Köpte en från Jula igår. Får se vad den duger till när det är dags att städa av vardagsrummet (förhoppningsvis idag)
 
Fick upp lite taklister igår.

Ganska smidigt med frigolitlister men ett helvete att gera då dom inte har någon platt sida. Alla sidor är rundade.

Frigolitlist hålls i en geringssåg, förberedd för kapning, med byggverktyg och arbetsbänk i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Monterade med latexfog som i mitt tycke är mycket smidigare än PL-lim eller liknande.
Fastnar inte lika fort och är enklare att torka av.

Tub med latexfog intill nyinstallerad frigolitlist på ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade även på att dra kabel för högtalare bakom listen.

Nyinstallerade frigolitlister i taket med en kabel för högtalare som löper bakom listen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Slutresultatet blev bra men vi insåg att nu måste hela fönsterpartiet inklusive altandörr också målas...

Nyinstallerade taklister av frigolit och stege i ett ljusmålat rum med fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersPS
  • Laddar…
Sätta lister, foder och socklar är inte min favorit sysselsättning. Har inte riktigt tålamodet om det inte blir perfekt på en gång.

Men jag hade möjligheten att få provköra en oanvänd ITW IM50 dyckertpicka och då blev det mycket roligare :D

En orange ITW IM50 dyckertpistol bredvid en tub med No More Nails lim vid en nyinstallerad sockel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En vägg i vardagsrummet är betong och där limmade jag. Kan rekommendera limmet på bilden, mycket mindre kladd är traditionellt PL-lim på tub.

Det som är kvar i vardagsrummet nu är måla fönster och städa. Räknar med att bli klar med det på fredag.
 
Instämmer med pistol blir livet mycket enklare! :)
Byggmax hade sin egna motsvarighet till PL som jag upplevde som bättre. Priset var också kring 20 kr patronen! :O No Nails är kanon men hur är åtgången? Jag satte mina lister mot lättbetong under veckoslutet men körde även i 40 mm dyckert för att säkra upp.
 
Jag vet faktiskt inte hur åtgången på No Nails är då jag har använt den av lite till varje. En nackdel är att man inte vet hur mycket som är kvar i tuben.

Ska köpa en ny tub och sätta lite taklister och då kan jag bedöma åtgången bättre.
 
Ja just det du satte bara en vägg. Mina 15 m vägg krävde en knapp patron fast jag tror man kan använda mindre mängd av NN och att tuben gör så man inte sprutar lika mycket.
 
Vi ska börja med hallen nu. Där tänker vi låta befintliga taklister sitta kvar.
Samma sorts list sitter även i köket och den ska vi ta ner.
Hur skulle man kunna göra för att använda den listen runt garderoben på bild?

Känns knepigt att gera in mot befintlig list men det kanske finns nåt smart knep
Hörn av en hall med en befintlig taklist ovanför en vit garderob och tapetserade väggar med blommönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vass morakniv och en sjuhelskottas massa övning :)
 
(Och en rejäl tub mjukfog)
 
En profilmall kanske kan hjälpa.

Tänker att du kan kanske överföra formen till en mall (eller jigg) som du sen kan såga ut för att placera listen i. Då får du ett platt anhåll att såga i med figursåg eller liknande. Om du hänger med på hur jag tänker.
 
Redigerat:
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Ett alternativ är ju att sätta en rak list runt garderoben, typ en golvlist. Borde inte vara allt för trixigt att få till profilen mot befintliga lister :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Det va flera bra tips, tackar!

Jag tror jag börjar med simpa81:s tips, tälja med morakniv är kul :)
(och mjukfog är ju amatörsnickarens bästa vän)
 
Mjukfog= gersåg på tub :)

Skämt åsido, jag blev tvungen att göra exakt som du på ett ställe hemma, fast med en inte lika profilerad taklist. Funkade rätt bra faktiskt!

Har för mig att det finns nån bra guide på nätet nånstans.
 
  • Gilla
Farfalle och 1 till
  • Laddar…
Vi blev klara med vardagsrummet i helgen.

Möblemanget och inredningen är provisorisk än så länge. Men det är riktigt skönt att ha ett rum att slappa i igen så man orkar med renoveringen.

Nyligen renoverat vardagsrum med beige soffa, vitkaffebord, grå matta och en modern takkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyrenoverat vardagsrum med soffa, tv-bänk och kaffe bord, provisoriska möbler, kristallkrona i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyligen renoverat vardagsrum med soffa, kaffebord och iögonfallande takkrona.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Farfalle
  • Laddar…
Nästa projekt att ta tag i är hallen.
Där blir det lite mindre jobb eftersom vi inte behöver riva tapeten.

Vi behövde bara ta bort en bård vilket gick bra att göra med ”tapetväck”

Tidigare ägare har tapetserat över alla dosor utan doslock. Jag har lokaliserat alla nu hoppas jag.
En vägg med blommönstrad tapet med en borttagen bård och en öppning som avslöjar eldosan under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Även centralen är snyggt tapetserad :x
Elcentral och vägguttag tapetserade över med blommig tapet i en hörna av ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hallen med blommig tapet, oskyddade eldosor, borttagen dörrkarm och självnivellerande massa på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt i hall med oslipad dörröppning till köket och tapetserade väggar som ska fixas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av en hall med halvt borttagen tapet och osynkade dörrkarmar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter att jag rev väggen och tog bort dörrkarmen till köket så va jag tvungen att sala på för att få det i våg och i samma nivå som dörren bredvid. Det kanske syns att jag inte är någon van finsnickare...:D
Resultatet kommer dock bli bra med foder på hoppas jag

Hallen med blommig tapet, synlig elcentral och en rivet väggparti med utsikt till ett kök.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.