Solari skrev:
Nästa fråga: hur lång tid skulle ni gissa er till att det tar att bygga denna altan?
Plintarna var redan på plats. Ingen fris, ingen trappa, inget räcke - bara stolpar.
Småknölig altan, hur lång tid tog det?

KitchenDesign skrev:
Jobbar själv som snickare och måste säga att priset på 60.000 är ett bra pris för 140kvm.
Så fort det tillkommer vinklar så drar det alltid iväg i tid.
Priset på virket har väl inget med hur lång tid saker tar? Eller menar du att arbetskostnaden skulle varit bra om den var 60? Det tror jag med, skulle vara intressant om TS delade med sig av den, själv gissar jag på ganska dyr.



caroline2014 skrev:
En annan fundering, har de täckt med markduk under? Vår byggare rekommenderade o använde marktäckduk och 4 cm makadam för att säkerställa att man inte fick en äng som växte upp mellan plankorna...

/C
Har iofs bara erfarenhet från två altaner jag byggt själv, men jag använde inte markduk vid något tillfäller och det växte inte upp något. Har för övrigt hört att det inte behövs, så gissar att det finns två skolor i frågan.
 
Solari skrev:
Hej!

Vi har nu fått vår altan färdigställd av en trevlig firma och nu kommer den mindre trevliga fakturan ;)

Vi har kört helt utan avtal så jag inser att jag inte har något annat att komma med än ett enkelt ifrågasättande.

Altanen är cirka 140 kvm stor. Reglarna/bärlinorna 45x195 och trallen 120x28. Plintarna är skruvade och ingår inte i priset.

Frågan är rörande materialpriset: firman vill ha 60 000 kronor för detta. Enligt artikeln här på sidan (som jag haft som riktmärke) borde det landa på runt hälften.

Har firman debiterat mig rimligt eller bör jag ifrågasätta dem?[/QUOTE
 
Sa han hur mkt de skulle landat på om du tagit de på papper då ? För du har ju rätt till rot.. nu är väl dock roten sänkt till 25 % ..
 
Varför debiteras materialpåslag av byggföretagen, samt tjänstebilen ??
Materialet de köper, exempelvis virket då i detta fall köper de ju in billigare, än vad jag som privatperson gör i bygghandeln ??
 
Jag betalde ca 55000:- för material o arbete för mina 67 m2. Jag tycker väl mitt pris är rimligt. Eftersom huset är nybyggt så är jag inte berättigad till ROT. Så materialet utgjorde ca 20000:- om jag inte minns fel. Dessutom skruvade jag ca 1/3 av trallen själv. Dessutom blev det två staket/insynsskydd i dessa pengar.
 
Redigerat:
ullak40 skrev:
Varför debiteras materialpåslag av byggföretagen, samt tjänstebilen ??
Materialet de köper, exempelvis virket då i detta fall köper de ju in billigare, än vad jag som privatperson gör i bygghandeln ??
För att bilen är ett verktyg som används för att utföra tjänsten.
 
  • Gilla
Lars Holmström
  • Laddar…
Jag tycker att det verkar rimligt. Har precis byggt 15 kvm altan, med 8 kvm plasttak, utan arbetskostnad och egen plockning och hämtning av virke från Byggmax, och det landade på 15 000.
 
jag betalade 100.000kr för drygt 100kvm. 5,4m bärlinor eller vad det kan tänkas heta. Den går iallafall ut 5,4m från huset. Är lite vinklad i hörnen och svänger runt huset. Med kjol samt kors-staket 20m, vitmålat.
 
Be din bekanting att visa en specificerad faktura där det framgår vad materielen kostat. Har personen rent mjöl i påsen så kan det knappast vara något som skapar osämja mellan er. Sen kollar du hos XL ifall det verkar stämma. Själv skulle jag inte bli förvånad ifall han betalt mer än vad du gör i samma affär. Bygghandeln är rätt korrupt och det är vanligt att bygghandlare säljer för högre priser till hantverkare och sedan delar de på vinsten genom att hantverkaren får en bonus på hur mycket han köpt för under året.
 
MrPlow
1000-1500 per kvadratmeter fick jag som riktvärde från en snickare när det gällde att bygga altan runt en pool... 60000 låter som ett bra pris.
 
  • Gilla
Lars Holmström
  • Laddar…
MrPlow skrev:
1000-1500 per kvadratmeter fick jag som riktvärde från en snickare när det gällde att bygga altan runt en pool... 60000 låter som ett bra pris.
Det är fortfarande materialkostnaden som diskuteras...
 
  • Gilla
Robert63
  • Laddar…
helt enkelt bjuder jager en svart på vitt överslagsräkning. Ja vissa kommer självkklart gnälla och minsan hitta ett billigare pris, may so it be.

Nu räknar jag ENBART överslagsräkning och enklast möjliga konstruktion.
Snittpris 45x195 = 50kr/m
Snittprist 120x28 = 12kr/m

140kvm = 12 x12 meter i en fyrkant.

Ramverk:
Bärlina 45x195 -12 meter delat i 60cm cc regling 12/0.6 = 20 st reglar 12meter långa ( 240meter)
Ramverk 45x195 - vi slår vi på ramen runt det hela 12m x 4 (48m)
Avdelning 12meter delat i 4 sektioner 12m x3 (36m)
Bärlinan är då ca 324meter och kostar då ca 16200kr

Trallen:
12meter lång 120mm bred.
120mm delat på 12000mm = 100st trallbrädor i bredd.
100st x 12m = 1200m
1200meter x 12kr/m = 14400kr för trall.

Bärlina 16200kr + 14400kr = 30600kr
30600kr + 12% materialpåslag = 34.272kr
34.272kr + 10% i spill (man måste alltid räkna med kaplängder som inte går att använda) = 37.699kr

Sen har vi skruv och diverse sågblad osv. 5000kr

Summa blir mellan tummen och pekfingret ca 43.000kr för enbart material.
Sen tillkommer det självklart mer för dig eftersom du har vinklar osv som leder till mer kapspill och extra bärlinor.
Denna beräkning är EXTREMT enkel bara för att ge en finger visning.

Hoppas den ger dig lite med insikt.
mvh en annan snickare.
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Men vad kostade jobbet?
 
TS, du kan lugnt räkna med att din snickare inte betalar mer för sitt virke, än vad du betalar på Byggmax. De har bra rabatter. Jag, som är privatperson, får bättre pris på Beijer än på Byggmax, bara jag ber om offert först.

60 000 låter klart saftigt.

Stommen borde landa på 10-12' och trallen på 12-14', åsså skruv på det 2-3', så det borde landa på 24-29' i material, sedan brukar de (seriösa) som sagt lägga på 10-15% så då är du uppe på 27-32'.

Tittar man på XL byggs ordinariepriser så landar stommen på ungefär samma som Byggmax, och trallen på 21', så det blir några tusen upp, men ändå väldigt långt under 60 papp.

Säg lite försiktigt/nervöst till din kompis (?) att kostnaden för materialet blev långt över vad du räknat med, och fråga om du kan få en spec på materialet så du kan se var du har gjort ett så galet antagande kring materialpriserna.
Skulle det sedan visa sig att deras priser är högre än XL-byggs ordinariepriser kan du ju fråga lite kring det, och om de inte har några rabatter på de priserna, för att ta höjd för deras ev. påslag, ifall de säger att de måste ha påslag på ordinariepriserna.

Sedan en annan sak som kan vara bra att känna till - Vissa som skriver på forumet är själva hantverkare, och en del av dem står sällan på konsumentens sida, snarare tvärtom... ;) Så det gäller att värdera de svar man får, alla är inte vad de kanske ser ut att vara ;)
 
Redigerat:
Finndjävel skrev:
Den där stommen på bilden kostar mellan 12 000 och 15 000 kronor om den är byggd av 45x195 skulle jag tippa. Sen kan du räkna 18 000 - 20 000 för trallen, 5000 kr till om det är kjol runt altanen. Trappor, stolpar osv. Endast trallskruven går löst på 2500-3000kr. Ett påslag på 10-15%, ja det är rimligt.
Dina siffror, de höga, summerar ihop till: 15 + 20 + 3 = 38 + 15% = 43,7

Dina siffror, de låga, summerar ihop till: 12 + 18 + 2,5 = 32,5 + 10% = 35,8

Kör man ett snitt på dem landar man på 39,7

Men oavsett vilka av summorna man tittar på, hur sjutton menar du att det då plötsligt är rimligt med 60? Det är ju ca 50% högre än vad du menar att det borde kosta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.