grovavverka.
 
Redigerat:
vectrex skrev:
Tänkte denna hyvel: [länk]

Vettig?
Jag kan inte uttala mig om just den hyveln men den ser fungerande ut, kostar mycket och säljs av en seriös firma så den är nog ok.
Vet du hur du ska bryna stålet? För i så fall skulle jag istället ropa in en no4 på ebay eller tradera.
 
vectrex skrev:
Såhär då? Jag fräser (stegvis) med min 45 graders fasfräs och hyvlar sen fram en brantare vinkel. Då kan jag lägga pengarna på en putshyvel istället för ett dyrt "specialstål".

Tänkte denna hyvel: [länk]

Vettig?
Ja det funkar också men blir såklart mer fräsande än om du först grovavverkar på nåt sätt. Nanonwires resonemang låter vettigt.

Hyveln är bra, och du kommer ha nytta av den i många projekt framöver. Juuma är identiska med Quiangsheng och den går att hitta billigare här http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...oothing-plane-bedrock-pattern-rutlands+dk1180

..edit...out of stock såg jag nu...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.