Kommunen ska stänga av vatten i tre dagar (dagtid) för att spola rent ledningen. . Här bor mest pensionärer och semesterfirare som är alla dagaktiva. Jag ringde och föreslog att de skulle det göra nattetid för att minska besväret. Det tyckte kommunen naturligtvis inte om (kostar mer). Vi meddelades tre dagar innan. Enligt branchorganisationen Svenskt Vatten anses två veckor som skälig tid för information.
Man måste ju köpa dunkar, köra tvätt och disk på natten (där man inte kan använda sol-elen) mm så jag vill ha kompensation, precis som vid elavbrott.
Någon som har erfarenhet?
 
Claes Sörmland
Här strular det kommunala vattnet regelbundet. De som har gnällt när det har varit som värst har fått vattenmätaren urkopplad en tid som kompensation. Men är det värt besväret - det är så små summor det rör sig om? Min fritid är värd mer än så.
 
O
Tja... Du får ingen kompensation om elavbrottet är kortare än 24h har jag fått för mig....
Det är ett planerat stopp, då brukar man inte ersättning alls....
I den brf jag bodde i så slängde de av vattnet under några timmar eftersom en ledning var trasig
. De satte upp en vatten kran en bit bort... De vart ingen ersättning. Planerade avbrott får göras
 
Tre dagars förvarning är väl inte ok men att kommunen säkerställer att ni får bra vattenkvalitet är väl bra?
Efter att ha kikat på några gamla vattenledningar under semestern så tvekar jag nästan att dricka kranvatten nu :p
Tror nog inte dom stänger av vattnet och spolar ledningarna för er bara för att jävlas.
 
Vad vill du ha i kompensation?

Din solel säljs väl ut på nätet den delen du inte använder?
 
O
Men om det nu är så hemskt att du måste tvätta på natten och inte kan utnyttja solel. Behöver du verkligen tvätta under dessa 3 dagar? Kan du inte hålla dig från å tvätta?
Men du vill ha kompensation för tvingas tvätta på natten under dessa 3dagar... Hur många kWh kan en tvätt dra? Vi räknar riktigt grovt 3kWh det innebär runt 3kr... Men vi tar i ordentligt... Vi säger att du gör av med el motsvarande 15kr.... Men å andra sidan kommer du inte förbruka något varmvatten så vi får dra av lite där...

Tycker du att det är värt att bråka om dessa små pengar?
Eventuella dunkar... Dessa kan du använda igen...å så mycket vatten gör man inte av med på en dag... Du behöver nog inte köpa någon dunk...
Förresten vi räknar väl med att dessa 3dagar är de då solen lyste som mest... Och att du dessutom producerar så mycket el att du kan tvätta och diska enbart på solens energi... För annars spricker min kalkyl direkt... :)
 
Tack för alla svar. Jag kan stå ut med alla besvär. Men jag tycker att kommunen agerar väldigt nonchalant att meddelar tre dagar innan, samt att göra spolningen dagtid där man kunde undvika en massa besvär om man spolar nattetid. Det låter inte som kundomtanke direkt. Jag kommer att driva detta vidare, inte så mycket för pengarna men för att kommunen ska förstå att dom ska jobba för oss, inte tvärtom. Vi betalar deras löner.
 
S
Och om du tvingar dom att göra jobbet nattetid så mer än dubblas kostnaden för samma jobb. Då gnälls det över slöseri med "våra" pengar istället...

Var glad att det görs underhåll på vattenledningarna istället, det kunde vart fan så mycket värre.
 
  • Gilla
fia_mstd
  • Laddar…
O
Det ända som är ett problem är att de bara sa till 3 dagar i förväg... De kan du påpeka... Men resten känns bara löjligt. Så farligt är det inte att vara utan vatten under några timmar på dagen. Du får väl skippa semestern under dessa dagar.

Men var inte så bitter! Det är sommar! Allt är inte perfekt.... Men att slösa din tid på att bråka med vattenverket om vilken tid de skall stänga av vattnet... Nä gör någonting vettigt istället... Surfa på Bygga Hus... ;)
 
Är ju för övrigt oftast mer lönsamt att sälja solelen på dagtid och tvätta på kvällen då elpriset är lägre, många bolag betalar ju mer för såld solel än vad det kostar att köpa in "vanlig fulel"
 
Tycker det är för mycket gnäll överlag av folk pga det inte passar in just nu men det blir ännu mer gnäll ifall det händer något. Då skylls det på dåligt underhåll osv.

Folk gnäller på att det plogas snö på nätterna men om det skulle ligga 2dm snö på gatan när man ska till jobbet är det åt helvete.

Folk gnäller att dom är utan vatten på dagtid pga att några har semester, att det sen låter och väsnas om det skulle göras nattetid så gnälls det för att barnen inte kan sova.

Folk gnäller om att kommunen slösar pengar men när det passar en själv så är det okey att det kostar mer.

Folk tror att dom kan hävda dolt fel pga att det fläckar på tapeten när dom köpt hus pga att soffan stod där på visningen.


Fan att folk inte kan lägga en gnutta av energin som läggs på skitsaker på något vettigt typ grilla en korv eller gurka om man är veggo....
 
Alriksson, jag tror att du blandar ihop saker här. Det här har inget med gnäll att göra utan med ett enkel kund-leverantör-relation.
Tänk om din mobilleverantör stänger ned under ett antal dagar men debiterar full avgift ändå, skulle du tycker det är OK?
Tänk om din el-leverantör skulle stänga av strömmen 12 timmar om dagen med 3 dagar varsel, är det OK?
Tänk om din hantverkare beslutar att åka på semester istället för att hålla sig till avtal med dig? Är det OK?
Jag har ett leveransavtal med kommunen om VA som styrs av reglar. Struntar man i regler så får man kompensera för det, så är det i alla affärsrelationer. Tyvärr utnyttjar kommunen här sitt monopol. Därför är det extraviktigt att de håller sig till avtal och regler vilket de alltså inte gör.

Men låt oss stanna här. De flesta forumdeltagarna tycker tydligen att man inte ska bemöda sig att hävda sin rätt. Vi kan väl stänga tråden.
 
O
Om du läser villkoren så kommer det stå att de har rätt att stänga av under vissa tider för att utföra service. Det du kan bråka om är att du bara fick 3 dagars varsel. Att de väljer att utföra service arbetet på dagen istället för natten är bara löjligt. De finns säkert de som tycker tvärtemot dig och tycker dagtid är bäst!

Sen handlar det inte om att hävda sin rätt. För det du vill bråka om mest är tiden på dygnet. Såvida det inte står i ditt avtal att allt underhåll skall ske nattetid.
Så läs igenom ditt avtal ordentligt sen kan du börja bråka.
 
O
Eventuell ersättning som du skriker om lär stanna på under 50:-
 
Odjuret skrev:
Om du läser villkoren så kommer det stå att de har rätt att stänga av under vissa tider för att utföra service. Det du kan bråka om är att du bara fick 3 dagars varsel. Att de väljer att utföra service arbetet på dagen istället för natten är bara löjligt. De finns säkert de som tycker tvärtemot dig och tycker dagtid är bäst!

Sen handlar det inte om att hävda sin rätt. För det du vill bråka om mest är tiden på dygnet. Såvida det inte står i ditt avtal att allt underhåll skall ske nattetid.
Så läs igenom ditt avtal ordentligt sen kan du börja bråka.
Jag vet att du tycker jag är en otrevlig bråkstake och det mår du ha rätt i. Jag tycker inte heller det är värt saken. Men jag är oerhört less på Karlskrona kommun där man styr och ställer ofta utan kompetens eller utan att hålla sig till lagar och förordningar. Och jag betalar deras löner via min skattsedel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.