Nu får plan ett vila ett tag, bygget görs ju främst för att dottern ska få häng i källaren så fokus blir nu där tills det är klart.

Ny källardörr i gaveln

20151128_130225.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och från insidan

20151212_093955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på bilden ovan ser man ett stämp, öppningen mellan gamla huset och förra utbygget ska ju flyttas då det ska bli badrum på den platsen, öppningen ska bli där det gamla fönstret sitter till höger

20151212_093843.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här ser man det från andra sidan

20151212_093945.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hålet igenmurat och nytt uppsågat

20151219_103453(0).jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Spårar in för RiR och el i väggarna, köpte den billigaste sågen på Jula som funkar helt ok, så här i efterhand så hade det nog gått lika bra med vinkelslipen... men det var ju ingen stor investering så..

ritar med märkfärg först så man ser hur det blir innan spårningen görs

20151223_150308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så bara att spåra

20151223_152214.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20151223_152223.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


tänkte ha en kran på utsidan huset men ville ha ledningen lite gömd inne så jag spårar in även den

20151227_103357.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


dosorna borrade jag med en billig kakelhålsåg från biltema

20151227_103451.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Svårtmednamn och 2 till
  • Laddar…
Tvättstugan hade jag ju renoverat för nått år sedan men nu var det bara och flytta om lite igen. Ingången till ungdomshänget ska bli från tvättstugan, det är hjärtväggen så jag har stagat golvbjälkarna med krys och sen sätter vi upp lite mer förstärkning över nya dörrhålet.

Precis uppsågat med torrsåg, borde nog ha använt bensinsåg och vatten, rött damm överallt... kolla taket

20151212_093642.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tvättmaskinsavloppet gick förstås ned precis där dörren ska vara, får dra nytt genom väggen till nya rummet då det skall stå ett liten kökslösning på den sidan så finns det ett avlopp där

20151216_164056.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


här ser man kryssen och två stycken 2x4" som fick plats ovanför dörrkarmen

20151219_103430.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dörren på plats, även dörrarna är köpta av Allmoge Snickerier, väldig nöjd med det dom levererat, mycket pengar men gediget hantverk

20151219_103420.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är ju väldigt förtjust i fogskum som lim, att fästa vvs och el passar det perfekt till, jag gör ju vvs själv men köper en elektriker denna gången

Jag använder en plåt som är tänkt för att få rätt avstånd och fästa i träregelverk för att få rätt avstånd och spänner fast dosorna med tvingar, kilar med lite små sten efter att det är i våg

20151223_163001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter att det sitter rätt så pyser jag lite fogskum, man har alltid i för mycket :confused: men det är ju bara att skära bort så...

20151223_165637.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


bad elektikern göra på samma sätt men han var nog ändå sämre än mig på att ta rätt mängd, men som sagt bara att skära :D

20160117_091557.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


inte så farligt när det är renskuret

20160117_091537.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu är taket fullt i kabel och "spotkoppar"

20160117_094924.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


även en hel del slang

20160117_094909.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Har du FK till spottarna? Det bör vara värmetålig PLS 90 till det
 
Jo det är FK, elektrikern som dragit. Vet inte men han kanske tänker dra på kabelskydd. Ska bli led spottar är det tänkt dom blir väl inte riktigt så varma tror jag men gissar bara.
 
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
Bra att du är uppmärksam på det iallafall, man vet aldrig :)
 
Så nu kan vi börja stänga igen, plyfa och gips i taket

Oisolerat källartak med synliga elledningar och plywood, förberett för isolering med lösull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ska få lösull i sprutad så hål tas för det

Källare under renovering med otillräcklig lösullsisolering och påbörjad installation av plyfa och gips i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


isoleringen sprutad, tyvärr så misslyckades dom första gången att fylla tillräckligt så dom fick komma tillbaka och göra om..

Tak i renoveringsfas med plywood, öppningar fyllda med lösullsisolering och synlig belysningsarmatur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


o så gips

Gips- och plyfatak med synliga skruvar nära isolerad träbjälke, ärke i arbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


nu börjar det kännas som ett rum!

Renoveringsprojekt i källare med nyinstallerat gipstak och osprutade isoleringshål i väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ljuset känns ok för att vara källare

Källarrum under renovering med oslaget tegel, nedpendlad belysning och vit isolering i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 9 till
  • Laddar…
Kul med en ny uppdatering :)
 
önskar jag hade lika mycket tid och ork som du :) bra jobbat
 
Ramnemark skrev:
Kul med en ny uppdatering :)
Tyvärr går både bygge och uppdateringar långsamt...

Daniel__s skrev:
önskar jag hade lika mycket tid och ork som du :) bra jobbat
Med tiden så tryter väl lite orken, tar mer hjälp nu än för 15 år sedan men efter ett tags vila så blir man uttråkad och vill bygga nått igen, förmodligen ett virus :D

Lite har dock hänt så här kommer en uppdatering på läget..
Efter att rummen börjar bli klara så är nästa moment att putsa, jag gillar egentligen inte att använda källare som boyta men om man inte stoppar i något organiskt så skall det väl vara ok. Jag siktar därför på lite rå känsla på det hela.

Gillar när putsen är blandad på plats (vet egentligen inte varför men det blir i alla fall mycket billigare), eftersom den blandas i en vanlig "tombola" så ska den ju ned med skottkärra, garagenedfarten har jag ju grävt bort så det blir att bygga en temporär ramp.

Temporär träramp för skottkärra byggd över en grävd husgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även om jag numer inte gör allt jag kan så gillar jag tanken på att åtminstone kunna göra det om jag vill. Så även om jag tar hjälp med putsen så försöker jag lära mig alla knep dom använder

egentligen ska det nog grundas först för att sen lägga tjockputsen men för att hålla ned kostnaden så hoppar vi över grundningen (vet inte riktigt vad som kan gå fel samma gubbe gjorde så för 12 år sedan i första utbygget och det ser perfekt ut idag så det verkar funka)

först så sätts riktskenor upp med hjälp av lite puts

Person applicerar puts på en källarvägg med hjälp av riktbrädor, skottkärra med murbruk i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I hörnen slås en bräda fast med hakar, sen är det bara att stocka på

Renovering i källare med en person som applicerar puts på väggen, omgiven av riktskenor och skottkärra med byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen river dom av grovt

Hörn av ett källarrum under renovering med färskt pålagt puts på väggarna, ojämn yta och putsrest på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


efter någon timme så kan man börja riva, fylla i där det saknas och försöka få till en bra yta och raka hörn

Renoverad källare under ombyggnad med nypålagd puts och oputsade tegelväggar, trästöd och skräp på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


mängder med vatten i så mycket puts... man blir överraskad av hur fort stora väggar går och hur lång tid det tar med hörn, denna lilla smutt tog lika lång tid som 10kvm rak vägg

En nyligen putsad väggyta, omger en källardörr med riktbrädor för putsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


jag har ju en lite udda variant där sulan ligger delvis på insidan av väggen inte utsidan vilket väl är det vanliga, den var ändå krångligare att putsa

Nyputsad källarvägg med synliga riktskenor och oputsad golvkant vid en dörröppning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyputsat hörn i källare med spade, kvast och riktskena, råa väggar och betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så nu mitt examensprovs, nu har jag tittat hur dom gör och ska försöka mig på något lagom stort, jag väljer en smyg, utsidan av nya källardörren

Pågående putsarbete vid källardörr, med riktbrädor och nät som armering på väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


detta är iof insidan men gjorde på samma sätt även ute, en våtrumsskiva att putsa på

Delvis putsad vägg och tak med riktskenor i en källarrenovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


så var det dags, satte först upp riktbrädor, fel ordning men det kändes lättare

Nyputsad vägg med riktskenor och en våtrumsskiva, redo för ytterligare putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


armerar med nät

Oputsad vägg bredvid vit källardörr med synligt armeringsnät och skenor för putsning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


är riktigt nöjd med resultatet, det tog väl så där 10ggr så lång tid som för nån som kan men iallafall..

Grå dörr med fönster i källarvägg under putsning, stegar framför och kablage ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 8 till
  • Laddar…
Putsen ska ju torka ut innan man målar så det stod nog i 6 veckor innan jag började måla. I mellan tiden så spacklade jag taket och satte mikrolit, jag tycker det minskar sprickbildning markant.

Med tanke på storleken på taket så tänkte jag nu testa med en giraff, köpte en (nästan gratis) kina pryttel. funkade överraskande bra måste jag säga, naturligtvis tyngre än en flex men inte så farligt iom att motorn sitter i handtaget

Långskaftad slipmaskin, kallad giraff, på ett rörigt verkstadsbord omgivet av verktyg och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen på med en massa färg

Nyputsat ljust rum med släta väggar och betonggolv, fönsterserie längs ena väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nymålat rum med slätputsade väggar, spacklat tak och en fönstersektion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ett tomt rum med nymålade väggar, spacklat tak och toalettmoduler på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


sen blev det ju som en liten hall i bakkanten av garaget

Nymålat vitt rum med spacklade väggar som visar elektriska uttag och kabeldragningar, samt en dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


på andra sidan väggen ligger badrummet så det passade att sätt au en inspektionslucka

Nyputsad verkstadsvägg med inspektionslucka, i bakgrunden syns verktyg och utrustning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Appendix och 10 till
  • Laddar…
Jäklar vad fint det blir..!

Vad har du för takhöjd där?

Red.: och vadå "för nån som kan"? I mina ögon verkar du kunna allt. (y)
 
oas skrev:
Vad har du för takhöjd där?
(y)
220, hade gärna haft 10 till då hade det räknat som boyta, nu är det biyta...
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vilket jobb :wow:
 
Blir så jäkla bra :D Perfekt umgåsyta (y)
 
  • Gilla
ByggStålis
  • Laddar…
Snigla skrev:
Blir så jäkla bra :D Perfekt umgåsyta (y)
Håller med dig ;) det blir faktiskt lika bra som jag hoppades... nä skämt åsido det duger, finns alltid detaljer man skulle velat ha lite annorlunda men helheten är jag nöjd med så långt.

Jag fick ju riva delar av tvättstugeinredningen, så för att slippa köpa nya bänkskivor så var jag tvungen att kapa om dem så det passade de nya måtten.

kapade med cirkelsåg från baksidan för att inte köra sönder laminatet. Har ingen ritsklinga på min stora såg :(

Nackdelen var ju att jag hade köpt dem måttbeställda på Ikea och då var ju alla kanter vattensäkrade, nu fick det bli lack och silikon

En bänkskiva med tejpade kanter står på arbetsbänk i verkstad, redo för kapning och anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


skruvade fast den och tejpade båda sidorna, allt för darrig på handen för frifräsning...

Nykapad bänkskiva med tejpade kanter och tvåho diskho i en renoverad tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använder alltid lite såpa/diskmedel på fingret för att det skall bli en slät och fin yta

Mörkt laminat bänkskiva i en tvättstuga med en infälld diskho och synliga silikonkanter efter anpassning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild på en omkapad bänkskiva med vattenstänk, tejpade kanter och silikonlager som tätning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kalle55 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.