Ok, det kan funka med en liknande fläkt också men det får inte vara så lång transportsträcka då det kan bli för klent luftflöde. Du kanske kan leda om rören ut genom fasaden?
 
Men åter till röret i duschen, kan jag ta bort det och montera en fläkt i duschen istället och en fläkt inne i bastun som leder ut luften till duschen?

Jag skulle kunna leda om bastun till den fyrkantiga vent, men då blir avståndet ca 4-5m
 
Redigerat:
Är det 4-5 m från blivande duschventilen till ytterväggens ventil i tvättstugan? Sorry om jag inte hänger med riktigt. Det lär en typ PAX-fläkt klara. Läs i manualen på nätet bara. Då kanske det räcker om du sätter en fläkt på ytterväggen om rören är hopkopplade mellan dusch och tvättstuga.
 
hehe lugnt, det är inte alltid lätt att förstå eller förklara ;-) för att förtydliga gjorde jag en skiss på hur det ser ut:
Röda linjen marker hur vent går idag och blå linje marker vad som finns där.
Skiss av badrum med nuvarande och planerad ventilationsväg markerad med röda och blå linjer samt foton på befintliga ventiler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Här är en skiss på hur jag har tänkt för att bli av med röret som idag går i dusch taket:
Skiss av badrumsplan med nuvarande (röd linje) och tänkt (blå linje) ventilationsväg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror du om det?
 
  • Gilla
Tegelväggen
  • Laddar…
Mycket stabil bild/ritning! Jag tror att det räcker med en i yttervägg faktiskt :) Eventuellt en i tvättstugans yttervägg också om den vätter mot fria luften? Se till att skaffa en fläkt med konstant flöde som ökar upp automatiskt vid högre luftfuktighet.
 
Jo, kan bli bra med en, Läs på vilka ytor enbart en fläkt klarar av i volym tex för säkerhets skull. Man vill inte ha fuktigt i källaren.
 
Jag får kolla vidare på detta. Men den ovan klarar Kapacitet 110 m3/h.

Nu har jag bilat upp duschgolvet:
Uppbrutet duschgolv med synlig avloppsgolvbrunn, redo för rörmokeriarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och fixat fallet till duschen:
Renoverat duschgolv med nytt fall och öppning för avlopp i pågående byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På måndag kommer rörmokare och kollar hur vi ska dra Pex:en och vart fördelarskåpet ska placeras.
Totalt kommer jag nog behöva 6vv och 7kv, samt 12 element avstick.

Jag tänkte även i samband med detta montera en Flow Stop water shut-off controller eller alternativt 2 st Magnetventiler till som kopplas ihop med Fibaro RGBW-controller. Sedan placera ut några Fibaro Flood Sensor på olika strategiska ställen så stängs vattnet automatiskt av om läckage upptäcks. :)

En Fibaro Flood Sensor med trådlös signal som indikerar vattenläckage, avsedd för smarta hem-system.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Flyt spacklade du själv? Kan du dra en snabb genomgång hur du gjorde? Jag har funderat själv på att göra i min framtida dusch hemma men den ska bli 180 cm bred och 90 cm djup. Blir det svårare då?
 
Yes jag spacklade själv. första gången jag har provat. Jag använde en gammal list som syns på bilden. sen körde jag från brunnen till listen med en regel.
enligt bild: Nygjuten spackel på ett betonggolv med en gammal list och en brunnsring, visar hur man skapar fall med regel och vattenpass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag började med att kasta ut spacklet längst ut och sen väntade 10-15min innan jag fixade fallet. la även på en regel med vattenpass för kontroll.
Tror att ditt fall blir enklare om du ska ha en rektangel 180x90 med brunnen i centrum?
 
Idag har jag börjat att riva ut bastun. Väldigt tråkigt jobb och väldigt mycket kliade pga isoleringen, men det ska bli skönt att bli av med den. Tyvärr blir det nog morgondagens jobb också. :thumbdown:
Rivningsarbete av en bastu med exponerade reglar och isolering samt en röra av trä och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dagens jobb. Nu var snart allt ute. :)

Renoveringsarbete med upprivet golv och avlägsnade väggpaneler i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum med synliga träreglar och isoleringsmaterial, rivningsavfall på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum med exponerad trästomme och isolering, redo för renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt stomme med isolering och träreglar synliga efter rivningsarbete med en kofot lutandes mot en regel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


imorgon blir det återvinningscentralen(y)
 
Så.. Nu var bastun riven och rummet helt fritt från träreglar. Träreglarna var lite fuktiga längst ner mot plattan.
I övrigt så känns rummet ganska fräsch. Det blir lite golvavjämningsmassa längst ut där reglerna har varit monterade och sen blir det 45 stålregel med fibergips så jag kan dra vatten och el bakom vägg.

Rörmokaren var även här igår. Tyvärr så blev de tvungna att skicka ett prov om det var asbest på de gamla rören och då fick de inte demontera dessa, utan då fick jag eller saneringsfirma fixa det. :thumbdown:
I övrigt inväntas även offert på arbetet.



Tomt rum med betongväggar och golv efter rivning av bastu, spår av fukt längst ner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt rum med betongväggar och spår av borttagna träreglar samt synlig fukt nedtill.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tomt hörnrum med synliga betongväggar och golv efter att bastun rivits ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Inte mycket har hänt sen sist.
Har tagit bort några gamla ventilationskanaler.
Gammal borttagen ventilationskanal mot en betongvägg i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borttagna ventilationskanaler i en betongvägg med synlig skrå och rörändar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Någon som vet om man kan använda foliebaserat tätskikt i duschen? typ det byggmax säljer?
I övriga utrymmet bör man inte lägga tätskikt? som jag tolkar det? då det är en oisolerad platta på mark.

Nu blir det några dagar paus på detta projekt då jag håller på att lägga 117m2 marksten (y)
Renoveringsprojekt, vit tegelvilla med svart tillbyggnad och pågående läggning av marksten i trädgården.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ventilationskanal i eternit=asbest, såga inte i det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.