Jag har 3st av den översta vinkeln, mest beroende på att de 2 första jag fick var brutalt orätvinkliga (och så även den 3e men jag orka inte reklamera längre). Jag skulle inte rekommendera köp.

OTD är suberba, din 875/2 duger gott till snickeri. Standard verkar inte finnas nån specifikation på men ganska säker på att även den funkar. Ska du snickra skivmaterial är väl de större vinklarna att föredra, dom små har jag för att ställa in maskiner och kolla så plankor är 90 grader sida mot sida.
 
  • Gilla
iSnobben
  • Laddar…
agehall skrev:
Knappast så att det spelar roll för arbeten i trä, men ett bra skjutmått blir mer exakt om det är digitalt. Detta pga att man tar bort risken att man läser av det fel, vilket är lätt gjort. Dock så krävs det att man köper ett Mitutoyo eller liknande märke för att det ska vara någon vits med det.
Samtidigt finns det en gräns var man ska sätta ribban. Jag har ett digitalt mitutoyo som visar 3 eller 4 decimaler.
När jag ska bygga en bokhylla tex så spelar det ingen roll om det är 7,4335 eller 7,4336.
I min värd är shysst talmeter, strykmått och dylikt mycket viktigare för snickeri.
Jag använder bara mitt digitala när jag ska schimsa i princip, där 1/100 mm faktiskt spelar roll.

Jag hobbysnickrar mestadels i mdf.
Det som jag använder i särklass mest är klyvsåg, fräs, stämjärn, hammare.
Bra pennor är guld värt, även stålskala.
Jag har även en ritspenna som jag slipat för koppar och aluminium, den är perfekt för markering när jag jobbar i mdf
 
Gällande DIN 875/XX klasserna så har vectrex lagt upp en bra tabell i inlägg #43 i denna tråden.

Tabell över toleranser för verkstadsvinklar enligt DIN 875, med maximala variationer i vinkel och längs rak kant.

875/2 får alltså avvika max 0,12 mm på en meter. Som Ola skriver räcker det gott för snickeri.

Jag köpte själv en bunke vinklar från OTD efter det att jag skapat ovanstående tråd 2010. Har både flat- och fotvinklar i 100, 200 och 500 mm (samtliga 875/1). Det svider lite i plånboken när man köper dem, men med tanke på vilken nytta jag har haft av dem skulle jag tveklöst gjort om köpet om det hade behövts. Välj de rostfria om priset inte blir helt befängt, de är klart trevligare.

När vi ändå är inne på mätprylar tycker jag att du skall lyssna på jac:s tips i inlägg #5. Stoppen till stålskalor (som du också måste ha) är något som jag personligen är jag väldigt förtjust i. Har en del olika (se inlägg #8 här). De enklaste/billigaste längst ner duger fint - det är de jag använder mest trots att jag har snofsigare varianter.

jac tipsar också om "Veritas Sliding Square Metric", och den vill jag också slå ett slag för. En trevlig mojäng som används mycket frekvent. Det enda som är lite dumt med den är att skalan på kortsidan inte går ända ut till högerkanten. Skalan slutar dessutom 6 mm från kanten, vilket innebär en onödig belastning på matematikprocessorn mellan öronen när man mäter från det hållet. Men bortsett från det är den kanon - skulle inte vilja vara utan den.

Jag har också en kombinationsvinkel, en Starrett med diverse tillbehör. Ärligt talat använder jag den väldigt sparsamt, delvis för att andra prylar har ersatt den och delvis för att jag inte gillar den (vilket till stor del beror på att jag snålade in på linjalen och inte valde den matta varianten). Men den är fin att titta på :)
 
Fjojtmehmet skrev:
Samtidigt finns det en gräns var man ska sätta ribban. Jag har ett digitalt mitutoyo som visar 3 eller 4 decimaler.
När jag ska bygga en bokhylla tex så spelar det ingen roll om det är 7,4335 eller 7,4336.
I min värd är shysst talmeter, strykmått och dylikt mycket viktigare för snickeri.
Jag använder bara mitt digitala när jag ska schimsa i princip, där 1/100 mm faktiskt spelar roll.

Jag hobbysnickrar mestadels i mdf.
Det som jag använder i särklass mest är klyvsåg, fräs, stämjärn, hammare.
Bra pennor är guld värt, även stålskala.
Jag har även en ritspenna som jag slipat för koppar och aluminium, den är perfekt för markering när jag jobbar i mdf
Har du ett digitalt skjutmått med tre eller fyra decimaler?! Alltså tusendels eller tiotusendels mm? Har aldrig sett mer än 2 decimaler och där är ju det generella rådet att inte tro på den sista siffran utan ha den mer som indikation på om tiondelen är hög eller låg.
 
Jag har också fått lära mig att ett bra skjutmått kan användas och läsas av med 0,05 mm nogrannhet. Altså en halv tiondel. Nogrannare än så kan inte skjutmåttet mäta oberoende av antalet decimaler på digitaltavlan.

Jag använder skjutmått med nonieskala. Tycker de är bekvämare att avläsa och så har de ingen elektronik som kan gå sönder.
Mitt snickarskjutmått är kasserat från maskinindustrin och kastar ungefär en tiondel men det felet saknar betydelse i snickerisammanhang.

Skall man mäta med bättre nogrannhet än 0,05mm krävs mikrometer. Då talar vi om vissa kritiska passningar i motorer och hydralventiler och liknande. I snickerisammanhang räcker skjutmåttsnogrannhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
kengren51
  • Laddar…
Mest repetition, men detta tycker jag är viktigt:

Något som man inte skall underskatta är att lära sig slipa upp en vass egg. Både stämjärn och hyvlar är tämligen meningslösa om man inte kan skärpa upp dem. Det gäller även stämjärn för bygg. Ergo någon form av begagnad Tormek, eller annan metod efter smak och budget. Kolla Youtube, det finns hur mycket som helst om "sharpening".

Domino vs lamellfräs tycker jag kan sammanfattas som att dominon ger strukturell styrka, medan lamellfräsen nästan enbart ger "alignment" (var heter det på svenska?). Om du inte är för fin för att ha pocket holes, kör på det. Träpluggar (eng. dowels) är ett bra alternativ om man har tid att träna, för det är rätt pilligt att få hålen rätt.

Slutligen: en bra klubba behöver man. Jag köpe min på loppis för en Astrid.
 
  • Gilla
heimlaga och 1 till
  • Laddar…
Jo jag kollade en hel del på olika sammanfogningar igår och det verkar ju som att Pocket holes är ganska veka jämfört med pluggar. Så jag satt och letade bra borrjiggar för pluggar men hittade inget som klarade T-sammanfogningar på ett vettigt sätt samtidigt som den klarar L förutom en kommande produkt från Woodpeckers men den var svindyr och dessutom graderad i tum. Någon som har några tips? Eller oroar jag mig i onödan för styrkan på pocket holes? Såg förövrigt ett bra sätt att dölja pocket holes på om man skulle störa sig på dem.

Alignment översätts nog bäst till linjerar på svenska.
 
Redigerat:
Jag tror att du kommer att tröttna på pocket holes sammanfogningar. Kanske är det bättre att bar sätta igång och snickra och sen köpa in vad du behöver efterhand? Tycker du att det är kul med snickrande/skivmaterial och har höga krav på det du bygger utan att vara så sugen på en centrumtappmaskin så kommer du nog snart att sitta där med en domino. Gissar jag;)
 
  • Gilla
heimlaga
  • Laddar…
Tycker inte att det är helt rätt att jämföra pocket holes med pluggar osv. De löser olika problem och ersätter inte varandra. Det kan däremot vara vettigt att kombinera dem om man vill ha en fog som går att ta isär, tex domino och pocket holes. Dominon bidrar med linjering och styrka, och pocket-skruven håller ihop fogen.
 
Daniel_N skrev:
Jag tror att du kommer att tröttna på pocket holes sammanfogningar. Kanske är det bättre att bar sätta igång och snickra och sen köpa in vad du behöver efterhand? Tycker du att det är kul med snickrande/skivmaterial och har höga krav på det du bygger utan att vara så sugen på en centrumtappmaskin så kommer du nog snart att sitta där med en domino. Gissar jag;)
Självklart är planen att sätta igång och snickra och verktyg kommer absolut att handlas efterhand. Dock måste jag försöka att prioritera då det ofta finns många hål att stoppa pengarna i. Jag kommer även att försöka prioritera jobben så gott det går med de verktyg jag har. Alltså inte ge mig på ett jobb där jag vet att jag inte har rätt grejer. Även materialval kommer väl att beaktas så att jag kan bygga så mycket som möjligt utan specialverktyg som sedan blir liggande.

Om det hamnar en Domino här hemma beror nog väldigt mycket på hur kul jag tycker att det är och hur mycket vi behöver den till.
 
Microkatten
Det första jag köpte som nybörjare var en Domino. Galet, och galet dyr, men skall man göra mycket fogar med t.ex. limträskivor så kan man göra väldigt mycket med den och en sänksåg. Plus ett antal tvingar (jag har bl.a. de stora fr Axminster). Lägg till en fräs och det mesta man gör med skivmaterial är täckt. Tror jag, jag är ju fortfarande nybörjare...:)

Dominon är effektiv när det gäller att sätta hålen rätt, så man behöver inte så mycket andra fina måttverktyg.

Bra stämjärn har jag också haft nytta av, men kanske inte så mycket om man bara jobbar med skivmaterial?
 
Pocket holes är ju en kanongrej att börja med. Det är enkelt att komma igång med.

Om jag skulle rekommendera ngt att addera till sin Arsenal så är det en pocket hole jig. Har en k4 och en micro.

En pluggjigg är också fin. Brukar ibland köra med både plugg och pocket holes som tvingar.
 
norrbottenssnickaren skrev:
Pocket holes är ju en kanongrej att börja med. Det är enkelt att komma igång med.

Om jag skulle rekommendera ngt att addera till sin Arsenal så är det en pocket hole jig. Har en k4 och en micro.

En pluggjigg är också fin. Brukar ibland köra med både plugg och pocket holes som tvingar.
Har du något tips på pluggjigg?
 
Om du vill ha det absolut bästa är det väl mafells dd-40 som gäller men då kan du lika gärna skaffa en domino.
 
fiskbuggaren skrev:
Om du vill ha det absolut bästa är det väl mafells dd-40 som gäller men då kan du lika gärna skaffa en domino.
Nu menade jag väl visserligen mer än borrmall än en maskin, annars kan jag ju som sagt lika gärna köpa en domino 😃

Jag har dock aldrig sett ovanstående maskin så tack för dagens nya kunskap😃
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.