O
Det finns vissa gånger då jag inte bryr mig att söka bygglov... Om jag flyttar köket i min villa till en helt annan plats så får det bli ett svartbygge:)
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren och 4 till
  • Laddar…
Det där är ingen stor sak att förbättra,
Se till att det skadade delarna blir ytbytta, bör vara förreningens sak.

Klä sedan väggen med dubbel gips förskjutna skarvar. Då har du förbättrat branskyddet rejält, kanske inte så man skulle ha byggt idag. men det blir i allafall inte sämre.


Det jag däremot ser som bör fixas är vattenledningarna för varm och kallvatten.
samt avloppsrören är av den dåliga plast typen som fanns 1960-till tidigt 1980tal
Vatten och avloppsrör som betjänar flera bostäder är ofta Brf:ens ansvar.
Men det är enkelt och billigt att ordna i detta skede.
Vill förreningen inte byta så är det så, tyvärr.


Angående brandskyddet tänk även på hur det ser ut där rören går genom golvet och taket, samt väggen.
Plaströr brukar inte användas genom brandceller.

Nu vet jag inte något hur dett ser ut med brandskyddet i din fastighet. och var eventuella brandceller går, normalt är varje lägenhet en brandcell.
Men det ingår i fastighetsägarens ansvar att ha koll på brandskydd lika väl som OVK, elinstallationer , asbest, radon , pcb mm

Man bör alltid i samband med renovering höja standarden och säkerheten mot skador.

Ps: man proppar alltid vattenledningarna vid avstängningarna vid renovering. (inte kul om du tappar en bräda på kranen som vredet av plast går av på och vattnet sprutar)
 
  • Gilla
helder
  • Laddar…
Vad gäller brandskydd för just denna specifika fastighet och vilka åtgärder som kan anses vara skäliga att genomföra enligt LSO är egentligen ingen mening att diskutera här, då det inte finns tillräckligt med information om vare sig byggnaden, dess system, skick, osv. I föreläggande för äldre byggnader brukar man dock generellt ställa högre krav på möjlighet till utrymning än på byggnadsdelarnas förmåga att förhindra brandspridning.

Själv hade jag reglat upp en helt vanlig vägg, klätt den med dubbelgips för akustikens skull och samtidigt fått en liten brandskyddsbonus på köpet. Oberoende av föreningens eventuella vilja/ovilja till detta.
 
O
HSP skrev:
Det där är ingen stor sak att förbättra,
Se till att det skadade delarna blir ytbytta, bör vara förreningens sak.

Klä sedan väggen med dubbel gips förskjutna skarvar. Då har du förbättrat branskyddet rejält, kanske inte så man skulle ha byggt idag. men det blir i allafall inte sämre.


Det jag däremot ser som bör fixas är vattenledningarna för varm och kallvatten.
samt avloppsrören är av den dåliga plast typen som fanns 1960-till tidigt 1980tal
Vatten och avloppsrör som betjänar flera bostäder är ofta Brf:ens ansvar.
Men det är enkelt och billigt att ordna i detta skede.
Vill förreningen inte byta så är det så, tyvärr.


Angående brandskyddet tänk även på hur det ser ut där rören går genom golvet och taket, samt väggen.
Plaströr brukar inte användas genom brandceller.

Nu vet jag inte något hur dett ser ut med brandskyddet i din fastighet. och var eventuella brandceller går, normalt är varje lägenhet en brandcell.
Men det ingår i fastighetsägarens ansvar att ha koll på brandskydd lika väl som OVK, elinstallationer , asbest, radon , pcb mm

Man bör alltid i samband med renovering höja standarden och säkerheten mot skador.

Ps: man proppar alltid vattenledningarna vid avstängningarna vid renovering. (inte kul om du tappar en bräda på kranen som vredet av plast går av på och vattnet sprutar)
Avloppen är föreningens sak att fixa. Men de behöver inte fixa det just nu. DE kan lägga det i framtiden.
MEn oavsett föreningens ansvar eller inte. Nytt avloppsrör kostar inte många kronor. Gipsskivor på väggen lika så...
Jag skulle aldrig hålla på å bråka med föreningen om sådana saker. Är det dessutom en liten föreningen så kommer man att drabbas av kostnaden oavsett. Då är det bättre att göra det själv. Går dessutom mycket fortare... Om föreningen ska göra det, så måste de fatta beslut om detta vid ett styrelsemöte. De lär inte ha ett tidigare speciellt för detta. Troligtvis kommer de behöva ta in hjälp från jurister för att diskutera ansvarsfrågan. Om de kommer fram till att de ska ersätta detta så måste de ta in en hantverkare som gör detta....
Även om de väljer att åtgärda detta direkt på mötet så kommer det ändå att ta lång tid. Säg att deras möte inte är förens om en månad... Sedan ska de leta rätt på någon som kan åtgärda det hela...
Under tiden så står köket som det är, utan att nått händer. Och föreningen är vad jag vet ansvariga för att betala ersättning för att man måste äta någon annanstans. Det är ens eget FB som står för detta....
Men visst... Vill ni stå utan kök en bra stund så varsågod. Men jag tycker det bara verkar vara korkat...
 
Matzeball
banersgatan skrev:
Vi snackade med grannen. De tyckte det var väldigt konstigt. Ska höra av mig till styrelsen. Hur gör jag om styrelsen inte vill åtgärda problemet?
Vad sa styrelsen då?
De kanske är glada att det är rivet och blottlagt och de hundringar det gäller borde väl vara en liten kostnad för dem i så fall. Annars är väl BRF-s försäkringsbolag (eller ditt eget) en bra väg att gå så det blir gjort så att de pröjsar vid eventuellt framtida skada.
 
O
Matzeball skrev:
Vad sa styrelsen då?
De kanske är glada att det är rivet och blottlagt och de hundringar det gäller borde väl vara en liten kostnad för dem i så fall. Annars är väl BRF-s försäkringsbolag (eller ditt eget) en bra väg att gå så det blir gjort så att de pröjsar vid eventuellt framtida skada.
Varför skulle FB betala för detta? Har du något exempel där ett FB har betalat ut pengar för att åtgärda något i förbyggande syfte?
Varför skulle TS FB vara intresserade av att betala något av detta? För om olyckan är framme så ersätter de ändå bara ytskikten i FB´s lägenhet.
Kanske var ett lite ogenomtänkt råd? Eller om du vet att jag har fel, får du gärna ge exempel...
 
banersgatan skrev:
[bild]
Pillra bort det som är löst och skruva gips över skiten, eller plyfa + gips för att få lite mer att fästa upp resten av köket i.
(Ska du hålla på och klyva hår med föreningen och en massa jurister lär du få käka hämtpizza och mcmums i månader.)
 
Förstår inte varför man inte ska gå till styrelsen och informera om detta. Litet hus = få ägare. Man har själv mycket att säga till om. Kom till mötet väl förberedd och ge förslag på hur det bör fixas och snyggas till för så små pengar som möjligt för föreningen. Extra kostnaden för dig kommer vara en piss i havet om de inte vill hjälpa till alls men sedan har du allt på papper att du har gjort det som anmodas dig som ägare och informerat om detta fel.
 
Snickare här.
Det där är en väldigt gammal vattenskada som i dagsläget inte är ngn fara alls.
Att det är fri syn till grannen. ja shitt happens får man helt enkelt säga i detta läge. Ingen ngn av er kunde vetat innan ni började renovera. Antagligen vet nog inte styrelsen om det heller.
Däremot är det brf´s ansvar i slutändan att faktiskt rätta till just det hålet, däremot ska du fråga dig själv, är det värt tiden och tjaffset att hålla på med det ? Just nu är det som ngra sa innan, bara att slå på dubbelgips. Du har mycket friskt att skruva i vid sidan om om det räcker gott och väl. Så skulle även en anlitad firma gjort, medans en anna firma skulle brytit bort de torkade brädorna och slagit dit nya brädor. Sen gips på det.
Helt enkelt fråga er sälva vad tiden är värd att vänta på att ngn annan ska göra det åt er.
Mitt förslag är,dubelgips utanpå och fråga om föreningen kan bistå med den lilla kostnaden som goodwill. =)
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Ett annat förslag för att få en fräsch trävägg BAKOM gipset är det här:
Köp Råspont (skit i spånskiva det är bara bökigare i detta läge) och trava i helt nytt.
Skruva, spika inte! Spikar du kommer du säkert bara ruskaloss reglarna som redan sitter.
Om jag uppskattar det så är det bara ca 1.8meter brett och det är verkligen ingenting. Brytt varsamt bort den gamla panelen med en smäcker kvalitetskofot Hultafors, behåll reglarna uppe o nere som det i sin tur är spikat it. Sen klär du dubbelgips utanpå det. Klart. Passa på och fäll in eluttag osv som ni säkert vill ha.
Win win så att säga. =)

https://www.xlbygg.se/byggole/nacka/sortiment/tra/virke-ovrigt/20x95-mm-rasp-v-andspont-23296
Kostar 61kr/m2. Så din vägg kostar ca 250kr + gips+skruv
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Ser ut som hussvamp/källarsvamp man måste ta labbtester. Skicka prov till botaniska analysgruppen
 
chihoist skrev:
Ser ut som hussvamp/källarsvamp man måste ta labbtester. Skicka prov till botaniska analysgruppen
Tycker absolut inte jag.....ser ut som att det varit en helt ordinär köksbänk model 1920-30 med vask där en gång i tiden, dvs original inredningen.
Fukten dvs på den tiden fanns inga tätskikt utan vattenstänk har gått in bakom plåten eller den gamla mattan som satt vid vasken och träet har helt enkelt ruttnat bakom. Det man sen har gjort är att bara bygga in skadan en gång i tiden när man renoverade köket.
Hus svamp liknar det definitivt inte så jag tycker inte man ska stressa upp TS i onödan :confused:
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Matzeball
Odjuret skrev:
Varför skulle FB betala för detta? Har du något exempel där ett FB har betalat ut pengar för att åtgärda något i förbyggande syfte?
Varför skulle TS FB vara intresserade av att betala något av detta? För om olyckan är framme så ersätter de ändå bara ytskikten i FB´s lägenhet.
Kanske var ett lite ogenomtänkt råd? Eller om du vet att jag har fel, får du gärna ge exempel...
Jag menar inte att de skulle betala denna skada utan att de bestämmer ju regler för korrekt reparation för att undvika framtida försäkringsskada om man gjort fel. Lite otydligt av mig kanske. FB brukar man kunna prata med och få deras syn på hur det ska repareras.
 
F
KitchenDesign skrev:
Ett annat förslag för att få en fräsch trävägg BAKOM gipset är det här:
Köp Råspont (skit i spånskiva det är bara bökigare i detta läge) och trava i helt nytt.
Skruva, spika inte! Spikar du kommer du säkert bara ruskaloss reglarna som redan sitter.
Om jag uppskattar det så är det bara ca 1.8meter brett och det är verkligen ingenting. Brytt varsamt bort den gamla panelen med en smäcker kvalitetskofot Hultafors, behåll reglarna uppe o nere som det i sin tur är spikat it. Sen klär du dubbelgips utanpå det. Klart. Passa på och fäll in eluttag osv som ni säkert vill ha.
Win win så att säga. =)

[länk]
Kostar 61kr/m2. Så din vägg kostar ca 250kr + gips+skruv
Varför då inte bort med dom gamla brädlapparna och fälla in en plyfa eller tom en formplyfa och om det är nödvändigt en gips på det? Det blir ju oslagbart att skruva i sen. Vilket som är det ett 4h jobb för vem som helst inklusive inköp. Be föreningen om en femhundring för materialet och gör jobbet själv. Ös på innan det blir regn så kan du såga nere på gården.
 
fsn.
Var o en gör som man känner för.
Personligen känner jag att det är mer jobb att fälla in en skiva eftersom det ska bytas ner mot golvet, samt att det går ett rör där. Sen ska även plyfan bygga samma tjocklek som det du river bort.
Går självklart utmärkt att fälla in med, det är upp till var o en.
Själv hade jag kört med råspont om jag nu hade valt att göra ngt åt väggen. Men som sagt, handlar om enbart personlig smak och hur man föredrar att jobba, inget annat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.