frejpz skrev:
Beställde precis en Einhell TH-VC 1820 S från bolist på extra priset.
Hoppas verkligen att den hållet måttet.... Ville köpa Dustex 25an, men då det bara är köket kvar i lilla ettan och vi inte har planer på att flytta särskilt snart blev den för svårmotiverad..
Någon som har provat Einhellen?
Är den bra? funderar på den själv, efter ha lgt pengar på Hyvelbänk i ställe får det bli en mycket billigare dammsugare för just nu.
 
frejpz skrev:
Beställde precis en Einhell TH-VC 1820 S från bolist på extra priset.
Hoppas verkligen att den hållet måttet.... Ville köpa Dustex 25an, men då det bara är köket kvar i lilla ettan och vi inte har planer på att flytta särskilt snart blev den för svårmotiverad..
Någon som har provat Einhellen?
Jag har haft en TE VC 1820 i 3 år kanon sugare kör utan påse,har den utanpå hepafilter i stället
 
Mr Lemonoue skrev:
Är den bra? funderar på den själv, efter ha lgt pengar på Hyvelbänk i ställe får det bli en mycket billigare dammsugare för just nu.
Absolut! Dock har den ju inga finesser. Men den suger bra!
Använd helst Einhells egna påsar, biltemas passar men de verkar inte vara lika täta
 
Jag var väl egentligen inne på att köpa en Kärcher WD5P då jag snubblade över ett wildcard ...
Metabo, synpunkter ?
https://www.netonnet.se/art/hemhushall/dammsugare/grovdammsugare/metabo-asa30lpcinox/223407.9266/
någon nämnde att vissa mer professionella dammsugare fördröjer avslaget efter att tex sågen stoppat.
har Metabo det ? Har Kärcher "5" det ? ( Kärcher verkar byta namn på sina produkter lite år till år utan att eg förnya produkterna )

Metabon har 3,5 m slang, kärcher WD5 verkar ha 2,2 m ( kasst)
Vi bilägare testade grovdammsugare 2012, då bullrade Nilfisk mer än motsvarande Kärcher, någon med aktuell information ?
http://www.vibilagare.se/test/produkt/test-12-grovdammsugare-2012-37334

edit:

Google den Google.... Så fort man tror sig ha koll på utbudet och (flera av) dess optioner, så ser man nåt nytt...

Metabon ovan är ett uppenbart syskon till Nilfisk Aero 26, och inte sådär rysligt billig i jämförelsen.
Nilfisk Aero 26-2L PC har justerbar hastighet och mjukstart vilket inte...
( samma modell som Remne pratar uppskattande om i en annan tråd)

Nilfisk :
http://www.bygghemma.se/kok-och-bad...grovdammsugare-nilfisk-aero-26-2l-pc/p-394035

Är det inte märkligt hur priset stiger medan man kikar ?
 
Redigerat:
frejpz skrev:
Beställde precis en Einhell TH-VC 1820 S från bolist på extra priset.
Hoppas verkligen att den hållet måttet.... Ville köpa Dustex 25an, men då det bara är köket kvar i lilla ettan och vi inte har planer på att flytta särskilt snart blev den för svårmotiverad..
Någon som har provat Einhellen?
Har du hunnit testa din Einhell ordentlig? Eller är det någon annan som har en uppfattning om den är något att ha?
Jag såg att BoList har kampanj på den nu igen, och jag behöver en grovdammsugare.
https://bolist.se/produkt/vatgrovdammsugare-th-vc1820s-einhell-20l/

Det är ju inte några enorma summor det handlar om, men är den värdelös så sparar jag pengarna till någon annan.
Jag skall röja i källaren och skulle då gärna vilja ha en sugare till det. Det är en källare med putsade/betongväggar där putsen/betongen delvis smular och ramlar ner på grund av fukt. Vore bra om den klarar att suga upp det plus massa annat bös som finns i en mögig källare.
 
Hej, jag jobbar till och från på ett företag som säljer Bolists sortiment. Gällande Einhell så är det någonting jag skulle hålla mig borta från, Kärcher är bra grejer och lätt att få tag i reservdelar så som filter, påsar osv. Visst Einhell funkar, men är en budgetmaskin som är i kvalitè där efter.

Kärcher har t.ex. MV4 vilket jag i så fall skulle rekommendera eller MV3 beroende på behoven av storlek på maskinen. Jag tror att ni som tänker skaffa en grovdammsugare, fundera på hur mycket ni tänker använda den o vad ni har för krav på maskinen och ta ert beslut därefter.

Kommer för tillfället inte ihåg om du får med tillbehör till Einhell men MV3 o MV4 brukar vara några tillbehör så som påse och munstycke med vid köp. Lycka till! :)

/Andy
 
Andy, har du koll på slang-längder ?
Jag har försökt läsa spec på bla Kärcher, WD5P verkar ha 2,2 m vilket , om man tex ska direktansluta en cirkelsåg är för kort. - svordomsframkallande kort....
Jag lyckades till min förra maskin ( en Kärcher 2201 år 2000) köpa en 3,5 m slang vilket är ok.
Swedol har en 4 m till Kärchers proffsmaskiner, för 512 spänn. ( jag antar att det finns motsvarande till det gula sortimentet, men att priset är på samma nivå, å så blev en WD5 plötsligt rätt så dyr...)

Jag vill ha en maskin med elverktygsautomatik , justerbar sugkraft och en slang på typ 3,5-5m, acceptabel ljudnivå, att det ska vara så svårt...
 
Jag har en WD6P, och rent funktionellt är den en mycket bra dammsugare. Stor kraft och går att justera sugkraften. Men jag stör mig enormt på den korta slangen på 2,2 meter. T.ex när jag borrade i 3 meters hög betongtak, räckte slangen inte till, och var tvungen att ta med skiten upp på stegen och binda fast den med ett spännband. Fattar inte varför man snålade på slangen.. Riktigt korkat.. Får leta fram en 3,5m på Ebay eller likadant.
 
  • Gilla
hyggabus
  • Laddar…
nimhed skrev:
Vad tror ni om denna?
[länk]

Finns på tradera
[länk]

Att sladden är 8 meter kompenserar dessvärre inte att slangen bara är 1.5 m...
annars verkar den ha en del vettiga detaljer, fast det är en smula oklart hur / var hitta reservdelar som tex filter mm.
 
Jag har också funderat på en WD 6P Premium. Men har hejdat mig p.g.a. av de små hjulen & den 2,2m korta slangen.

Skulle man inte kunna ta den längre 3,5m förlängningsslangen + den medföljande slangen, demontera ändarna & byta plats på dem? Så man får en 3,5m lång slang att ansluta direkt till dammsugaren + en 2,2m som förlängning? Är anslutningarna "snäppta"/skruvade dit eller är det så dumt att de är limmade/svetsade?

Är de små hjulen ett problem? Eller rullar den vettigt & är stabil utan att välta mest hela tiden?
 
K
Jag är nöjd med min WD6P, inte varit nådig mot den utan kopplat på den på t.ex spårmaskin och den har gjort jobbet!
Fleecepåsarna är dock lite känsliga mot vassare stenar och jag har lyckats få hål på ett par som i sin tur sätter igen filtret. Men efter att bytt påse och bankat ur filter så tågar den vidare.
Sugit en massa vatten med bravur också, när jag tömde radiatorsystemet, funkade klockrent!

Jag har inte upplevt problem med hjulen, den rullar på bra, dock lyfter jag den över trösklar etc. Inte försöka köra över.
Det går nog om man har lite gods i påsen, men med nybytt påse lär den välta.

Slangen räckte precis för mig, när jag spårade väggarna närmast taket. man får ju med en verktygsförlängare så man får ju en 50cm extra.
 
Jag har som jag skrivit tidigare en WD6P och jag är mycket nöjd med den. Jag har också köpt bilvårdssettet och därmed fått med förlängningsslangen. Skarven har aldrig varit något problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.