Hej! Jag och min sambo har precis köpt en lägenhet i ett trähus från sent 40-tal med lite knepig planlösning. Vi skulle gärna vilja flytta en vägg och några dörrar, men är inte säkra på om vi förstör bärigheten på något sätt. Vi kommer i slutändan att ta hit en byggnadsingenjör som får kika på det, men tar gärna feedback från er här på forumet först så vi vet om det ens är lönt och ifall vi är rätt ute.

Det jag är mest fundersam på är de streckade linjerna med pilar till i mitten på ritningen.

Bjälklagret går uppifrån och ned på ritningen sett.

Bara att skriva om det behövs någon ytterligare info!

Jämförelse av nuvarande och föreslagen planlösning för en lägenhet, med markerade ompositionerade väggar och dörrar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
luftinsläpp och ventkanaler
 
Även den pilen som ligger i mitten av ritningen i rummet utmärkt "RUM"? Ser ingen antydan till ventil eller insläppskanal i själva lägenheten, kan den isf vara borttagen?
 
Skjutdörr..?
 
Sorry, förstår att det inte är tvärlätt att förstå från mina förklaringar.

Laddar upp en ny bild här, de grönt inringade pilarna är skjutdörrar och dom blå är ventilation. Den jag funderar över är den röda, om jag förstått det rätt är då de streckade linjerna kanaler?

De lila väggarna är de som ska flyttas till de streckade lila linjerna.

Ritning över lägenhet med markerade skjutdörrar, ventilationsvägar och planerad väggflytt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Ritning av en planlösning med inringade skjutdörrar i grönt, ventilation i blått och en ifrågasatt konstruktion markerad med rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
gröna = skjut dörr
blå = förmodligen ventilation
röda = ventilation
det är förmodligen självdrag
 
Jag förstår inte riktigt linjen som går i köksväggens förlängning. Annars har du en frånluftskanal från respektive rum, och en kanal som delas mellan kök och badrum. Men den sista linjen känns konstig. Kan den visa något annat?
 
S
okej streckade linjer från badrum, sovrum och rum är ventilation.
streckade linje till badrum/sovrum från hall/kapprum. visar att det är en liten vägg över huvudet i "dörrhålet"
 
Tack så mycket för all hjälp!

Nån som har feeling kring ifall de lilamarkerade väggarna går att flytta som vi hade tänkt? :)
 
S
miffeltoffel skrev:
Tack så mycket för all hjälp!

Nån som har feeling kring ifall de lilamarkerade väggarna går att flytta som vi hade tänkt? :)
kan ej göra något definitivt svar. då det är svårt att veta vart bärande punkter är
 
En helt annan fråga: har ni tänkt igenom hur ni ska använda den stora hallytan som blir när ni krymper ena rummet? Eller är den krympningen av rummet endast för att få till dörren till det större rummet när ni bygger ut badrummet?

Det kan vara värt att klura på någon lösning med sneda väggar i hörnet för att inte behöva krympa det mindre rummet så mycket, ytan gör i mitt tycke bättre nytta i ett rum än i en hall. Om ni inte redan har någon plan för ytan förståss.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Bra fråga!

Du har helt rätt, det är för att få till badrumsförstoringen vilket gör att vi måste flytta ut sovrumsdörren och därmed krympa det andra rummet. Vi har lite teorier om vad vi ska göra, dels ska vi bygga garderober ovanför den nedersta blå pilen, sen funderar vi på ifall vi ska bygga infällda garderober i det krympta rummet från den röda pilen och nedåt som får "sticka ut" i hallen.

Förslag mottages tacksamt på andra lösningar och inspiration till vad man kan göra av våran potentiellt väldigt stora hall!
 
Om bjälklaget går uppifrån och ner är det stor risk att väggarna som går från höger till vänster på ritningen är bärande.
 
BirgitS
Har du varit i kontakt med föreningens styrelse?
Med tanke på de stora förändringar när det gäller badrummets storlek och ventilationen du planerar är det väldigt viktigt att du får klartecken från dem. I vår förening får man inte utöka badrummets storlek därför att om det börjar rinna vatten i ett badrum ska det rinna ner i ett våtutrymme (som kan hantera vatten) och inte i någons vardagsrum och orsaka jätteskador. Det är också möjligt att ventilationskanalerna du vill ändra om tillhör föreningens ansvarsområde.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Icho: Det var det jag var rädd för, får ta hit någon som kan kika på det helt enkelt. Tack för din input!

BirgitS: Tack för att du nämner det, hade inte ens tänkt på att det kan skada lägenheten under. Angående styrelsen så är det en väldigt liten förening (8 hushåll), där jag sitter med i styrelsen. Jag har lyft det med de övriga i styrelsen (och de flesta andra i huset också) och enligt stadgarna finns det inget som förhindrar en utökning av badrummet, det är även gjort på ett liknande sätt som vi vill göra i lägenheten tvärs över från våran. Enda skillnaden är att inga väggar flyttats så man går in i sovrummet via rummet under.

Enda ventilationskanalerna vi vill ändra är ju den som går till badrummet, att den ska bli lite kortare. Alla kanaler går i taket i hallen (där taket är sänkt).

Vill du berätta mer om var det är reglerat för er del att man inte får det? Är det föreningens stadgar eller bara något som styrelsen beslutat? Eller föreningens försäkringsbolag?

Mvh
//Jens Walker
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.