Fick hem min AM 315 som beställdes igår, skitnöjd. Köpte begränsningskabel Meec 150m på Jula, funkar kanon, har ingen guidekabel och hittar hem ändå. Men nu har jag två frågor.

1. Begränsningskabeln lägger jag 10cm från vågräta plattor, så den kan klippa så mycket som möjligt, men mot häckar ska kabeln läggas 30 cm ifrån, men jag skulle vilja att den går in lite längre under, eftersom det är jämn kant, hur nära går? Är det bara rakt fram, alltså 90 grader mot slingan, man behöver testa eller även längs med?

2. Ni som gjort om i trädgården, skarvar ni på mer begränsningskabel om det krävs? Man vill väl ha så få skarvar som möjligt, har just nu bara en på 250 m.
 
Häckar och buskar är alltid svårt. Efter som dom ändrar sig en hel del under säsongen. Klipparen kör ju väldigt sakta när den börjar närma sig begränsningskabeln så det är bara en fråga om att testa sig fram och en smaksak om hur mycket eller lite du vill att den ska köra emot. Sen efter som du inte har någon guide (Vilket jag rekommenderar dig att installera). Så kan du ju justera korridorbredden så den inte tillåts att köra så nära begränsningskabeln när den ska hem för laddning så den inte skrapar hela sidan emot häcken. Sen brukar jag tänka som så att är det inte möjligt för klipparen att klippa allt så spelar det inte så stor roll om jag behöver ta 15 eller 20 cm med trimmern. Det måste ändå göras.

Dom gånger när jag har behövt utöka lite så har jag skarvat. Skarvar är aldrig kul men har man inget val så. Har tråden dessutom legat några år så har den vuxit ner ganska bra och är i många fall svår att få upp hel. De till att göra en bra och tät skarv bara.
 
  • Gilla
iggepop
  • Laddar…
För skarvar rekommenderar jag starkt fukttäta skarvhylsor. Relativt billiga och ger utomordentligt bra skarvar.

Vid några hörn på tomten så är det smart att spara undan en extraslinga genom att lägga ut en "tarm". Dvs lägga ut slingan någon meter på samma sätt som till en ö. Klipparen ignorerar denna och det finns slinga att ta av i framtiden om man behöver justera och man slipper skarva.

Svårt att förklara men ni förstår säkert hur jag menar :)
 
Jag kör med samma skarvar som mg765 och kan oxå rekommendera dom. Smidigt och tätt. Sen brukar jag överdriva med lite vulktejp runt oxå.
 
  • Gilla
mg765
  • Laddar…
Tack för snabba svar, jag gjorde så som mg765 skrev vid laddstationen, för den ska flyttas lite sen. Var köper ni bra vulktejp?
 
McTornberg skrev:
Tack för snabba svar, jag gjorde så som mg765 skrev vid laddstationen, för den ska flyttas lite sen. Var köper ni bra vulktejp?
Jag köpte på Clas Olsson och den är jag nöjd med.
 
Vår 315 är för söt. Den puttar fallfrukten in mot stammen. Lätt att plocka upp :)

Äpplen arrangerade i en linje vid basen av ett träd på en gräsmatta, vilket visar fallfrukt nära stammen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
iSnobben och 4 till
  • Laddar…
Ska anlägga en gräsmatta om ca en månad med häck runtom huset. Tomten är inte värst komplex antar jag, den är U formad med tanken att lägga en plattrad runt väggar.

Jag vill att roboten ska klippa kanterna intill markstenen. Fixar den att köra ena hjulet på plattan och andra på gräset så den tar kanten? Jag tänkte gräva ner begränsningskabeln, men vart ska jag gräva ner den för att den ska klippa kanten vid markstenen?
Jag antar att vid häcken får man trimma själv eftersom roboten kan "ramla ner" vid häcken. Hela tomten är mer eller mindre plan.
 
1. Ja.
2. Det står i bruksanvisningen vilket avstånd man skall gräva ner slingan på då. Jag kommer inte ihåg måttet.
 
Så nära plattorna som möjligt, förutsatt att det är plant. Lägger man det på gränsen så vill gärna gräset lägga sig ner längst ut.
 
Det står att du ska lägga 35 cm från vägg, tror jag kom ner på ~32cm, eftersom Husqvarna garderar sig lite, men har du inte vägg bredvid plattorna kan du ju t o m lägga slingan i kant på plattorna, gräsklipparn kan ju köra över plattor för att ta sig till en annan avskild gräsplätt om det är samma nivå och inget grus som förstör knivarna.
 
MartinP666 skrev:
Så nära plattorna som möjligt, förutsatt att det är plant. Lägger man det på gränsen så vill gärna gräset lägga sig ner längst ut.
Det beror på bredden på plattorna, skulle jag vilja påstå. Man vill ju inte att klipparen skall åka över plattan helt och fastna på andra sidan om plattorna är smala.
 
Funkar det om plattorna är 20cm? Alltså 20 cm till väggen? Det står så här i instruktionen:

"Om arbetsområdet gränsar mot en plattgång eller
liknande som ligger i nivå med gräsmattan, är det möjligt
att låta robotgräsklipparen köra en bit ut på gången.
Begränsningsslingan ska då läggas 10 cm från gångens
kant.
Allt gräs kommer att bli klippt utmed plattgången"

Då borde jag kunna lägga begränsningskabeln ca 10 cm ut från plattan (30 cm från väggen) och samtidigt kunna klippa kanten?
 
Redigerat:
Ja, det bör funka med 10 cm från, testa att lägga ~13 cm ifrån först, eftersom de rekommenderar 35 cm från vägg.
 
-RB- skrev:
Det beror på bredden på plattorna, skulle jag vilja påstå. Man vill ju inte att klipparen skall åka över plattan helt och fastna på andra sidan om plattorna är smala.
Hur breda behöver plattorna vara för att inte klipparen ska köra över plattan och fastna på andra sidan? Tänker mig ett trädgårdsland på andra sidan där jorden kan vara lägre än plattorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.