pekk@13 skrev:
3800*120m2=456000 När jag byggde (torgrim 07) kostade huset med vissa tillval ca 995000 ett lapplihus med (inredd vind) ca samma storlek 2000000
Är du lika missnöjd som nilssond?
 
Nej jag är inte missnöjd vad jag menar är att det är billiga hus, standard. Men det jag har haft problem med har jag fått åtgärdat tex mattgolvsläpp
 
Tidigare i tråden gjorde jag ett inlägg om ett Älvsbyhus som stått tomt en längre tid (och fortfarande gör). Idag var det visning i området och eftersom man är av naturen nyfiken frågade jag mig för om huset. Fick reda på att det inte rörde sig om någon tvist utan någon som uppfört flera hus tidigare och sålt (affärsidé?) men att just detta ännu är osålt.

Till visningen, ett Tyr, där grunden var deras "nya" krypgrund. Ventilerad med elvakt som reagerade på hög Rf och satte på en värmeslinga vid behov. Enligt säljaren var det egentligen inte nåt större fel på deras tidigare grundläggning utan mera en anpassning till blivande köpare (i flera led) som kanske inte hade koll på hur grunden skulle skötas.

Själva huset var en positiv upplevelse, naturligtvis en del tillval som höjde intrycket samt ett vidbyggt garage där ett extrarum fanns. Det låga priset gör förstås den här typen av hus attraktiva, 1,3 miljoner exkl tomt o trädgård får väl anses helt OK ;)

Ytskikten var väldigt tilltalande och allt var mycket smakfullt. (REKLAM, REKLAM, HAN JOBBAR PÅ ÄH :rolleyes:

Kjell G
 
Det är inget fel på Älvsbyhus! Eller snarare, lika mycket fel som med andra hus!
Får man klåpare till bygglag, har man problem. Det verkar dock att dessa gallrades bort. Inklusive oseriösa säljare.

Vill man ha ett bra och prisvärt hus, köp Äh. Men var där varje dag under byggtiden och övervaka!
 
Ska absolut ha dem i åtanke nästa gång - om det blir nån. Pensionärslänga kanske :) Nä, men enplans blir det iaf.

Kjell G
 
vad är de för kök dom har?
 
Kommit tomter i ett område jag är intresserad av, dock bara älvsbyhus som ska/får byggas.
Tidigare tittat på en annan privat tomt, men pga strul med säljaren blev det inget.
Gammal tråd detta men fortfarande lika aktuellt, vågar man bygga Älvsbyhus?
Kollat på Eksjöhus, LBhus, Smålandvillan mm och lokala byggfirmor, men priset är då minst 1 miljon över Älvsbyhus (gäller ej Smålandvillan)

Dom har väl ny avfuktar igen!?
Nya krypgrundsisoleringen (typ liggunderlag) samt nya trossbottenskivor som är okänsliga för fukt och mögelpåväxt, istället för asfaltsboard/masonitskivor.

Någon som nyligen byggt ett Regin? eller för den delen ett annat Älvsbyhus?
Känsla? omdömen?
Hur är garagen? tex deras dubbelgarage F30

Och ja jag vet det är billigaste alternativet och standarden är lägre, men så även priset...
 
Satsa pengarna på att köpa den bästa tomten med det bästa läget i det nya området. Sen bygger du ett älvsbyhus och fläskar på med de premiumval de har. Då har du gjort den bästa affären. Om 10 år är det ändå läget som kommer sälja. Då skiter köparen i om det är ett Älvsbyhus eller ett LB-hus. Se till att bygga en pool också när du ändå håller på. En riktig pool äv värdehöjande om den är gjord korrekt..

Good luck!
 
  • Gilla
CIW och 1 till
  • Laddar…
Smålandsvillan är väl praktiskt taget ett Älvsbyhus med aningen snyggare panel, tycker dessa hus är lite för dyra med den låga standarden, känns lite sommarstuga, avfuktare i grunden, ingen golvvärme..

Vi hade bokat en Smålandsvilla, men bröt kontraktet, dåliga planlösningar och går ej att göra förändringar, skojeri att man skriver kontrakt med grundläggaren och med hustillverkaren..
 
Redigerat:
Det där med sommarstuga förstår jag inte riktigt (läst det förr också), i princip vartannat hus häromkring är Älvsbyhus och aldrig upplevt det som "sommarstuga" när man hälsat på någon som bor i ett. Men visst känns det och ser billigare ut än många andra, så även priset.
Platta och golvvärme har jag länge funderat på, men vet inte riktigt om det är värt det extra pengarna/lånet. Då även de husen oftast är dyrare redan innan grunden.

Nytt är nytt men samtidigt vill VI kunna göra annat än bara betala på ett hus, där av funderingarna på Älvsbyhus som är det billigaste alternativet.
Man man inte mer än bo, än hur lyxigt det är.
Snacka om dilemma :p är ett givande och tagande
 
Mitt tips är att besöka Älvsbyhus visningsvilla och sen även andra tillverkares visningshus och se vad man får för pengarna. Vi var först inne på att bygga ett Regin (tycker verkligen om
Planlösningen) men efter att ha jämfört ville vi inte längre ha ett Älvsbyhus.

Men det är såklart olika vad som är viktigt och för oss blev det helt enkelt inte så mycket billigare att det var värt den standarden Älvsbyhus har, i jämförelse med andra tillverkare.
 
Asson skrev:
Mitt tips är att besöka Älvsbyhus visningsvilla och sen även andra tillverkares visningshus och se vad man får för pengarna. Vi var först inne på att bygga ett Regin (tycker verkligen om
Planlösningen) men efter att ha jämfört ville vi inte längre ha ett Älvsbyhus.

Men det är såklart olika vad som är viktigt och för oss blev det helt enkelt inte så mycket billigare att det var värt den standarden Älvsbyhus har, i jämförelse med andra tillverkare.
Dåligt med visningshus häromkring tyvärr.
Vilket ett hus och tillverkar föll ni för till slut?
 
Smålandsvillan ser ganska prisvärda ut på hemsidan, men detta är endast huset! Tillkommer gör grunden! Samt precis allt annat! Så med alla tillval så är detta ett otroligt dyrt hus! Samt att inga förändringar kan göras! Smala hus med konstiga planlösningar, och bor man norr om Stockholm, tillkommer fler takstolar! Samt att trappen och fönster till övervåningen tillkommer, bättre kök, kakel och klinker går måste köpas lokalt! Samt denna avfuktare i källaren, känns som en nödlösning.

I denna stad så kostar 40år gamla hus nästan lika mycket som ett nytt, enkelt val.

Vi köpte år 2011 ett nytt norrländskt hus med platta och mycket välisolerat med hög standard och brutet sadeltak, inkl garage för 1.95milj, sen tillkommer givetvis tomt mm, jämförde vi detta mot Smålandsvillan så var det nästan samma pengar!
 
Husqvarna220Ac skrev:
Smålandsvillan ser ganska prisvärda ut på hemsidan, men detta är endast huset! Tillkommer gör grunden! Samt precis allt annat! Så med alla tillval så är detta ett otroligt dyrt hus! Samt att inga förändringar kan göras! Smala hus med konstiga planlösningar, och bor man norr om Stockholm, tillkommer fler takstolar! Samt att trappen och fönster till övervåningen tillkommer, bättre kök, kakel och klinker går måste köpas lokalt! Samt denna avfuktare i källaren, känns som en nödlösning.

I denna stad så kostar 40år gamla hus nästan lika mycket som ett nytt, enkelt val.

Vi köpte år 2011 ett nytt norrländskt hus med platta och mycket välisolerat med hög standard och brutet sadeltak, inkl garage för 1.95milj, sen tillkommer givetvis tomt mm, jämförde vi detta mot Smålandsvillan så var det nästan samma pengar!
Vad köpte du för hus?
 
Skidstahus...de ritar huset precis som du vill ha det, de har även färdiga hus, eller så kan du komma med egen ritning..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.