Tjena!

Vi har ju blivit ägare till ett hus med ett 15 kvm stort uterum. Takhöjden är bara två meter så därför tror jag trall går bort. Underlaget är gjuten betongplatta. Har hört att det ska finnas någon slags filtmatta med "plastpiggar" under som gör den okej att lägga på det kala stengolvet, men jag har inte hittat någon på nätet.

Någon som kan ge tips på lämplig matta?
 
Tack för info. Jag ska även kolla med Bauhaus, har hört att de har två olika kvaliteter på mattor.
 
Vi la in en ljusgrå matta med "piggar" under från Bauhaus i vårt uterum. Ytan är på 24 m2. Det blev superbra. Tänk på att den krymper en del så vänta en tid med att skära till den exakt.
Priset 39kr/m2 som hittat.
 
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Hej Martin! Det var ett bra tips, ska tänka på det. Så du tycker kvaliteten var okej på den billiga? Jämförde du med den för 79 kr?
 
Ja vi stog där i butiken och kände och klev på stuvbitar de hade av den billiga och den lite dyrare. Tyckte att den billiga var helt ok. Med facit i hand är vi nöjda med valet. Den är bra förutom att den krymper, 2% uppges av Bauhaus och det kan nog stämma. Den har legat i uterummet 2-3 månader nu och jag hoppas att den krympt färdigt nu, annars börjar det synas :)
Den känns som smutsen inte fastnar, bara torka av direkt. Två små barn med kompisar (och vuxna) har grisat runt utan synbara fläckar.
Gräs och likande kan ha en tendens att fastna och man får gnugga lite med dammsugaren. Det gäller iofs kanske alla mattor.

/Martin
 
Martin_o skrev:
Vi la in en ljusgrå matta med "piggar" under från Bauhaus i vårt uterum. Ytan är på 24 m2. Det blev superbra. Tänk på att den krymper en del så vänta en tid med att skära till den exakt.
Priset 39kr/m2 som hittat.
Jag köpte också denna. Har skurit till den med extra marginaler. Hur länge borde jag vänta innan jag skär den mer exakt? Borde jag fukta den lite så att den krymper?
Tack allvetande forum! :D
 
Har byggt uterum och lagt i en matta från golvabia(green). Har hört/förstått att de krymper men har ingen aning om hur mycket eller hur länge det tar tills man törs finskära. Golvabias hemsida har ingen info om det vad jag kan se.

Någon som vet nåt?
 
Hej
Byggde uterum nu i somras och har lagt in matta från stuvbutiken.com.
Fanns i rejäla bredder, 4m.
 
Vi köpte den billiga från Bauhaus och är nöjd med den. Den krymper som sagt och de rekommenderade oss att vänta ett år innan vi kapade den exakt. Detta gjorde vi och efter ett år kapade vi den men den har krympt lite mer ändå så den ligger inte jämnt mot väggen. Inget jag bryr mig om men kan vara bra att veta.
Ang. städning så fungerar den galant. 2 barn i huset och den är inte märkbart skitig. Solblekt blir den dock så när vi bytte dörrmatta såg man det ganska tydligt 😉

Mycket prisvärd blir iaf. slutsatsen.
 
Hur mycket krympte den ? vore bra att veta ett ungefärligt procentmått eller antal centimeter och total längd/bredd.

Försäljaren där vi köpte snackade om att den krympte mer på längden än tvären. Tillverkaren skriver enbart att storleken kan minska något beroende på luftfuktigheten.

Har vädligt god marginal just nu, vilket gör att jag har för mycket matta. Skulle vilja klippa ned så det finns marginal för krympningen.
 
2% / löpmeter skriver stuvbutiken.com. Och ev. krympning beror på att när den rullas ihop från mattmaskinen är den väldigt sträckt och sen när man rulla ut den så drar den ihop sig lite.
Framförallt på längden.
 
Tack ! :)
 
Lånar tråden lite....
Någon som lagt in en matta där stommen i uterumsgolvet är träbjälklag eller är det enbart på gjuten platta detta används? Hur stabiliserade ni golvytan i så fall?
Har ett uterum med gammal trall där jag skulle vilja isolera bjälklaget och istället ha en filtmatta överst. Någon med bra tips på vad jag ska ha däremellan för bärigheten?
Uterummet är inte uppvärmt och ligger ca 30 cm ovan mark.
 
Jag har "vanlig altan" under, dock isolerad mellan reglarna med 50mm cellplast. Fungera klockrent.
 
  • Gilla
gusvo085
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.