Hej, har fixat till det mesta på altanen nu (ca 1,4 meter över mark) och håller på att planera för trappan, som är gjord enligt standardformeln (2*sättsteg+plansteg=630), med lutningen 31 grader.

Min fundering är om det räcker att fästa trappan (se bild) med ett rejält vinkeljärn upptill vid det vänstra vagnstycket (mot "första" golvbjälken), samt en genomgående M12-bult mot bärlinan upptill vid det högra vagnsycket. Vinkeljärnet kommer att hamna fullt (och fult) synligt på insidan i trappan, eftersom utsidan redan är upptagen med bultar mot hörnstolpen.

Nedtill har jag bara möjlighet att fästa det vänstra vagnstycket mot stolpen (m. M12-bult). I övrigt vilar vagnstyckena som synes mot stenplattorna. Kan inte fästa högra vagnstycket mot någon stolpe...

Dimensionerna är standard, stolpar 95*95, vagnstycken 220*45, golvbjälkar 170*45 etc...

Mycket tacksam för svar  :) - hoppas ni uppfattade frågan, och ursäkta den dåliga bildkvalitén.

Mvh/
Alko
 
  • altan_1_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite inzoomat  :) ...


/Alko
 
  • altan_2_001.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
mja vet inte, vinkeljärn är ju inte oförstörbara direkt.
Jag skulle nog försöka dra i några rejäla franskskruvar från baksidan och in i den vänsta vagnstycket. Tre stycken varav den översta lite kortare för att inte sticka ut.
Den understa kunde vara riktigt grov och lång på ca 150 mm med förborrning och låsbricka tror jag att det blir great. :)
Snygg altan förresten.
 
Jag har byggt en trapp på 1,5 höjd ungefär som din.
Fäste den genom att dra en lång franskbult genom bärlinan och in i ändträet på varje vagnsstycke, sedan en spik under och en över. samt att jag skruvat fast dom i stolparna i slutet av trappen.
Och det håller.

/P
 
Ditt förslag funkar hur bra som helst!

Hade jag vetat hur man fogar in en bild så skulle jag gjort det.
 
Tack för svaren! Har blivit lite skeptisk mot franska skruvar sen jag rev den (~20 år) gamla altanen som var genomrutten just vid de ställen där man använt (mycket grova) franska skruvar och jackat ut i stolpar etc. Dessutom svårt att skruva igen om man skulle behöva det för byte av någon del etc. Har då satsat på genomgående M-bultar och vinkeljärn/balkskor.

Tänker använda franska enligt förslagen ovan, om inte föreslagen variant funkar, men det bör det alltså göra? OBS att det är ett rejält vinkeljärn och en rejäl M12 som ska användas. Medger dock att det inte är vidare snyggt med synligt vinkeljärn, estetiskt är franskskruvarna mycket bättre.... :-[

Bifogar ny bild för att förtydliga texten ("A byggingenjor", klicka bara på bläddra-knappen intill Bifoga-fältet när du ska skriva inlägg, sen letar du upp bilden i den "fildialogen" som kommer upp automatiskt, och klickar på ok. Förtitta dock inte om du bifigat bild, klicka bara på Posta).



/Alko
 
  • altan_3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dold infästning av trappan
Jag skulle nog tagit ett mått på en hylsa som jag vet kan skruva in franska skruv. Och sedan skulle jag ta ett borr och för borra i trappans vagnstycken högst upp. Sedan skulle jag skruva fast hela trappan med franska skruv i bärlinan (som jag kan se på bilden.)

Sedan skulle jag göra mig 4st puggar som jag sedan skulle täcka över de franska skruven med. Då kommer ju bara fyra pluggar att synas. Istället för ett vinkeljärn och en franskskruv.
 
Eller ännu lättare skruva de franskaskruvarna från bärlinan och utmot vagnstyckena. Då slipper du att göra pluggar och hela infästningen döljs helt och hållet.

 
Så blir det (fast till våren, blev tvungen att pausa altanbygget). 3 långa franska skruvar via "bärlinan" in i vagnstyckena. Måste hålla!!

/A
 
Fina bilder....'

Vilket program använder du till det? :p
 
Fina bilder....'

Vilket program använder du till det? :p
 
Hallå
Är det inte bara att skruva med långa skruv eller franskskruv från baksidan av bärlinan? Krafterna på en sådan trappa är ju inte enorma, så det lär hålla. Vad det gäller M12 så kanske det är det kanske att överdimensionera, vagnstycket har ju pulveriserats långs före M12 bulten gått av, en M10 lär hålla så det räcker och blir över (eller kanske en M8).... Eller för att citera Gunde Svan, "En M10 i en trälåda?" ;D
 
Jo, M-bultarna är säkert överdimensionerade. Men man är ju amatör, så hellre för mkt än för lite :) .

/A
 
chamme skrev:
Fina bilder....'

Vilket program använder du till det? :p

Truespace 3 från Caligari.com. Gratis, utan begränsningar.

/A
 
Ser likheten med mitt planerade bygge
(Se tråd "Värma upp uterum vintertid")

Hur som helst byggde jag en trapp till entre'n i somras och gjorde som du tänker göra. Dvs skruva igenom med fransk skruv bakifrån. Det är stabilt och lär hålla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.