Hejsan!

Har nu kommit till altantrappan. Hade tänkt fästa in denna genom att skruva genom bärlinan in i vagnstyckena, så som man diskuterar i tråden http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/7564-haller-den-haer-altan-trappan.html. Har dock förstått att man bör undvika att skruva i ändträ. Detta blir ju förvisso inte direkt i ändträt, eftersom vagnstyckena är vinkelsågade i ändarna, men ändå...

Någon som har erfarenhet av denna typ av infästning, eller vill rekommendera någon annan variant?
 
Jag har tänkt använda sänghakar (typ Biltema 86-775) för att fästa trappan i altanen. På så sätt går den ju också lätt att ta bort om man vill.
 
Eller som på nedanstående bild... allt i rostfritt. (totalt 8 st bultar).

per
 
  • PIC00238.jpg
Det finns ett knep om man absolut måste fästa skruvar i ändträ:
Skaffa en bit rundstav, ca 25mm i diameter och ett borr i samma dimension.
Borra hål genom regeln (den som skruven ska fästa i) vinkelrätt mot där skruven ska vara.
Limma och knacka i rundstav. Såga jäms med kanterna.
Nu drar du in skruven som du tänkt, men nu kommer den att bita i rundstaven, inte bara i ändträt.
 
Det går bra att skråspika. Det blir starkt som f-n. Krångla inte till det med möbelsnickerimetoder
 
Håller med mattiasp, det används mycket beslag vid hemmabyggen. Verkar som om den gamla spiken är portförbjuden.
 
Öppnar denna gamla tråd eftersom jag själv kom hit vid en sökning. Tänkte visa hur jag monterade den nya altantrappan till vår sommarstuga med en (så gott som) skruvfri lösning.

Som bakrundsinformation kommer här en bild på den gamla trappan. Den var skråskruvad med sex låååånga, rostiga skruvar som tog en evighet att gänga ut. Av den anledningen togs inte trappan bort mer än då det var absolut nödvändigt (t.ex då nytt altangolv skulle läggas och tröskelplåten måste bort).

Gammal trätrappa till en röd sommarstuga med synliga slitage och rostiga skruvar.

Vid målning av stugan i sommar kändes det läge att byta ut den gamla gistna trappan (det var också en väldigt trivsam paus i skraparbetet!). För att undvika de eländiga skråskruvarna monterade jag fast två vinkelbeslag som trappan skulle vila på:

Två vinkelbeslag monterade på röd fasad för att stödja en altantrappa, med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Med hjälp av en tvärgående 45x45 mm-regel under översta trappsteget, hängdes sedan trappan på enkelt och smärtfritt. Regel fästes vid vangstyckena med vinkelbeslag, både ovanför och undertill (Obs att i nedanstående bild är endast de övre vinkelbeslagen fastsatta):

Trappa av trä monterad med vinkelbeslag för altanen vid en sommarstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är huset målat och trappan på plats:

Träaltantrappa vid en stuga, nybyggd och monterad utan skruvar, placerad vid rödmålad vägg och vit stolpe.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trappan är fäst med två ankarskruvar i varje väggvinkel (upp i den tvärgående regeln). Dessa är lätta att gänga ur om trappan skulle behöva lossas. Då trappan väger uppskattningsvis 50-60 kg tror jag i och för sig inte att den skulle röra på sig även om den vilade löst på väggvinklarna. Men det är ju onödigt att chansa.. :)
 
En bit regel istället för två vinklar hade väl gjort det lite mer stadigt.
 
raveper skrev:
En bit regel istället för två vinklar hade väl gjort det lite mer stadigt.
Jag förstår inte riktigt frågan, det är redan stadigt. Dessa kraftiga vinkelbeslag (105x90 mm, godstjocklek 2,5 mm) håller ju för en last på flera hundra kg styck. Dessutom passar de storleksmässigt in väldigt bra mellan lockläkten och är enkla att montera. En regelstump skulle vara svårare att fästa ordentligt över panelen tror jag. Jag ser heller ingen direkt anledning till att försöka öka hållfastheten ytterligare, såvida man inte väntar besök av en älgfamilj.. :wow:
 
Det var mer tänkt som ett tips.
Sen har du ju flyttat ut lasten från själva hörnet i vinkel utanför "knölen" och det är väl då nästan jämförbart med ett vanligt plattjärn. Nu ligger ju vagnsstyckena mot väggen och tar upp lite vikt och dina vinklar håller det på plats.
Rätta mig om jag har fel.. någon..
 
Det stämmer att vangstyckena även vilar mot väggen, så där får man ungefär halva kraften. Så det skulle nog hålla med vinkeljärn både med och utan förstärkning ("knöl").

Denna lösning fungerar klockrent för mig även om jag förmodar att det är en okonventionell metod (beslag är dyrare än reglar). Men lägg gärna upp en skiss på hur du tänker, det är ju alltid roligt att se hur man kan lösa saker på olika sätt!
 
Man skulle även kunna klyva en regel snedkapad. Skruva ena biten på väggen och den andra som du gjort mellan vagnsstyckena. Sen låser de ihop sig själva när man hänger den på plats.
Lite överkurs som dock borde fungera hade ju varit att bara fästa trappan i marken i framändan
 
raveper skrev:
Man skulle även kunna klyva en regel snedkapad. Skruva ena biten på väggen och den andra som du gjort mellan vagnsstyckena. Sen låser de ihop sig själva när man hänger den på plats.
Funkar säkert, men kan inte tänka mig att de långa skruvarna som krävs för att fästa regeln över lockläkten gör det mera stabilt än med två kraftiga vinkelbeslag direkt mot panelen.

Bra idé med automatisk fastlåsning annars!

Lite överkurs som dock borde fungera hade ju varit att bara fästa trappan i marken i framändan
Hmm.. med två plintar eller? Låter krångligt och inte heller så värst snyggt...
 
Redigerat:
Hade blivit starkare att fästa vinkeljärnen direkt i vangstyckena, lockläkten tar man bort där de ska sitta. Tror nog att det där håller även om beslagen inte är menade att användas som krokar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.