Hej
Vi har bestämt oss för att sätta in kamin och har tagit in en offert på detta då vi inte har tid eller tillräcklig kunskap själva.
De stora kostnaderna i offerten är

Skorsten 18 000
Arbete 25 000

Sedan tillkommer kaminen och några tusenlappar för säkerhetssteg mm till tak och golvplåt som verkar rimligt. Kaminen kostar 17 000 och hela arbetet slutar på 66 000.
Vi har ett enplanshus utan konstigheter som ska försvårar installationen. Men vi funderar på om summorna ovan är rimliga? Hittar inte många nyare siffror här på forumet.

Någon annan som nyligen fått offert som vill jämföra? Vi har skickat in till ett annat företag också som inte svarat ännu.
 
Arbetskostnaden motsvarar ungefär en manvecka. Verkar vara i överkant, men så är det typiskt med mindre fastprisåtaganden. Invänta den andra offerten.
 
66 000 för en kamin?

Testa med några utländska hantverkare.
Du borde kunna flyga hit några polacker och låta dom bo på hotell medans dom gör jobbet och ändå gå plus.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Nej det är inte rimligt!

Vi installerade i våras i vårt 1 planshus.
Kaminen är en TermaTech TT22 och kostade 17.000kr.

Komplett installation inkl. allt landade på 34.000kr
Det tog 2man ca 4-5h att slutföra installationen.

Köpt och installerat via eldabutiken.
Ditt pris är helt åt skogen för dyrt!
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Jag tycker installationsarbetet låter väldigt dyrt, men drar mig för att säga bu eller bä om priset innan du avslöjat hur skorstenen ska dras.

Exempel: Jag har installerat två kaminer i mitt liv. Den senaste på landstället var enkel utan sidodragninar etc. Hål i taket inomhus, genom vinden och hål i taket. Jag kan utan att överdriva säga att vi monterade den kaminen ink skorstenshuv på en dag. Då var vi två som hjälptes åt.

Här hemma krävdes det avväxling av takstolar, diagonaldragning utmed taket osv, jag minns inte exakt men tror jag höll på 4-5 heldagar med det. Skotta mycket isolering, bygga stödpunkter för sidodragningen av skorstenen, montera balkar för avväxling, kapa takstolar osv osv. Rätt komplicerat.

Vad gäller priset på själva modulskorstenen (är det en sådan ni använder, typ Premodul eller NVI?) så låter det också som överkant om det är ett rakt rör det handlar om.
 
  • Gilla
Tommy1984olsson och 1 till
  • Laddar…
Känns inte som ett rimligt pris.
Vi betalade ca 40000:- totalt för kamin, skorsten och installation. Då kostade kaminen 24000:- om jag minns rätt.

Edit:
Värt att nämna är att i vårt fall så bytte vi ut en befintlig kamin och skorsten så det behövdes inte göras någon nytt hål för den nya skorstenen. De var här i två omgångar och plockade först bort det gamla så att vi kunde fixa lite renovering innan det nya sattes på plats.
 
Redigerat:
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Låter väldigt dyrt framför allt föe enplans hus. Skorstenen är ju den stora biten.

Fuck komplett installation förra året(mer rot) för ca 43k. Lite billigare kamin men 1,5 plans hus med hög nock och ett par tusingar för tilluftsskorsten.
 
Är ju helt omöjligt att svara på. Vet ju inte vilken kamin,skorsten och hur avancerad dragning för skorstenen. En del kaminer bär man in ställer på plats monterar skorsten klart. Medan vissa tar upp till en veckas jobb bara för kaminen.
 
  • Gilla
suanna_ och 2 till
  • Laddar…
Vad är det för skorsten? Är det tex en Isokern med krona, plåtar, stege osv med håltagning och montage är det inte speciellt dyrt.
 
  • Gilla
hallonkräm och 1 till
  • Laddar…
Fick offert från Eldabutiken på en Contura inkl montage, skorsten, taksteg, skorstenshuv, skyddsglas osv - 50000:- efter ROT.
 
  • Gilla
Jolan
  • Laddar…
Enplansvilla med skorsten genom taket.
 
Bedrövligt ocker. 4½m skorsten 10-12000:- beroende på fabrikat. taksteg 100:-/st 4½-6000 i montage sedan tillkommer såklart kamin o golvplåt. Ni kanske bor långt upp på fjället där kamin o skorsten måste dras många mil på pulka vilket ev kan påverka priset.
 
  • Gilla
  • Haha
Ruben_leon1 och 1 till
  • Laddar…
Skorstenen kommer att bli totalt 5 meter med tilluftkanal.
Är inga specialdragningar på något sätt, ska vara raka spåret. Kaminen vi valt är en "vanlig" Contura braskamin i plåt, så inget som ska muras eller så.
Vi valde bort klinker under kaminen nu och då ska väl priset sjunka lite förstås är väl där det dragit iväg också, vi tänkte att det passar bäst men blir billigare med plåt. Så bad om ny offert och hoppas på det bästa, men känns ändå i överkant.
Ser över alternativ att köpa in grejerna själv och ta offert från byggföretag också.

Är mest nyfiken som sagt på vad andra får för offerter :)
 
För 1 mån sedan: 4,7 m facil skorsten, 1 st kamin Aduro 9, golvplåt , 7 taksteg o montage 34 000:- skulle uteluft tillkomma blir det dyrare och ett annat fabrikat på skorstenen. Det går naturligtvis att välja betydligt dyrare material men inte ens med conturagrejer är det enkelt att komma upp i 50 papp före rot
 
Med tanke på var jag bor finns inte många offerter att ta in och de påverkar ju kanske priserna också förstås.
 
  • Gilla
Jobaat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.