Håller på och försöker tillverka mig ett soffbord i massiv ask. Idéen är helt utan sarger och skivan har jag gjort 30mm tjock. De råsågade planken var 36mm tjocka men kunde inte få ut mer än 30 efter rikt och planhyvling. Tror ni den kommer klara sig utan att slå sig? Jag har relativt breda stavar (ca 9cm) som dessutom sitter parvis så som de kom ur trädet så det ser ut som 18cm breda plank. Klöv för att planken var kupade (hade fått hyvla bort för mycket annars) och för att få lite stabilare skiva.

Bordsskivan limmas ihop.
Rektangulär, ihoplimmad askträbordsskiva på verkstadsbänk med verktyg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Obehandlade askplankor som limmas samman för att skapa en bordsskiva, fastklämda på en verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag ville ha en rundare organisk form och hade först tänkt mig en ellipsliknande form men efter att ha ritat upp den så kändes det lite 80-tal över det hela.

Nu är jag mer inne på att kopiera formen någorlunda ifrån detta bordet.
https://www.svenssons.se/p/bord/soffbord-och-småbord/ak-1860-soffbord-vitoljad-ek-36-cm/52204005002

Lurigt att få till, men borde gå. Vet inte om jag skall rita, bandsåga och sen slipa fram der sista eller om jag måste göra en fräsmall i MDF?

Benen har jag tänkt mig tappa rakt in i bordsskivan. Har gjort tapparna 26mm långa men benen skall luta 11 grader så borde få ca 6mm till godo till ytan. Tror ni det kommer hålla och bli stabilt?

Formen på benen har jag provat mig fram till. De är så gott som klara. Det som återstår är att göra de sneda tapphålen i bordsskivan. Sen skall ju den päronliknande formen fixas först också, just nu är bordsskivan rektangulär, 130x85cm.

Tankar och idéer uppskattas.


Rektangulär soffbordsskiva i massiv ask med tillhörande runda, ouppmonterade ben på verkstadsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träben till soffbord med tappade ändar och lutande design, tillverkade i massivt ljust trä, mot ljus träbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träkomponenter för hemgjort soffbord, inklusive en tapp och flera hyvlade träplankor i massiv ask.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tre bearbetade ben i massiv ask för soffbord ligger på en träskiva, med rundade former och synlig ådring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Amatörsnickaren och 4 till
  • Laddar…
Microkatten
Snyggt!

Är det inte lite knöligt att precisionsbandsåga en sån stor och tung skiva? Kan inte en bra sticksåg vara ett bättre alternativ?

Benen och tappen känns ju ganska stabila, bör ju hålla kan man tycka, även om 11 graders lutning ger en del extra tryck. Möjligtvis kan man öka skulderytan något på tappen för att ge mer stöd mot bordsskivan på den sida som får ta emot störst kraft pga lutningen?
 
Microkatten skrev:
Snyggt!

Är det inte lite knöligt att precisionsbandsåga en sån stor och tung skiva? Kan inte en bra sticksåg vara ett bättre alternativ?

Benen och tappen känns ju ganska stabila, bör ju hålla kan man tycka, även om 11 graders lutning ger en del extra tryck. Möjligtvis kan man öka skulderytan något på tappen för att ge mer stöd mot bordsskivan på den sida som får ta emot störst kraft pga lutningen?
Jo, det kommer bli knöligt att bandsåga den stora skivan, särskilt på min lilla och lätta inca bandsåg. Jag tror dock det är görbart med bordet på bordssågen som stöd i samma höjd. Snittet blir betydligt bättre än med sticksåg fast ska jag mallfräsa efteråt så har det mindre betydelse.

Min första idé var att låta tappen på benen gå igenom bordet och exponera ändträt på tappen. Jag litar dock inte på min egen förmåga att få till ett så pass tight och glipfritt tapphål så att det blir snyggt. Det blir extra svårt eftersom tapphålet kommer vara snedställt 11grader.
 
Tycker helt klart du ska ta omvägen via fräsmall, så mycket enklare att slipa 10mm mdf till rätt form än slipa 30mm ask till rätt form. Speciellt ändträet är ju grymt jobbigt att slipa.

Bordet i övrigt kommer nog att hålla. Själv hade jag nog gjort nån fasfräsning av undersidan på ytterkanten för att få skivan att se tunnare ut men det är en smaksak.
 
  • Gilla
MB77
  • Laddar…
Ola C skrev:
Tycker helt klart du ska ta omvägen via fräsmall, så mycket enklare att slipa 10mm mdf till rätt form än slipa 30mm ask till rätt form. Speciellt ändträet är ju grymt jobbigt att slipa.

Bordet i övrigt kommer nog att hålla. Själv hade jag nog gjort nån fasfräsning av undersidan på ytterkanten för att få skivan att se tunnare ut men det är en smaksak.
Skrev inte det men har tänkt fasfräsa undersidan. Lämna kanske 1cm rak kant. Helst hade jag velat göra en större vinkel än 45 grader men jag vet inte riktigt om det finns fräsar med flackare vinkel än 45? De blir ju snabbt väldigt stor diameter då? Stående på högkant vet i sjutton om det funkar heller, bordet är så pass stort och tungt.
Är det handverktyg som gäller i så fall? Typ rasp och hyvel?
 
Som jac länkade till :)

Förresten, en lång flexicurve hade varit användbar både vid ritning och fräsning av formen. Det räcker ganska bra om den är aningen längre än halva omkretsen.
 
Microkatten
vectrex skrev:
Skrev inte det men har tänkt fasfräsa undersidan. Lämna kanske 1cm rak kant. Helst hade jag velat göra en större vinkel än 45 grader men jag vet inte riktigt om det finns fräsar med flackare vinkel än 45? De blir ju snabbt väldigt stor diameter då? Stående på högkant vet i sjutton om det funkar heller, bordet är så pass stort och tungt.
Är det handverktyg som gäller i så fall? Typ rasp och hyvel?
Fast måste du inte först få rätt form på bordet innan du fasar undersidan?
 
Ola C skrev:
Som jac länkade till :)

Förresten, en lång flexicurve hade varit användbar både vid ritning och fräsning av formen. Det räcker ganska bra om den är aningen längre än halva omkretsen.
Tänkte faktiskt på flexicurve. Det går inte gå direkt med flexicurven på askskivan? Man måste väl iofs skruva fast den, men om jag ändå skall fasfräsa så borde skruvhålen åtminstone delvis försvinna? Eller kanske inte? Känns bökigt att gå via en MDF mall.
 
Microkatten skrev:
Fast måste du inte först få rätt form på bordet innan du fasar undersidan?
Jo, självklart. Skivan måste vara klar och renfräst innan jag fasar undersidan av skivan. Så tänker jag åtminstone.
 
jac skrev:
Något i denna stilen i ett fräsbord borde fungera:
[länk]
Dock inget att köra med på frihand...
Enda jag ser där är den med 18 graders skär. Det är lite väl lite, skivan är väl för tjock för att klara det då skulle jag tro? Den kommer ju vara rund så jag måste ju fräsa mot kullagret.
Skulle vilja hitta något kring 30 grader.

Fräsbord har jag och vana av stora diametrar på stålen också. Benen är avrundade med 1 tums radies avrundningsfräs, blev förvånansvärt bra utan någon platt del utan blev en perfekt halvcirkelform. Benen är avsiktligt knappt 52mm på den ledden för att det skulle gå att få dem halvcirkelformade.
 
Microkatten
vectrex skrev:
Jo, självklart. Skivan måste vara klar och renfräst innan jag fasar undersidan av skivan. Så tänker jag åtminstone.
Ok, då missförstod jag då jag trodde du nämnde det med tanke på svårigheten att få till konturen på bordskanten. Ja, en mdf-mall verkar vara en bra idé!
 
Jag lägger också en röst på fräsmall. När jag byggde bord hade det tagit längre tid utan den "omvägen".
 
vectrex skrev:
Enda jag ser där är den med 18 graders skär. Det är lite väl lite, skivan är väl för tjock för att klara det då skulle jag tro? Den kommer ju vara rund så jag måste ju fräsa mot kullagret.
Skulle vilja hitta något kring 30 grader.

Fräsbord har jag och vana av stora diametrar på stålen också. Benen är avrundade med 1 tums radies avrundningsfräs, blev förvånansvärt bra utan någon platt del utan blev en perfekt halvcirkelform. Benen är avsiktligt knappt 52mm på den ledden för att det skulle gå att få dem halvcirkelformade.
Cobolt gör en 30 (60) graders fasfräs men du har bara 15 mm fräsdjup så du får köra i två omgångar eller så.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.