HenFre skrev:
Jag har visserligen slängt ut Zipaboxen men, ja, det går utmärkt att skicka mail och de kostar inget. SMS går också bra men de kostar något. Men det ska väl inte ryka så ofta att det blir stora pengar av det?

//Henry
Hittade det nu. Skall jobba på en regel. Håller på testa nu. Men hur många mail skickar den ut och hur ofta? Kan man ordna det. Testar bara om jag över huvudtaget får nått mail på en temp från Fibaros röksensor
 
Redigerat:
Installerade precis nya Qubino flush relay 2 gen 5. Men zipan hittar dem inte. Vad jag läste finns det ingen knapp som man skall trycka på för att lägga dem i "add mode" den gäller bara för 24v installationen. Borde den inte bara dyka upp då när jag kör add device??

Controller är nära, har hittat alla mina brytare typ Nexa utan problem med samma eller längre avstånd.
 
Redigerat:
HenFre skrev:
Det finns säkert en flik på baksidan som du ska klicka på.

[länk]

//Henry
Det finns en flik men jag läste att den gällde endast gällde 24v installationen!? Iaf enligt medföljande instruktion!!! Men ser där att den inte ser lika ut..hmm

Närbild av en instruktionsmanual med text om installation och användning av en Z-Wave modul, med fokus på serviceknappen S.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Mattias_Jo1 skrev:
Installerade precis nya Qubino flush relay 2 gen 5. Men zipan hittar dem inte. Vad jag läste finns det ingen knapp som man skall trycka på för att lägga dem i "add mode" den gäller bara för 24v installationen. Borde den inte bara dyka upp då när jag kör add device??

Controller är nära, har hittat alla mina brytare typ Nexa utan problem med samma eller längre avstånd.
Helt rätt att service-knappen på baksidan BARA skall användas i 24VDC-konfiguration.
Det finns 2 sätt att köra "inclusion" när du kör i 230VAC-mode:

 auto-inclusion (works for about 5 seconds after
connected to power supply) or
 press push button I1 three times within 3s (3 times
change switch state within 3 seconds)
NOTE1: For auto-inclusion procedure, first set main
controller into inclusion mode and then connect module to
power supply

Manualen på BeNext-länken ovan som "HenFre" refererade till verkar vara felaktig?
Den här säger tydligt att man inte skall använda serviceknappen på baksidan när man kör 230VAC:
https://shop.textalk.se/shop/ws27/47027/art54/31203354-0987e4-QU-F2R-G5_Qubino-Flush-2-Relay.pdf


Jag har kört med triple-klick-metoden på ingång I1 och det har funkat bra. Du kanske skall testa med att först EXKLUDERA den en gång så att den nollställs helt om den av någon anledning varit inkluderad i något annat Z-Wave-system eller om din inkludering inte gick perfekt första gången.
Jag kör alltid "exclusion" först på alla mina enheter jag köper.
 
De är helt nya. Men "I1" knappen var 17 är den? Är det en knapp där? Måste kolla igen hittade ingen knapp med nått namn på. Kollar...
 
Alltså enda sk knapp jag ser med ingen märkning är denna. Nere till vänster. "I1" är ju bara en inkoppling.

Elektrisk komponent med etikett och anslutna färgade kablar, närbild visar detaljer för kopplingsschemat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit. Aha nu fattar jag det är ström ställae knappen som är ansluten till I1. Klart som korvspad!!
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
De är helt nya. Men "I1" knappen var 17 är den? Är det en knapp där? Måste kolla igen hittade ingen knapp med nått namn på. Kollar...
"I1" = Input 1 på Qubino-relät, dvs där skall du temporärt montera en momentanswitch (tryckströmbrytare).

Elektriskt schema över 230VAC med markeringar och beskrivningar för installation av Qubino-relä.
 
Fick till det nu. Var lite för långsam på tryck knappen. Fick köra exclusion först. Tack för hjälpen!
 
Mattias_Jo1 skrev:
Fick till det nu. Var lite för långsam på tryck knappen. Fick köra exclusion först. Tack för hjälpen!
Ah gräjt att det funkade till slut! (y)
Som sagt, alltid bra att köra en "exclusion" först, även på helt nya enheter.
 
Hm. Nästa problem. Installerade min Qubino relay nr 2. Fick dra fram en ca 13m lång nätverks kabel så jag kunde flytta min zipa så nära det gick. Den är installerad i garaget. Från zipa är det ca 12m till ytterdörr där jag har den första gen 5 brytare. Iaf så hittade zipa den nya. Men när jag flyttade tillbaka zipa så är brytaren offline vilket förmodar jag betyder den är utomrange?! Men från Qubino 1 i hallen är det ca 12m till där den är placerad i garaget. Borde inte det funka som mesh samt att det är gen 5 som borde ge bättre räckvidd? En fråga iom jag har några Nexa brytare/dimmer förstör det mitt Z-wave plusnät då?
 
Redigerat:
Mattias_Jo1 skrev:
Hm. Nästa problem. Installerade min Qubino relay nr 2. Fick dra fram en ca 13m lång nätverks kabel så jag kunde flytta min zipa så nära det gick. Den är installerad i garaget. Från zipa är det ca 12m till ytterdörr där jag har den första gen 5 brytare. Iaf så hittade zipa den nya. Men när jag flyttade tillbaka zipa så är brytaren offline vilket förmodar jag betyder den är utomrange?! Men från Qubino 1 i hallen är det ca 12m till där den är placerad i garaget. Borde inte det funka som mesh samt att det är gen 5 som borde ge bättre räckvidd? En fråga iom jag har några Nexa brytare/dimmer förstör det mitt Z-wave plusnät då?
Jag hade en liknande situation när jag hade kvar min Zipabox.. Enda skillnaden var att jag inkluderade pucken först och flyttade ut den efteråt.

Fick göra två saker för att få min att fungera.
1. Sätta in en Aeon Lab Range extender som länk emellan.

2. Köra en reparation av Z-Nätverket för att skapa nya länkningar för vidaresändningen.

Sedan gick det perfekt.

Börja med att köra en reparation och testa om det löser problemet.

//Henry
 
HenFre skrev:
Jag hade en liknande situation när jag hade kvar min Zipabox.. Enda skillnaden var att jag inkluderade pucken först och flyttade ut den efteråt.

Fick göra två saker för att få min att fungera.
1. Sätta in en Aeon Lab Range extender som länk emellan.

2. Köra en reparation av Z-Nätverket för att skapa nya länkningar för vidaresändningen.

Sedan gick det perfekt.

Börja med att köra en reparation och testa om det löser problemet.

//Henry
Hur gör man en reparation an Z-nätverket?
Edit: hittade Network heal men den misslyckades med den i garaget. Skall testa att flytta in den sen ta ut den.

Står ju att plus skall kunna klara 150m i öppen terräng är det även i mesh nätverket då? Då borde den väl klara 15m med 2 väggar i mellan!!
 
Redigerat:
Det finns finns tyvärr inget som heter "borde" i trådlös kommunikation. Jag har upplevt samma sak som du på 7 meter och en vägg i mellan. Satte bara in en extra brytare till en lampa så var det löst sen. Köp nytt, installera och njut av trådlöst överallt :)
 
  • Gilla
HenFre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.