Jag håller på och bygger mig en snickarbänk med MFT-topp och förvaring av L-BOXX:ar samt skåp för förvaring av ytterligare verktyg. Har dock insett under resans gång att min verktygsarsenal består till stora delar av byggverktyg och inte så mycket "finverktyg". Har t ex inte ens en vettig vinkelhake eller egentligen anslagsvinkel.

Kommande projekt är utdragbara garderober under vår trappa, skjutdörrar till sovrummet kanske en säng som kan fällas upp mot väggen i gästrummet osv. Det mesta kommer nog att byggas i MDF, plywood eller limträskivor och det ska täckmålas.

Tänker nu i första hand på mätverktyg, handsågar, tvingar, jiggar och dylikt. Vad använder ni andra för verktyg?

Vilka verktyg ska man som nybörjare i denna värld lägga mer pengar på och vilka kan man snåla lite med? Jag gillar inte att köpa verktyg flera gånger utan köper hellre ett bra en gång än först ett billigt för att sedan inse att jag behöver ett bättre men jag är inte intresserad av att köpa dyrt bara för att det är ett visst märke utan kan tänka mig vissa verktyg från Biltema exempelvis.
 
Kan ge några tips. Bra och mycket exakta längre vinklar finns t.ex. hos OTD Tools, http://shop.otdtools.se/
Där finns även mycket annat som kan vara bra att ha, digitala skjutmått (kan även köpas från Kina billigare) tycker jag är väldigt användbart vid finsnickeri t.ex.

Strykmått är också något som är mycket användbart, finns t.ex. hos www.hyvlar.se
Dragsåg (japansåg), en uppsättning (fin)stämjärn, passare, stålskala.
Mycket bra incra prylar går att köpa för bra priser på www.woodworking.se, användbara jiggar eller saker för att bygga egna jiggar.

Några saker jag kom att tänka på snabbt som man normalt inte har om man bara har byggverktyg sen tidigare.
Andra fyller nog på med mer.
 
  • Gilla
badtastex och 1 till
  • Laddar…
Håller med vectrex på samtliga punkter och shoppar.

Vill dock lägga till - http://www.fine-tools.com/combi.html
Kombinationsvinkel av bättre kvalité, helt suveränt verktyg som jag haft nu i 4-5år, och används konstant(både för finsnickeri och bygg). Nästa inköp blir en mindre vinkel på 100-150mm för att kunna ha i fickan, dock långt i från nödvändigt.

Finns billig variant på harald-nyborg för 100-150kr men räkna med att den inte är i vinkel innan du justerat det. Kvalitén går inte att jämföra, men bra för att spara mått.


Köp vettiga tvingar, de går _alltid_ åt. Rutlands tvingar är överraskande bra kvalité, har ett gäng av
http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...el-clamps-parallel-jaw-clamps-dakota+m_dkbc31

En enkel liten hyvel är mycket användbart, om man inte vill lägga ut 1500-2000kr på en hyvel är dessa mycket prisvärda:
http://www.rutlands.co.uk/pp+woodworking-hand-tools-hand-planes-block-planes+b09100
 
  • Gilla
thorflot och 1 till
  • Laddar…
Det här blir nog en bra tråd!

Jag har inte så mycket fina handverktyg men suget finns förstås. På något sätt är det svårare att ta sig råd att köpa en fin hyvel än ett nytt spännande elverktyg. ;)

När det gäller anslagsvinklar så hade jag inte heller någon vettig men jag tog med mig penna och en plywoodbit med rak kant till Bauhaus och testade igenom deras sortiment. Kom fram till att en typ av deras eget märke var helt okej och faktiskt bättre än den högre specade Hultaforsen så det fick bli ett gäng av dem. Hittar tyvärr inte den på deras hemsida men jag tror den finns fortfarande.

En talmeter tycker jag att du skall köpa om du inte redan har en, det är ett snäpp upp i kvalite från de flesta andra mätmetoder.

Japansåg från Rutlands eller en enklare från exempelvis Clas Ohlson tycker jag är mycket bra att ha till hands för snabba modifieringar - det blir snygga snitt.

En uppsättning stämjärn är väl nästan ett måste, skulle själv vilja ha fler men en grundsats från Bahco köpt på Jula har jag för lite finare prylar och sedan lite sämre stämjärn för andra jobb. Tyvärr börjar det bli dags för skärpning av mina och jag har ingen vettig slipmöjlighet.

Om man inte är så flink med handverktyg så går ju det mesta att lösa med elverktyg. Försökte mig själv på att sänka in lite gångjärn för ett tag sedan och det gick väl sådär. Byggde därför en jigg till lilla fräsen och en timme senare var gångjärn till fem dörrar insänkta och färdiga med snyggt resultat. Det enda handverktyg som behövdes var ett stämjärn för hörnen.

Verktygsjigg för en fräs och ett insänkt gångjärn i en dörrkarm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
thorflot och 2 till
  • Laddar…
+1 på fine-tools och kombinationsvinkeln.
Vill man spara flera mått så är dessa inte så dumma heller, har ett par stycken:
http://www.axminster.co.uk/axminster-metric-stainless-rule-rule-stop-package-deal-717763
Axminster har f.ö. ganska mycket som kan vara av intresse.

En "Veritas Sliding Square Metric" är också trevlig:
http://www.fine-tools.com/winkel.html

Förutom maskinvinklar från OTD som nämnts ovan är även en rejäl linjal/rätskiva kanon om du ska ställa in maskiner: http://shop.otdtools.se/mat-markverktyg/stallinjaler/precisionslinjaler/1229
 
Vill slå ett slag för att låna och testa, alt köpa begagnat av det du inte behöver omedelbart. Då kan man testa sig fram till vad man trivs med. Jag har mest handverktyg köpta på loppis, ffa stämjärn finns det gott om tycker jag.
Mätverktyg däremot är det dåligt med, i alla fall i närområdet, och de jag hittat är alla skeva, så där har jag köpt nytt.
 

Bästa svaret

Det du nämner att du ska snickra tycker jag knappt det behövs några finsnickeriverktyg. Dessa förknippar jag mer med massivträ än byggen av skivmaterial. Skulle nog säga att sänksåg och fräs är prio 1 om du inte har det redan. Men det låter som du vill ha handsnickeriverktyg så här är mina 5 ören.

Tycker handhyvlarna är i princip oumbärliga om man snickrar massivträ. En liten stöthyvel och en lite större allroundhyvel tycker jag är en bra start

Typ den här http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...g-luban-low-angle-block-plane-rutlands+dk1336 och den här http://www.rutlands.co.uk/sp+woodwo...-5-jack-plane-bedrock-pattern-rutlands+dk1181

Stämjärn som andra nämnt samt något sätt att slipa och bryna dessa samt hyvelstålen. En gammal Tormek på blocket går ofta runt 1000-lappen och duger för slipning av järnen. För bryning finns det många varianter, fina sandpapper limmade på plant underlag samt ett brynstöd är en enkel start. http://www.axminster.co.uk/hermes-self-adhesive-abrasive-film-ax834464 och http://www.axminster.co.uk/veritas-mk-ii-honing-system-200810
 
Tack för många bra tips och även inköpsställen som för mig var helt okända tidigare.

Jag har ju såklart en del saker och framförallt så hade jag en farfar som hade allt. Önskar att han hade fått leva lite längre ur många aspekter men nu var det mycket av hans maskinpark som fick säljas. Pappa har nog tagit till vara på mycket bra grejer så jag kan absolut låna en massa saker för att prova.

Av verktygen som har nämnts ovan så har jag följande:
Skjutmått (om än analogt men av bra kvalité. Jag antar att den största vinsten för mig med digitalt skulle vara tiden det tar att läsa av?)
Talmeter (är verkligen en favorit har en 3m och en 6m)
Sänksåg
Fräs (ska komplettera med en ny Bosch GOF 1250 LCE så att jag kan köra samma skenor som sänksågen då den jag har kärvar ganska mycket, hoppas på att kunna sätta den gamla i ett fräsbord)
Passare

Kombinationsvinkel ser ju väldigt trevligt ut, gillade även Veritas strykmått.

Jag tycker att du Ola har förstått bra vad det är jag vill göra. Det var därför jag skrev "finverktyg" för det jag känner att jag vill få till bättre är väl framförallt precisionen i vinklar och även vid uppmärkning. Jag har ju som sagt en bra bit kvar innan jag ens vill kalla mig för hobbymöbelsnickare men alla är vi ju barn i början och jag tror att många av kommande projekt kommer att vara mer inredning än vanligt bygg.

När jag bygger går jag nog mer på vetenskap än känsla så att stå och hyvla en massa för hand eller att göra saker med stämjärn kommer jag nog inte att göra om jag kan använda fräs istället. Därmed inte sagt att jag inte skulle kunna göra det om det krävs.

Några andra verktyg jag funderar på är:
Bordssåg av mindre modell typ GTS 10XC
Lamellfräs för sammanfogning
Såna där jiggar för att göra pocketholes kanske skulle kunna rädda mig i väntan på lamellfräs eller? Märkte nämligen av hur dåligt MDF är att skruva i i "ändträet".

Inser att det är många sköna tusenlappar som återstår innan garaget är fyllt :)
 
Redigerat:
OK, då säger jag bordsåg, domino och fräsbord:) Bordsåg känns dock kanske inte jätteviktig när du redan har sänksåg och tänkt bygga i skivmaterial. Skulle (om du har råd) inte gå omvägen via lamellfräs, dominon är många gånger mer mångsidig. Dominon är väldigt dyr men dyker upp för runt 4k på blocket ibland.

Hyveln handlar förresten inte så mycket om "att stå och hyvla för hand" men det är ett fantastiskt verktyg för att jämna till fogar och få den där sista touchen som gör att det passar perfekt med noll glipor. Men snickras det mest i skivmaterial skulle jag inte köpa hyvlar.
 
Redigerat:
  • Gilla
jac
  • Laddar…
Ola C skrev:
OK, då säger jag bordsåg, domino och fräsbord:) Skulle (om du har råd) inte gå omvägen via lamellfräs, dominon är många gånger mer mångsidig. Dominon är väldigt dyr men dyker upp för runt 4k på blocket ibland.

Hyveln handlar förresten inte så mycket om "att stå och hyvla för hand" men det är ett fantastiskt verktyg för att jämna till fogar och få den där sista touchen som gör att det passar perfekt med noll glipor. Men snickras det mest i skivmaterial skulle jag inte köpa hyvlar.
Hehe antar att min oerfarenhet lyser igenom en hel del när det kommer till hyvlar och dess användningsområden :)

Det var ju ett ganska saftigt pris på en domino, vad gör den så mycket bättre? När kan man inte använda en lamellfräs? Tänker mest om det handlar om situationer som jag kanske inte hamnar i? Har ju inte riktigt vågat kliva in bland de svartgröna verktygen och jag är nog i ärlighetens namn rädd för att det blir väldigt dyrt om jag börjar :)
 
iSnobben skrev:
Skjutmått (om än analogt men av bra kvalité. Jag antar att den största vinsten för mig med digitalt skulle vara tiden det tar att läsa av?)
Knappast så att det spelar roll för arbeten i trä, men ett bra skjutmått blir mer exakt om det är digitalt. Detta pga att man tar bort risken att man läser av det fel, vilket är lätt gjort. Dock så krävs det att man köper ett Mitutoyo eller liknande märke för att det ska vara någon vits med det.
 
agehall skrev:
Knappast så att det spelar roll för arbeten i trä, men ett bra skjutmått blir mer exakt om det är digitalt. Detta pga att man tar bort risken att man läser av det fel, vilket är lätt gjort. Dock så krävs det att man köper ett Mitutoyo eller liknande märke för att det ska vara någon vits med det.
Jo det var ju det jag menade att jag klarar mig nog bra med noggrannheten jag har på mitt analoga skjutmått och därför skulle väl just tiden vara den största vinsten 😃
 
iSnobben skrev:
Hehe antar att min oerfarenhet lyser igenom en hel del när det kommer till hyvlar och dess användningsområden :)

Det var ju ett ganska saftigt pris på en domino, vad gör den så mycket bättre? När kan man inte använda en lamellfräs? Tänker mest om det handlar om situationer som jag kanske inte hamnar i? Har ju inte riktigt vågat kliva in bland de svartgröna verktygen och jag är nog i ärlighetens namn rädd för att det blir väldigt dyrt om jag börjar :)
Ska försöka räkna upp fördelarna:
Dominon ger en skarp referens i sidled (om man vill), lamellkexen är lite flytande och hoplimningen blir också den lite flytande
Dominon ger (om man vill) en djupare fog som kan användas i konstruktionssyfte
Dominon ger en smalare fog (i breddled) och kan användas till att sätta ihop ex tavelramar
Dominon ger starkare fog tack vare att den är djupare
Dominokexen finns i olika tjocklekar så man kan optimera map vad man sammanfogar

Kort sammanfattat, lamellkexen funkar hyfsat för skivkonstruktioner, dominon är dock bättre där och dominon är väldigt användbar vid massivträsnickeri där lamellkexen inte direkt briljerar.

Några exempel på saker jag satt ihop med domino som inte hade funkat med lamellkex, dels för att de gör för bred fog och dels för att de ger en grund fog

https://www.byggahus.se/forum/mobel...llman-beskadan-73.html?perpage=15#post2219016 och https://www.byggahus.se/forum/mobel...llman-beskadan-74.html?perpage=15#post2243120
 
Redigerat:
Ola C skrev:
Ska försöka räkna upp fördelarna:
Dominon ger en skarp referens i sidled (om man vill), lamellkexen är lite flytande och hoplimningen blir också den lite flytande
Dominon ger (om man vill) en djupare fog som kan användas i konstruktionssyfte
Dominon ger en smalare fog (i breddled) och kan användas till att sätta ihop ex tavelramar
Dominon ger starkare fog tack vare att den är djupare
Dominokexen finns i olika tjocklekar så man kan optimera map vad man sammanfogar

Kort sammanfattat, lamellkexen funkar hyfsat för skivkonstruktioner, dominon är dock bättre där och dominon är väldigt användbar vid massivträsnickeri där lamellkexen inte direkt briljerar.

Några exempel på saker jag satt ihop med domino som inte hade funkat med lamellkex, dels för att de gör för bred fog och dels för att de ger en grund fog

[länk] och [länk]
Okej, verkar som att Festool har tänkt till lite då ;)

Hur står sig vanliga träpluggar jämfört med ovan? Går det överhuvudtaget att jämföra? Jag har ju sällan bråttom i mina projekt så en träpluggsjigg känns lite mer inom budgetramen :)
 
Jag har beställt några grejer tidigare från Axminster och de var verkligen smidiga att handla ifrån. Kollade igenom lite av deras sortiment och det finns ju massor med grejer :)

Plockade ihop en liten varukorg med följande:
Skärmdump av en webbshopkundvagn med Axminster kombinationsvinkelset, Veritas mikrojusteringsmått, skenklämmor och fickhålsjigg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tror ni om ovan? Är det någon som har testat Axminster kombinationsvinkel? Den är ju grymt mycket billigare men det kanske också finns en anledning? Känns som att kombinationsvinkeln ovan ligger utanför budget tyvärr. Kommer troligen att köpa några anslagsvinklar från OTD. Förslag på storlekar och vilken noggrannhet behöver man? Det lutar även åt tvingarna från Rutland då dessa onekligen ligger bra till prismässigt om de dessutom är bra. Kommer nog tyvärr dröja lite innan jag kan beställa alla grejer så jag får nog ta lite i taget och prioritera det som känns mest bråttom med.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.