Problemet är inte att den "snurrar runt", jag är ute efter något sätt att dels minska risken att den träffar någon av de stora öarna när den letar tråd för laddning, dels få den att lämna öarna så snart som möjligt om/när den trots allt hamnat där.
 
OK!
Då finns alternativet med små "stopp" längs öarna så den viker av.
 
LtEriksson skrev:
"Små stopp" - Kan du utveckla?
Att den hamnar mot en ö när den vill gå hem är nog oundvikligt.
Då kan man sättas små stolpar runt ön så den inte går runt för långt.
Med lite tur så kanske den stöter på kantslingan ganska fort.
 
evesve skrev:
Att den hamnar mot en ö när den vill gå hem är nog oundvikligt.
Då kan man sättas små stolpar runt ön så den inte går runt för långt.
Med lite tur så kanske den stöter på kantslingan ganska fort.
Om jag minns rätt så kommer Worxen krocka i oändlighet mot ett hinder om det ligger i vägen för slingan när den är på väg hem längs begränsningsslingan. Den släpper inte tråden eller försöka komma runt den etc. Eller hur menar du?
 
Redigerat:
mg765 skrev:
Om jag minns rätt så kommer Worxen krocka i oändlighet mot ett hinder om det ligger i vägen för slingan när den är på väg hem längs begränsningsslingan. Den släpper inte tråden eller försöka komma runt den etc. Eller hur menar du?
Jag gör en test i morgon.
 
evesve skrev:
Jag gör en test i morgon.
Erkänner att jag hade fel...
Han lämnar inte ön förrän han själv vill hur gärna jag än försöker.
 
Är det FW 1.26 som gäller fortfarande för 796E eller man kan lägga in 2.21?
 
  • Gilla
mattiasj78
  • Laddar…
LtEriksson skrev:
Problemet är inte att den "snurrar runt", jag är ute efter något sätt att dels minska risken att den träffar någon av de stora öarna när den letar tråd för laddning, dels få den att lämna öarna så snart som möjligt om/när den trots allt hamnat där.
Om vi återgår till grundproblemet. Varför vill du att den ska träffa de stora öarna när den letar tråden för att ladda? Detta ska inte vara något problem, efter ett varv ska den lämna ön och åka vidare. Är detta inte fallet?

Om inte, se först till att uppdatera till senaste firmware.
 
Problemet är att den totala sträckan riskerar att bli för lång om den träffar öarna, att den får slut på batt. innan den hinner fram till laddstationen. Har senaste firmware.
 
Fredrik Levin skrev:
Är det FW 1.26 som gäller fortfarande för 796E eller man kan lägga in 2.21?
2.21 funkar finfint i 796E.1 iaf.
 
LtEriksson skrev:
Problemet är att den totala sträckan riskerar att bli för lång om den träffar öarna, att den får slut på batt. innan den hinner fram till laddstationen. Har senaste firmware.
Hur stor gräsmatta har du?

Min WG791 åkte hem för laddning med cirka 30-35% batteri kvar. Det tog cirka 5 minuter att hitta tillbaks till stationen som längst och detta tog bara någon procent batteri.

Kan det vara så att den krånglar, krockar och bökar när den ska hem längs tråden som gör att det tar väldigt lång tid? Att batteriet tar slut på vägen är inte normalt.

Klarar den ett varv runt hela tråden hekt felfritt om du ställer den bakom laddstationen och trycker på hemknappen för kantklippning?
 
Klippytan är ca 850 kvadrat. Den klarar av att åka ett varv längs tråden utan stora problem, ett par ställen där den slirar lite men inte speciellt mycket. Utmaningen tror jag är att området för klippning är komplicerat kombinerat med sluttningar (se tidigare bilder). Slirar ibland, "fastnar" i sluttningar vilket kräver mycket manövrerade kombinerat med att den tar omvägen via en eller två stora öar vilket sammantaget resulterar i tömt batteri.
 
LtEriksson skrev:
Funkar bra i min 796E
Du har alltså provat att lägga in firmware 2.21 för 796E.1 (2016 års modell) i din 796E 2015 års modell, och det fungerar bra?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.