Claes Sörmland skrev:
Kan du ge lite mer detaljer? Googling på området ger inkompetens hos entreprenörer och kommun men även ren korruption hos bygglovshandläggare. Men regelfritt? Detaljplanen ser mycket detaljerad ut. Här ett utdrag från detaljplan 1:

[bild]

[länk]
Vad blir resultatet av en korrumperad bygglovshandläggare med en detaljplan som efterhand inte följs och entreprenörer och byggherrar som utnyttjar situationen eller inte kan eller vet bättre? Ungefär samma situation som att inga regler fanns.


Nu handlar det mesta där om storlek, stil och utseende och kanske inte så mycket om avvikande av regler rörande konstruktionen. Bl.a. har kommunen nu börjat diskutera om man måste ha va-taxa baserad på hur mycket grönyta kontra hårdgjord yta och ha det i kommande dp.
 
Claes Sörmland
JBa skrev:
Vad blir resultatet av en korrumperad bygglovshandläggare med en detaljplan som efterhand inte följs och entreprenörer och byggherrar som utnyttjar situationen eller inte kan eller vet bättre? Ungefär samma situation som att inga regler fanns.
Nej, problemet är att regler finns, att vissa har fått följa dem och andra har sluppit. Klart att man inte är nöjd då om utfallet av grannskapet blir något annat än vad man har kommit överens om genom vårt stela regelverk. Om alla går in och vet att grannen kan bygga fritt så är förväntningarna annorlunda.

Berätta vad som är fel på området! Jag har inte varit där. Du nämnde något om hårdgjorda ytor - är detta problemet med området och hur relaterar det till lättade regler?
 
JBa skrev:
Vad blir resultatet av en korrumperad bygglovshandläggare med en detaljplan som efterhand inte följs och entreprenörer och byggherrar som utnyttjar situationen eller inte kan eller vet bättre? Ungefär samma situation som att inga regler fanns.
Fast hade det inte funnits en massa mer eller mindre godtyckliga regler på hur husen ska vara utformade så hade knappast besvikelsen blivit så stor när någon granne får en färg på taket som den korrupta bygglovshandläggaren släppt igenom.

Det mest skrämmande med allt det här är att det sitter folk bekostade med skattemedel och klurar ut att bara röda eller mattsvarta tak ska godkännas. Hur många timmars arbete har gått åt för att komma fram till det kan man undra. För att inte tala om hur mycket tid som kommer att gå åt för att avgöra huruvida färgen är tillräckligt matt eller om det möjligtvis finns lite otillåten glans i färgen.
 
O
Finndjävel skrev:
Ok, vi vänder på det. Om det är ok med massvis av restriktioner på hur byggnader får se ut varför begränsa sig till endast byggnader? Varför inte införa bestämmelser om vilken konst som är godkänd, vilka böcker som får skrivas och säljas, vilka filmer som är godkända o.s.v?

Det här är inga långsökta jämförelser utan motsvarar ganska långt vad majoriteten av existerande byggbestämmelser handlar om. Byggbestämmelser handlar till 90% om vad som anses vara godtycklig smak (med undantag för vissa direkta säkerhetsregler, brandbestämmelser etc.) så varför inte föra in samma sak på resten av samhället?
.
Nu hade jag inte tänkt säga nått mer i den här tråden....
Men du klagade på mig när jag drog ditt tidigare inlägg till max... Vad är då skillnaden när du själv drar saker till max?
 
O
lbgu skrev:
Fast hade det inte funnits en massa mer eller mindre godtyckliga regler på hur husen ska vara utformade så hade knappast besvikelsen blivit så stor när någon granne får en färg på taket som den korrupta bygglovshandläggaren släppt igenom.

Det mest skrämmande med allt det här är att det sitter folk bekostade med skattemedel och klurar ut att bara röda eller mattsvarta tak ska godkännas. Hur många timmars arbete har gått åt för att komma fram till det kan man undra. För att inte tala om hur mycket tid som kommer att gå åt för att avgöra huruvida färgen är tillräckligt matt eller om det möjligtvis finns lite otillåten glans i färgen.
Tror inte du behöver oroa dig för skattepengarna när det gäller färger på fasader. Det är inte så vanligt trots allt...
Om du vill oroa dig för skattepengarna finns det väldigt mycket andra saker som kostar samhället väldigt mycket mer pengar. Bygglovsärenden kostar pengar, vilket till viss del finansierar framtagandet av DP och liknande.
 
O
Som tur är, så är inte korruption eller svåger politik det vanligaste när det gäller kommuner. Men kom ihåg att alla beslut som tas, går att överklaga. Så om kommunen väljer att inte följa DP och någon överklagar det så blir det med största sannolikhet avslag.
 
Odjuret skrev:
Bygglovsärenden kostar pengar, vilket till viss del finansierar framtagandet av DP och liknande.
Kostnaden för bygglov skulle givetvis bli mycket lägre ifall reglerna var mycket färre/enklare. Det skulle de allra flesta tjäna på. Bara detta att ha regler för godkända takfärger får en att börja undra hur det är ställt hos vissa.
 
Grundproblemet verkar vara att myndigheterna uppenbarligen har en förkärlek om att alla hus i ett bostadsområde ska se ungefär likadana ut. Är detta något som önskas av allmänheten? Om man tänker på lite äldre villaområden (1900-talets första hälft) så finns där ofta inte ett enda hus som ser likadant ut som något annat. Är detta verkligen så hemskt? Våra kommunanställda byråkrater måste ju få hjärtproblem bara att gå in i ett sådant område.
 
  • Gilla
Boan
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Den var riktigt riktigt rolig...Vi skippar alla lagar helt...Då gör det inget att jag knallar in och tar din ny köpta bil... Eftersom jag har ingen själv. (någon hade tagit den)
Men jag antar att du bara är ironisk....
Odjuret skrev:
Nu hade jag inte tänkt säga nått mer i den här tråden....
Men du klagade på mig när jag drog ditt tidigare inlägg till max... Vad är då skillnaden när du själv drar saker till max?
Skillnaden är att jag tog ett tillspetsat exempel för att få fram en poäng medan du drog ett exempel som först och främst var menad att förlöjliga.
 
Claes Sörmland skrev:
Nej, problemet är att regler finns, att vissa har fått följa dem och andra har sluppit. Klart att man inte är nöjd då om utfallet av grannskapet blir något annat än vad man har kommit överens om genom vårt stela regelverk. Om alla går in och vet att grannen kan bygga fritt så är förväntningarna annorlunda.

Berätta vad som är fel på området! Jag har inte varit där. Du nämnde något om hårdgjorda ytor - är detta problemet med området och hur relaterar det till lättade regler?
Det föll bort lite där kring det hårdgjorda ytor. Det var samtidigt bara ett exempel. Många som har byggt där har valt att stensätta eller asfaltera i princip hela tomterna för att det var tillåtet. Tycke och smak, vill de ha så får de ju det. Konsekvensen är att allt regnvatten som kommer på tomterna rinner på den hårdgjorda ytan ut på gatorna som översvämmas och dagvattenbrunnarna hinner inte med. Infrastrukturen är inte dimensionerad för detta. Bara ett exempel från verkligheten vad som kan hända om det inte finns regler som beskriver byggandet och samhället planerats kring.

Visst är det frustrerande krångligt med bygglov och visst är det dyrt men utan regler skulle det mycket väl kunna bli dyrare för att kommunen måste hantera situationer samhället inte kunnat föreställa sig.

Vad som är "fel" i övrigt med området beskrivs av just det där att någon förväntat sig nåt men verkligheten blir nåt annat. Så skulle det bli hela tiden om inte några regler fanns. Folks förväntningar skulle ju fortfarande finnas där och de skulle säkert utgå från deras egna åsikter och önskemål. I det lättkränktas Sverige skulle konflikterna öka och juridikforumet här skulle svämma över. Grattis civilrättsjurister......
 
Claes Sörmland
JBa skrev:
Många som har byggt där har valt att stensätta eller asfaltera i princip hela tomterna för att det var tillåtet. Tycke och smak, vill de ha så får de ju det. Konsekvensen är att allt regnvatten som kommer på tomterna rinner på den hårdgjorda ytan ut på gatorna som översvämmas och dagvattenbrunnarna hinner inte med. Infrastrukturen är inte dimensionerad för detta. Bara ett exempel från verkligheten vad som kan hända om det inte finns regler som beskriver byggandet och samhället planerats kring.
Det finns lagrum (PBL 4 kap 10§) för att i detaljplanen bestämma markytans utformning så i princip har kommunen kunnat ställa krav på att tomtmarken inte får vara hårdgjord mer än till viss del. Men vad jag vet är detta ovanligt och det är också svårkontrollerat eftersom att små förändringar i trädgården som t ex att lägga trädgårdplattor vanligen inte är lovpliktiga. Vanligare är att kommunen planerar för dagvattnets rörelse genom att på allmän mark lägga lämpliga fall, grönområden och kanaliseringar. Det är här som Södertälje kommun förefaller ha misslyckats.

Jag ser således inte detta som ett bra exempel på att kommunen har lättat på bygglovsregler vilket har lett till problem utan det tycks snarare vara ett exempel på dålig projektering av dagvattnet, kanske kombinerat med ett trädgårdsmode där allt ska vara altan/uteplats.

EDIT:

Jag kollade upp dagvattenhanteringen i Glasberga Sjöstad. Det visar sig att kommunen har valt principen lokalt omhändertagande av vatten (LOD) - d v s man har sparat en rejäl slant på att inte anlägga ordentliga dagvattensavlopp. Istället har man i ålagt fastighetsägarna att låta sitt dagvatten infiltrera i den egna tomtmarken. Man har alltså valt en lösning på dagvattenfrågan kräver extrem detaljplanering av varje enskild tomt men samtidigt så saknar vi tradition för marklov för ändringar av t ex markbeläggning av tomtmark.

Det hela förvärras av att hela samhället är anlagt på en gammal åker! Hur man kan tro att dagvattenfrågan löses av sig självt om man bygger en massa hus och väg på en platt leråker är för mig ett mysterium.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Odjuret skrev:
Som tur är, så är inte korruption eller svåger politik det vanligaste när det gäller kommuner. Men kom ihåg att alla beslut som tas, går att överklaga. Så om kommunen väljer att inte följa DP och någon överklagar det så blir det med största sannolikhet avslag.
Men det förekommer!
 
Claes Sörmland skrev:
Det hela förvärras av att hela samhället är anlagt på en gammal åker! Hur man kan tro att dagvattenfrågan löses av sig självt om man bygger en massa hus och väg på en platt leråker är för mig ett mysterium.
Kommunen har absolut misslyckats men samtidigt visar det att utan regler skulle kommunerna få dimensionera all infrastruktur efter värsta tänkbara scenariot eftersom de inte vet vad folk kommer göra utan regler och själva saknar de medel att påverka det.

Villakvarter med höga plank och höga murar med taggtråd skulle absolut öka i omfattning i storstäderna utan ett regelverk som hanterade vad som får göras och hur.
 
Kan vi inte bara börja med den lågt hängande frukten? Även om jag lutar åt att man borde skippa planerna helt, skulle jag vilja ha bra anledningar att reglera

- typ av fasad
- typ av fasadfärg
- kulör på fasad
- kulör på tak
- typ av takbeklädnad
- utformning och placering av fönster och dörrar
- rivning av byggnad

Vi kan väl börja i den änden eftersom det är detta som är verkligheten idag.
 
  • Gilla
Cujo och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
JBa skrev:
Kommunen har absolut misslyckats men samtidigt visar det att utan regler skulle kommunerna få dimensionera all infrastruktur efter värsta tänkbara scenariot eftersom de inte vet vad folk kommer göra utan regler och själva saknar de medel att påverka det.
Jag tror att du är något på spåren - detaljplanen krävs för infrastrukturen i tätbebyggda områden. Men jag gissar att de som tycker att vi har för mycket regler inte irriterar sig på att kommunen planerar för VA, vägar, brandskydd och gemensamma parker och torg. Det är nog mer de estetiska aspekterna som irriterar.

Och det kan nog vara så att vi idag inte har en konsensus på samma sätt som förr om vad som är snyggt och vad som är fult (även om konsensus förr troligen var grundad i vår kulturs historiska auktoritetsdyrkan). Du nämner t ex höga plank och murar som något negativt. I ett internationellt sammanhang så är den värderingen riktigt underlig - klart man omger sin tomt med en mur! Och för inte så länge sedan så var kravet på stängsling helt utbrett även i Sverige. I min fastighets byggnadsplan från 50-talet så åläggs alla fastighetsägare att sätta upp staket eller häck i tomtgränsen. Sen hände 60-talet och höga taggiga häckar och spetsiga målade staket blev något fult. Kvar blev knästaketen och häckar av små dvärgbuskar som ölandstok och spirea. Men trenden har vänt och den moderna tidens mur heter nog tujahäck.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.