Microkatten
pacman42 skrev:
Som jag förstått det så kommer ett överklagande att godkännas om det finns andra som fått igenom det under samma plan. Sedan kan man få jobba en del med att få det godkänt. En bekant var tvungen att klaga till byggnadsnämnden varefter de ändrade sitt beslut. En annan bekant fick överklaga och vann (i en annan kommun).
Det är klart att man kan överklaga beslut och tro att man får rätt. Men enklare är ju kanske att höra med kommunens bygglovsavdelning först om hur de tolkar detaljplanen och möjlighet till ev undantag.
 
Hur går det för er? Blev ni dränkta i råd och tips?
 
Tycker överlag att det är en bra planlösning! :)

Lite input har jag dock,

Köksön kommer inte kunna vara så bred, blir för trångt på sidorna.
Kylen står inte bra där ni placerat den, hade nog snarare sett att de varit vid väggen mot hallen.

KLK och WC där ner hade jag nog bytt plats på, den KLK lär troligen husera ytterkläder och dylikt och då kan det vara skönt att slippa gå in på fingolvet om man behöver hämta något, eller om man vill ha barnvagn eller så i det utrymmet.

KLK till tvätt ser jag som i minsta laget, möjligen om man haft en u-trappa med avsats, flyttat dörren så den varit mot trappan så man får in hyllplan längs med hela vänsterväggen och in under trappan.

Sovrummet är jag lite kluven till, hade nog gärna sett att dörren varit lite längre till vänster för att göra v-rummet så flexibelt som möjligt i möbleringen :)

Sen hade jag spegelvänt delen med tvättstuga/trappa där nere och där uppe hade jag spegelvänt hela planlösningen, detta för att få alla avloppsledningar/vattenledningar i samma del av huset = billigare då det blir mindre rör :) Om dessutom sovrummet där nere används så kan man tvätta sent utan att det stör, annars finns risk att det går igenom väggen in till sovrummet.

Men over all tycker jag det ser riktigt bra ut!


Edit:
Kom på lite mer ändringar när hjärnan ändå var aktiverad! Idéerna framgår i bilden :)
Digital planlösning av hus med markerade förslag på köksön och dörr, samt kommentarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Just det, utrymmet vid köksön tänkte jag också på. Den behöver vara mindre, alternativt "bardisk" istället för köksö.
 
Anna_H skrev:
Just det, utrymmet vid köksön tänkte jag också på. Den behöver vara mindre, alternativt "bardisk" istället för köksö.
Precis, jag personligen hade nog det till ett U-kök istället med väggen mot hallen fri, häll i halvön, kyl/frys mot hallen och behållt resten som det är :)
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
T
Jag funderar på allrummet på övre plan vid trappan och sen öppen planlösning på nedervåningen.

När barnen blir större och de spelar spel, tittar på TV etc med kompisar kommer ljudet att gå ner igenom trapphuset(särskilt som det är snedtak som reflekterar ljudet) som kommer att göra att det låter som de sitter vid matbordet och ser på TV.

För att slippa att behöva be dem sänka volymen etc så skulle jag fundera på om det går att flytta allrummet till det hörn där det stora sovrummet är, minska badrummets storlek en aning och ha det sovrummet där allrummet är idag.

Med en liten hall mellan barnsovrummen som beskrivits ovan får ni in dörrarna(eller sätta dem i vinkel) och det större sovrummet kan ha sin dörr på väggen mot trappan. Klädkammaren kan läggas mellan sovrum och bad för att dämpa ljud mellan dessa rum.

Dessutom kommer dörren till balkongen på övervåningen komma i vardagsrummet och bli tillgänglig för alla, inte bara dem i det sovrummet.

Annars tycker jag ni har en bra planlösning men också mycket bra idéer från Jarsgård om första våningen (samt iofs att spegelvända övre plan för enklare VVS-installation)
 
ByggStålis skrev:
Hur går det för er? Blev ni dränkta i råd och tips?
Haha ja, mycket tips och råd blev det. Har ju varit så fint väder här i Halmstad så vi har njutit av stranden.

Vi hade tänkt att anlita ett husföretag med totalentreprenad. Vi arbetar båda heltid så vi känner att vi måste ta det smidigaste. Bygga själva är inget alternativ.

Så nästa steg är att skicka runt planlösning och prata med hustillverkare och se vilka som ger bäst intryck och offert.:)
 
Jarlsgård skrev:
Precis, jag personligen hade nog det till ett U-kök istället med väggen mot hallen fri, häll i halvön, kyl/frys mot hallen och behållt resten som det är :)
Ja, det låter bra. ska ändra det i planlösningen.
 
Jarlsgård skrev:
Tycker överlag att det är en bra planlösning! :)

Lite input har jag dock,

Köksön kommer inte kunna vara så bred, blir för trångt på sidorna.
Kylen står inte bra där ni placerat den, hade nog snarare sett att de varit vid väggen mot hallen.

KLK och WC där ner hade jag nog bytt plats på, den KLK lär troligen husera ytterkläder och dylikt och då kan det vara skönt att slippa gå in på fingolvet om man behöver hämta något, eller om man vill ha barnvagn eller så i det utrymmet.

KLK till tvätt ser jag som i minsta laget, möjligen om man haft en u-trappa med avsats, flyttat dörren så den varit mot trappan så man får in hyllplan längs med hela vänsterväggen och in under trappan.

Sovrummet är jag lite kluven till, hade nog gärna sett att dörren varit lite längre till vänster för att göra v-rummet så flexibelt som möjligt i möbleringen :)

Sen hade jag spegelvänt delen med tvättstuga/trappa där nere och där uppe hade jag spegelvänt hela planlösningen, detta för att få alla avloppsledningar/vattenledningar i samma del av huset = billigare då det blir mindre rör :) Om dessutom sovrummet där nere används så kan man tvätta sent utan att det stör, annars finns risk att det går igenom väggen in till sovrummet.

Men over all tycker jag det ser riktigt bra ut!


Edit:
Kom på lite mer ändringar när hjärnan ändå var aktiverad! Idéerna framgår i bilden :)
[bild]
Hej!
Tack för svar!

Ja, köket behöver ändras på absolut. Bra tips.
Ja, vi har också haft den lösningen där KLK är precis vid ingången. Tanken med WC där den ligger nu är att det blir ett fönster i toaletten, flyttas det längre bort försvinner det då det kommer vara ett garage där. Ett annat alternativ är att lägga hallgolvet längre in i rummet så att det går fram till där Klk är nu.

Ang att spegelvända blir säkert bättre avseende kostnaden. Bra tips! Frågan är hur vi gör med groventren. Tycker du att ingången till groventren kan/ska vara i garaget/förrådet? Eller blir det opraktiskt?
 
Kommer garaget vara vidbyggt? Har missat detta isåfall :) Vad hade annars varit tanken med groventrédörren? Att den skulle gå ut bakom garaget?

Fönster på WC, åter igen så kommer frågan om garaget ska vara vidbyggt eller ej :) Förstår tanken med att ha ett fönster in på toaletten, jag hade en tanke om att det kunde vara ovanför toalettstolen men det går ju förståss inte om ett garage är i vägen.
 
Microkatten skrev:
Det är klart att man kan överklaga beslut och tro att man får rätt. Men enklare är ju kanske att höra med kommunens bygglovsavdelning först om hur de tolkar detaljplanen och möjlighet till ev undantag.
Hej!

Vi ringde kommunens bygglovsavdelning. De trodde inte att det skulle vara några problem, då de inte kunde hitta något om det i detaljplanen + att det finns andra som har det så i området. Men tyvärr svarar de i gåtor och vill inte säga för mycket. Hon sa bara att vi har rätt att få det prövat. :p
 
Rita om du har möjlighet gärna hur ni har tänkt att ha garaget :) Har eventuellt en tanke på badrummet där nere :)
 
Jarlsgård skrev:
Kommer garaget vara vidbyggt? Har missat detta isåfall :) Vad hade annars varit tanken med groventrédörren? Att den skulle gå ut bakom garaget?

Fönster på WC, åter igen så kommer frågan om garaget ska vara vidbyggt eller ej :) Förstår tanken med att ha ett fönster in på toaletten, jag hade en tanke om att det kunde vara ovanför toalettstolen men det går ju förståss inte om ett garage är i vägen.
ja, vi har väl inte varit tydliga nog. Ja, tanke är att det ska vara groventre bakom garaget alt i garaget. Vi har svårt att placera garaget någonannanstans då tomten är smal.

Har inte tillgång till den andra ritningen men ung såhär hade vi tänkt.
Tomtmåtten är 18,27 m mot gatan, 34,3 m långsidan mot köket till, 17,83 m andra kortsidan och 39,53.
Garagets mått 4m x 9m.

Från gatan och fram till veranda och garage är det prickad mark, sex meter. Vid långsidan mot köket till 4,5 m från tomtgräns och på andra sidan endast 1 meter från tomtgräns.

Skiss av tomt med hus och garage illustrerar planering för groventre och byggmått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Och ni har inga tankar på att lägga garaget lite längre bak på huset? Då får man lite mer uppfart, behöver inte ha huset fullt så långt bak så man får mer baksida istället :)

Jag tror inte att groventrédörr på baksidan är en bra lösning faktiskt, den lär sällan användas och man får en vrå där som knappt används. Så rent krasst kan den lika gärna gå rakt ut i garaget.

Men nog om det, mitt förslag hade annars varit att sätta in en ljustunnel i toaletten där nere, då får du in naturligt ljus med den skillnaden att det kommer ovanifrån istället :)
 
Jarlsgård skrev:
Och ni har inga tankar på att lägga garaget lite längre bak på huset? Då får man lite mer uppfart, behöver inte ha huset fullt så långt bak så man får mer baksida istället :)

Jag tror inte att groventrédörr på baksidan är en bra lösning faktiskt, den lär sällan användas och man får en vrå där som knappt används. Så rent krasst kan den lika gärna gå rakt ut i garaget.

Men nog om det, mitt förslag hade annars varit att sätta in en ljustunnel i toaletten där nere, då får du in naturligt ljus med den skillnaden att det kommer ovanifrån istället :)
Jo tanken var först att ha garaget som bilden nedan visar. Men blir ju mer plats på baksidan om vi lägger det framåt plus att vi får en go hörna med kvällssol bakom garaget. Eftersom det är prickad mark 6 meter från gatan kan vi tyvärr inte flytta fram huset mer. :(
Skiss av en tomtplan med måttangivelser som visar positionen för ett hus och garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljustunnel låter ju toppen (y)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.