På min mark ligger det en elkabel nedgrävd längs med en väg, Tele-kabeln ligger också där.

Nu vill jag ha fiberkabeln nedgrävd på samma ställe men nu säger de som ska gräva att det inte är tillåtet att gräva ned den där en redan befintlig elkabel ligger nedgrävd.

Stämmer detta?
Har letat men hittar inga lagar om detta.

Tacksam för svar.
 
Rakt av förbjudet kan jag aldrig tänka mig att det är.

Men om de ex. tänker plöja ned fibern så vill man nog inte köra "plogen" alltför nära ngn. annan kabel.

Man kan också tänka sig att elnätsägaren kan ha ngn. form av koncession som ger dem exklusiv rätt till marken inom visst avstånd. För att inte fördyra deras grävning om de behöver komma åt sin kabel.
 
T
Vi drog in fiber och bytte elservis förra sommaren och det är två separata markrör, ett grönt för fibern och ett gult för elen och de ligger sida vid sida i samma "dike". Sen har jag lagt ett grävskydd, en hård plastremsa ca 20 cm bred, några cm över dessa.
Diket grävdes till ca 40 cm djup och 25 cm (en spades) bredd och det var vad den lokala nätägaren rekommenderade. De står för både elnät och stadsnätet.

Det låter knepigt att din grävare säger att det inte skulle vara tillåtet. Kolla med nätägaren och den som står för fibern om de har någon synpunkt på detta.
 
Tack för svar, fortfarande ett frågetecken detta.

Grävaren jobbar under de som äger fibern och de nämnde denna"lag".

Det gäller alltså en grävning av fiber där en elkabel redan ligger.
Att gräva ned båda bredvid varandra samtidigt verkar inte vara några problem efter en googling
 
tommib
Då är det nog så att de vill köra med dikesgrävare eller kabelplog eller liknande och inte får göra det där elkabeln ligger.
 
Fast vad man vill och en lag är ju olika saker.
På avtalet hade vi kommit överens om att fibern skulle dras där elkabeln låg.
 
tommib
Då får de väl peka på vilken del av författningen (eller nätägarens regler) som säger detta. Skriftligt. Eller sluta hitta på ursäkter för att slippa handgräva.
 
  • Gilla
Monouchi
  • Laddar…
O
Du får väl inte dra nätverk i samma rör som elen.... Har jag fått för mig... Men annars ser jag inga problem att lägga ett rör till i samma grav....
 
Vem är nätägare till elnätet? Tänkte om det var någon lokal ägare t.ex. kommunalt bolag med egna regler gällande deras kablar.
 
Vattenfall.
Ringde dem och han i telefon kände inte till någon sådan regel.
 
Där jag bor finns det regler om att man inte får samförlägga något annat i samma dike som VA-nätet. Dessutom så skall vatten ligga en bit ifrån och på en högre höjd i diket. Detta gör att man vid nybyggen gräver två diken, ett för VA och ett för allt annat...

Orsaken sägs vara att de inte vill ha alltför krångliga grävarbeten om de måste gräva upp för att reparera, respektive att de inte vill att andra ledningsägare skall gräva vid VA. Därför tillåts enbart korsande ledningar. Det intressanta i sammanhanget är att vid nyförläggning av VA, så lägger kommunens entreprenörer detta under de befintliga el, fiber och teleledningarna, så det gäller tydligen bara åt det andra hållet...

Om de inte har exklusiv nyttjanderätt så har jag dock svårt att se att de kan kräva att de får vara ensamma i schaktet...
 
  • Gilla
Monouchi
  • Laddar…
O
Det ända är väl som jag skrev tidigare.. Att det inte skulle få ligga i samma rör. Har med eltekniska regler. Alla kablar i ett rör ska vara godkända för högsta förekommande ström. Alltså 400volt... Men ingen annan lag. Det borde vara godkänt å dra ett till rör i röret å sen fiber. Men att dra fler rör i samma grav är normalt att man gör. Så frågan är va de tjafsar om...
Som sagts tidigare, du får be dem berätta vilken lag och paragraf...
 
  • Gilla
Monouchi
  • Laddar…
@Odjuret, där har du fel!
Eftersom det är kablar och inte trådar så finns det inga sådana begränsningar!
Man får dra tex EKKX (http://www.nexans.se/eservice/mobil...&productId=540074822&CZ=Sweden&language=sv_SE ) som är kopplad till tex larmanläggning tillsammans med tex N1XV (http://www.nexans.se/eservice/mobil...&productId=537222388&CZ=Sweden&language=sv_SE ) som är kopplad till en 230/400V anläggning i samma rör/kabelkanal/mm anledningen är att det just är kablar (dubbelisolerade) och inte bara trådar (enkelisolerad)

Edit: det är bara att kolla på nästan varenda kabelstege, där ligger det ofta blandat kablar med olika max spänning blandade.

Däremot så försöker man ofta lägga klenspänningskablarna skilda från lågspänningskablarna pga eventuella störningsrisker, men det har inget med elsäkerhetsreglerna att göra.

Fiberkablar hängs tillsammans med högspänningsledning (blankledningar). Fiberkablar förläggs i samma kabelkulvertar längs järnvägen.
 
Redigerat:
Demmpa skrev:
@Odjuret, där har du fel!
Eftersom det är kablar och inte trådar så finns det inga sådana begränsningar!
Man får dra tex EKKX ([länk] ) som är kopplad till tex larmanläggning tillsammans med tex N1XV ([länk] ) som är kopplad till en 230/400V anläggning i samma rör/kabelkanal/mm anledningen är att det just är kablar (dubbelisolerade) och inte bara trådar (enkelisolerad)

Edit: det är bara att kolla på nästan varenda kabelstege, där ligger det ofta blandat kablar med olika max spänning blandade.

Däremot så försöker man ofta lägga klenspänningskablarna skilda från lågspänningskablarna pga eventuella störningsrisker, men det har inget med elsäkerhetsreglerna att göra.

Fiberkablar hängs tillsammans med högspänningsledning (blankledningar). Fiberkablar förläggs i samma kabelkulvertar längs järnvägen.
Och nu var det dessutom fiber som skall ner.
 
Fibern påverkas väl inte av elkablar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.