Eld skrev:
En svår sak med fräsningen är ju att du blir tvungen att fräsa hälften mot fiberriktningen. Dvs om du inte har två fräsar med olika rotationsriktning. 😉
Sällan jag upplevt det som ett problem att fräsa mot fiberriktningen, inte med ask åtminstone och så länge stålet är riktigt vasst. Bordsbenen du ser i första inlägget i denna tråd är frästa från båda hållen då fräsningen blev betydligt stabilare och enklare på så vis.
 
Ola C skrev:
Hyveln kommer ha ca 0 kvadratmillimeter anläggningsyta mot skivan och som du skrev, det kommer bli en svår balansövning.

En vass hyvel skär bra i furu och man kan ta rätt tjocka spånor och jag tycker stålet hållet skärpan längre än om man hyvlar ask.

Vi verkar oense om arbetssätt här:)...men jag tycker inte den där fasen är en bra nybörjar-med-hyvel-uppgift.
Håller inte med dig här Ola;
Med en hyvel kommer 1) anläggningsytan inte vara noll och det kommer 2) inte vara ändträ hela tiden.

1) Det är bara slutresultatet som behöver vara en helt rund/slät yta på fasen, i början och under hela arbetet så hyvlar man ner till plana fasetter som från början kommer vara breda, säg 10 cm. När hela kanten är hyvlad i fasetter så går man på och hyvlar nya fasetter mellan de man redan gjort osv. på ungefär samma sätt man gör när man hyvlar ett fyrkantigt ämne först åttakantigt innan svarvning. Inget som hindrar att man fortsätter och hyvlar det till sexton, 32 osv. och till slut tar det sista med slippapper. Hyveln har mestadels en helt ok anläggningsyta och det går ju att bryta och gå på med slipmaskin för det sista om man inte vill att det ska synas att det är handhyvlat ;)

2) Enligt skissen ska fasen vara ca 60 grader och om, vilket jag antar, bordsskivan är konstruerad med träfibrerna i längsriktning med horisontalplanet så blir det aldrig mer än 60 grader mot (snarare med) ändträt vilket går fint att hyvla.

Ett jättebra projekt för att börja handhyvla. Dock kommer det nog kräva att hyveln bryns någon gång under arbetet :)
 
  • Gilla
woodchuck och 1 till
  • Laddar…
Fan nu e ni ju 2 mot 1:eek: det här va en rolig diskussion.

1an verkar rimlig metod värd en lite överslagsräkning, 2a hade jag inte tänkt på, tack för rättelsen.

Ok, vi räknar lite på metod1. Vectrex ska ha ner skivan 17.3mm (20× roten ur 3 delat med 2). Om man räknar på 0.1mm tjocklek per skär blir det 173 skär per fassett. Ja man kanske kan ta tjockare skär i början men sen tunnare mot slutet men 0.1 känns som väldigt optimistiskt medel.

Vad är omkretsen, 3m? Det blir isåfall 30×173= 5190 skär. Det är för att skapa 1a rundan med fasetter. Dubbla för att få utjämningsvarvet, 10380 skär. Ett skär i sekunden (väldigt optimistiskt mot slutet där det är bred yta) = 3h i runda slängar

Då har inte hänsyn tagets till att det ska finliras en hel del mot slutet, minst ojämnhet i 10mm kanten och det kommer se riktigt risigt ut. Sen ska det brynas ett par gånger. Eller ganska många. Sen ska det nog sättas plåster på blåsorna i händerna också.

För en nybörjare på hanhyvling tror jag på minst 5-7 timmar.

Nu blev det intressant och jag sällar mig till skaran som föreslår handhyvling. Vectrex, under 5 timmar och en kant du är nöjd med och jag bjuder på öl(y)
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Känner mig inte särskilt sugen på att handhyvla längre. 1400kr för jättefrässtålet känns helt plötsligt billigt.

Vad tror ni om invändningarna angående fräsa mot fiberriktningen? Kan eventuellt bli ett problem inser jag när jag tänkte lite mer.
 
Ola C skrev:
Fan nu e ni ju 2 mot 1:eek: det här va en rolig diskussion.

1an verkar rimlig metod värd en lite överslagsräkning, 2a hade jag inte tänkt på, tack för rättelsen.

Ok, vi räknar lite på metod1. Vectrex ska ha ner skivan 17.3mm (20× roten ur 3 delat med 2). Om man räknar på 0.1mm tjocklek per skär blir det 173 skär per fassett. Ja man kanske kan ta tjockare skär i början men sen tunnare mot slutet men 0.1 känns som väldigt optimistiskt medel.

Vad är omkretsen, 3m? Det blir isåfall 30×173= 5190 skär. Det är för att skapa 1a rundan med fasetter. Dubbla för att få utjämningsvarvet, 10380 skär. Ett skär i sekunden (väldigt optimistiskt mot slutet där det är bred yta) = 3h i runda slängar

Då har inte hänsyn tagets till att det ska finliras en hel del mot slutet, minst ojämnhet i 10mm kanten och det kommer se riktigt risigt ut. Sen ska det brynas ett par gånger. Eller ganska många. Sen ska det nog sättas plåster på blåsorna i händerna också.

För en nybörjare på hanhyvling tror jag på minst 5-7 timmar.

Nu blev det intressant och jag sällar mig till skaran som föreslår handhyvling. Vectrex, under 5 timmar och en kant du är nöjd med och jag bjuder på öl(y)
Haha, helt klart många cm2 trä som ska bort. Så vid närmare eftertanke skulle jag börja med såg (sticksåg eller ramsåg med smalt blad 80 %) och sen skrubbhyvel 10 % innan avslutning med en no4 😊
 
vectrex skrev:
Känner mig inte särskilt sugen på att handhyvla längre. 1400kr för jättefrässtålet känns helt plötsligt billigt.

Vad tror ni om invändningarna angående fräsa mot fiberriktningen? Kan eventuellt bli ett problem inser jag när jag tänkte lite mer.
Nu tyckef jag du är tråkig, det erbjuds ju öl:wow:

Skämt åsido, 1400:- va ett dyrt frässtål, jag klura lite på nåt sånt här i alla fall för grovavverkning (tar lite tid innan videon startar) http://www.finewoodworking.com/item/33189/video-clever-sled-for-curved-bevels-on-the-tablesaw

Dock inte helt trivialt eftersom din skiva är lite olikformig.
 
Nej men visst; handsåga och hyvla är orimligt men att balansera bordsskivan på högkant på bordssågen är en bra ide, det kan omöjligt gå fel... :rolleyes: ;)
 
Gör man en sjysst 90 graders jigg (betydligt större än den i filmen) så behöver man inte balansera något. Fast det tar nog längre tid att bygga jiggen än vad det tar att handsåga.
 
Vi kan vara överens om att det går att lösa på många sätt och att många av sätten blir bättre med lite öl (y)
 
nanowire skrev:
Vi kan vara överens om att det går att lösa på många sätt och att många av sätten blir bättre med lite öl (y)
Haha, yes:)

Läste kommentarerna till filmen, dom diskuterade också handhyvling och säkerhet. En skrev en smart sak; anhåll som man skruvar fast i cirkelsåg (fast sticksåg känns säkrare), sen kör man med skivan stående på högkant. Anhållet rider mot platta delen på skivan och sågens bas mot kanten.

Typ så här

Ritad skiss som föreställer sagning av en brädskiva med anhåll och cirkelsåg märkt med "SÅG".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Hmm, jag funderade också på det, handcirkel med anhåll, men tror det blir dumt då cirkelsågar inte är bra på att såga kurvor och därför sannolikt nyper fast när man försöker. På bordssågen med släde blir det bara raka snitt men handcirkeln skulle följa bordsskivans kant som ju svänger. Sticksåg går nog bra om man sågar med lite marginal till linjen iom att den gärna driver iväg lite.
 
Taget att cirkelsågar är usla på svängda snitt, men det blir egentligen inte svängt om man har sågen på bordsskivans kant såsom bilden ovan visar. Snittet blir ju rakt runtom hela skivan istället.

Ett inte helt dumt förslag, om man har något säkert sätt att göra det på, möjligen ett anhåll från ovansidan bordsskivan också? Eller blir risken större att det nyper då?
 
Valkyr skrev:
Taget att cirkelsågar är usla på svängda snitt, men det blir egentligen inte svängt om man har sågen på bordsskivans kant såsom bilden ovan visar. Snittet blir ju rakt runtom hela skivan istället.

Ett inte helt dumt förslag, om man har något säkert sätt att göra det på, möjligen ett anhåll från ovansidan bordsskivan också? Eller blir risken större att det nyper då?
Nej, det stämmer tyvärr inte. Snittet blir svängt, där bordet har den snävaste radien kommer det skilja flera cm mellan bordskanten och sågsnittet (och då får endera annhållet inget stöd eller så nyper klingan ).

Det skulle dock kunna gå med ett stort anhåll (typ sågskena) mot bordsskivans undersida och göra många raka snitt med repositionerng av skenan mellan varje snitt. Men det går nog inte att få 60 graders vinkel på det sättet (45 brukar vara max för cirkelsågar) utan att palla upp skenan med en kil under. Och då är det definitivt enklare med sticksåg.
 
Redigerat:
Sågen ritades lite knas såg jag sen, den ska ju gå i linje med sågbladet. Men ni fatta verka det som. Ja det blir ett svängt snitt och lämpar sig ej med cirkelsåg.

Så, ny idé. Vad tror ni om en fräsning med en jigg liknande denna (med rakt frässtål såklart) https://woodworkersedge.files.wordpress.com/2013/12/router_jig.jpg fast istället för horisontella hål genom klossarna så borras dessa 30 grader. Enklast är nog om man går ett varv runt bordet och sen flyttar fräsen i sidled och går varv nr2 osv. 5-6 varv borde räcka.

Edit. Det är nog bättre att borra rakt och sen kapa klossbotten 30 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Innan ni har gjort era giggar och provat att de fungerar så har jag sågat utanför linjena med bågsågen, hyvlat klart och ätit lunch...
 
  • Gilla
woodchuck
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.