fiskbuggaren skrev:
Cobolt gör en 30 (60) graders fasfräs men du har bara 15 mm fräsdjup så du får köra i två omgångar eller så.
Såg den, bara 8mm skaft på den, känns klent för en så stor fräs. Kan man ens fräsa högre än 15mm med den? Hade väl gått mot ett anhåll på en rak kant men känns inte som det funkar på en rund pryl, eller tänker jag fel?
 
Det där blir nog snyggt! Håller med om att du kanske kan underlätta jobbet genom att köra med sticksågen och sedan mallfräsa. Sedan kan du ju göra en massa likadana bord sedan när du har mallen... ;)

Visst är ask trevligt att jobba med! Visserligen något hårt för verktygen men kvistfritt och trevligt,
 
Såg att cobolt har en stor 60 graders (varför kan inte tillverkarna utgå mäta vinkeln på samma sätt) med 12mm skaft. Den verkar faktiskt perfekt då den tar 18mm djupt. Den verkar dock kosta närmare 1500kr, och flexicurven behöver jag 3meters versionen av, där är 2500kr till, blir ett dyrt bord!
 
vectrex skrev:
blir ett dyrt bord!
... men vackert... (y)
 
Shit den där 3m flexicurven, 200£ för en bit plast, några 1000% marginal på den.

Angående att skruva direkt i skivan så hade jag inte gjort det. Även om det är görbart så känns det klart värt besväret med omväg via mallen. Ofta vill man finjustera flexicurvens position, kan bli så att du får ett skruvhål som sen hamnar i icke avfräst område om du efterjusterar lite i flexibocken när du börjat skruva fast den.

För symmetri hade jag gjort mall på halva formen och sen fräst det i två omgångar.
 
Ola C skrev:
Shit den där 3m flexicurven, 200£ för en bit plast, några 1000% marginal på den.

Angående att skruva direkt i skivan så hade jag inte gjort det. Även om det är görbart så känns det klart värt besväret med omväg via mallen. Ofta vill man finjustera flexicurvens position, kan bli så att du får ett skruvhål som sen hamnar i icke avfräst område om du efterjusterar lite i flexibocken när du börjat skruva fast den.

För symmetri hade jag gjort mall på halva formen och sen fräst det i två omgångar.
Ja, det är en jävulskt dyr bit plast. Men kanske användbar. Funderar på om jag inte kan klara mig med 1meters versionen, borde väl bara vara att flytta med ett visst överlapp?

Har ritat upp en form som jag tänkt mig, dock bara halva då. Hade varit trevligt att kunna printa ut denna men har inte tillgång till skrivare som kan skriva på såhär stort papper. Någon form av big-print program kanske? Enkel linjeteckning som visar halva formen av ett byggprojekt på vitt papper.
 
vectrex skrev:
Ja, det är en jävulskt dyr bit plast. Men kanske användbar. Funderar på om jag inte kan klara mig med 1meters versionen, borde väl bara vara att flytta med ett visst överlapp?

Har ritat upp en form som jag tänkt mig, dock bara halva då. Hade varit trevligt att kunna printa ut denna men har inte tillgång till skrivare som kan skriva på såhär stort papper. Någon form av big-print program kanske?[bild]
Skulle kolla priset på cmt's flexicurve och yr i bollen efter 10 timmars kökstjänst (damens 50 årsfest imorron) så trodde jag dom hette dmt o sökte på det. Verkade vara en bra felsökning, snubblade över denna https://www.baptist.nl/houtbewerker...bij-het-frezen/flexibel-freeshulpstuk-1464-mm
 
  • Gilla
jonmo
  • Laddar…
Är det inte den som Toolcontrol har, dock till ett annat pris.

Fredrik
 
Microkatten
vectrex skrev:
[länk]

Denna verkar både bra och billig. Hittar den inte i europa dock!
Varför gå över ån efter vatten? Här finns 1,2m-versionen för 550 kr plus 125 kr transport. Finns även en 2 meters-version. För övrigt en site att rekommendera för allt CMT-relaterat!
 
vectrex skrev:
Skrev inte det men har tänkt fasfräsa undersidan. Lämna kanske 1cm rak kant. Helst hade jag velat göra en större vinkel än 45 grader men jag vet inte riktigt om det finns fräsar med flackare vinkel än 45? De blir ju snabbt väldigt stor diameter då? Stående på högkant vet i sjutton om det funkar heller, bordet är så pass stort och tungt.
Är det handverktyg som gäller i så fall? Typ rasp och hyvel?
Rasp blir nog lite väl drygt. Hyvel och/eller spånhyvel skulle nog fungera bra med den form på skivan du valt :)
 
jac skrev:
[länk]
Provade den för några år sedan och då funkade det fint.
Känner mig lite snål. 22 USD bara för en enda print.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.