Håller på med lite husbygge och då är det ju roligt och praktiskt att få sig ett garage också, men det där med höjder gjorde att det inte riktigt blev som vi tänkt.

Om vi säger att vägen ligger på 0 meter så skall då plattan på garaget ligga på 1 meter och sedan husets på 2.3 meter. (Högt och fint helt enkelt :) )

Det hela börjar med en infart/uppfart på ca 10 meter från vägen sett och sedan kommer då garaget som är 8.5 långt.
Från garagets bakre vägg till huset är det drygt 6 meter.

Först hade vi tänkt oss ett "vanligt" garage men efter att ha räknat på stödmurar och allt som gör till och velat litet så fick vi tipset att göra ett suterräng garage istället. Inget vi hade tänkt på då man lätt fastnar i ett spår och kör vidare där :)



Men då kommer ju frågan, hur fasen gör man då ?

Efter lite läsande och klurande så har jag väl kommit fram till att vi bör :

1. Gjuta plattan efter konstens alla regler på ett korrekt underlag, lägga dränering osv.
2. Mura med Lecablock eller någon typ av isolerade block för att komma upp till lagom höjd.
3. Kasta på puts, platonmatta, fylla på med lecakulor och massor.
4. Fortsätta med trä och göra klart ovan mark.

Tänkte varmhålla garaget med en liten luftvärmepump och ev en oljeradiator som extra frostvakt.

Vad bör vi tänka på och vad har jag missat i mitt spånande ?
Är det värt det att köra med isolerade block tex (tänk luleå trakten) ?


mvh
Andreas
 
Redigerat:
Alltid bra att prata med sig själv, man får oftast bra svar då...

isoblock under mark = kanske inte fullt så bra ide då varmaste punkten blir mitt i väggen och då lär väl fukten dra sig åt det hållet mistänker jag.
Leca och sedan isodrän/porodrän eller platon och eps verkar vara rätt väg att gå får att få isoleringen på rätt ställe.

Blir att läsa på mera om detta.

//a
 
  • Gilla
Jonatanm535
  • Laddar…
Nu börjar det hända saker, betongbilen kommer vid 8 imorgon.
Planen är att börja mura till helgen och sedan börja slå ihop väggarna.

Det här är då vad jag eftersträvar,
3D-modell av stommen till ett hus med träreglar och betongfundament.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av husgrund med betongplatta, armering och trästomme under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 1 till
  • Laddar…
Blir bra det där!
Ska du bara ha lite grundvärme typ 8-12grader, så kanske lecablock blir bra.
Ska det va15-20grader så isolera max överallt. =isolerade lecablock.

//AA
 
Jag har gjort liknande på mitt garage, 2 saker som jag dock tycker är värt att påpeka, dels så är det vettigt att gå ett lager med leca block runt hela, så slipper man ha trä hela vägen ner, jag gjorde det misstaget att ha trä mot plattan några meter.

Sen kan det vara bra att sätta ett lager cellplast utanför lecablocken som extra isolering.

Jag har 20 grader i mitt garage upplever att den största boven i uppvärmningen av garaget är porten.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Hej

Tack för input, tanken var att initialt ligga på runt 10 grader vintertid.
Isolertingstjocklek i träväggarna landar på 180mm, 95+45 sedan 45 liggande för att bryta av. Har funderat på att köra med ett lager EPS på utsidan av platon alternativt isodrän/pordrän men jag har inte kommit så långt ännu :)

Hart inte valt portar ännu, ska försöka hitta några som är skapligt isolerade men inte allt för dyra.

Kan nog bli så att jag lägger ett par låga skivor längs väggen vintertid som kompletterande isolering innan snön börjar packas på.

//a
 
Håller på att starta med ett precis lika dant projekt så här kommer följas! Väntar otåligt efter fler bilder. Själv har jag bara fått ok på bygglovet och letar efter grävare...
 
Kul, får hoppas jag kan bidra med någonting under resans gång.

Det här är då nuläget, plattan blev klar eftermiddags.
Nyjuten betongplatta för byggprojekt med verktyg och byggmaterial omkring, i dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Alltid kul med garagebygge.
Ska bli intressant att se hur ditt blir med suterrängutförande.

Sitter själv i tankarna på att skaffa garage. Då blir det i såna fall också som suterräng fast där hela nedervåningen blir murad och övervåningen i trä.
Tanken är att ha en lägenhet på ovanvåningen.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Murade första skiftet igår och kånkade ner en massa leca till plattan, 200 block väger en del om vi säger så :)

Jag murar med stötfog för att få bättre hållbarhet. Har även borrat hål i vartannat block och kört ned ett armeringsjärn där(ca 45 graders lutning från utsidan och inåt) för att få det stadigare. Kan vara overkill på en så låg vägg men det blir ju inte rangligare.
Kommer även armera vertikalt i ett par av hålen och fylla med bruk, det ska fasen bli stabilt det här!

Nybyggd lecablockgrund med första skiftet murat, armeringsjärn synligt, på en byggplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nymurad lecablocksvägg på betongplatta med armeringsjärn och byggmaterial runtomkring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//a
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
6 skift fick det bli, och jag är nöjd med resultatet då det är första gången jag murar nått.
Murarlåda är fantastiskt smidigt, bara se till att blanda till en vettig konsistens så flyter allt på.



Nybyggd grå betongmur med sex skift av betongblock i en trädgård under konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


//a
 
  • Gilla
Pohen och 1 till
  • Laddar…
Hmm får nog bli en 195'a som syll ändå, hade inte riktigt tänkt färdigt där känns det som ☺
Gulaktig träplanka som ligger ovanpå grå grundplatta bredvid en mörkare syll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har du tänkt göra väggkonstruktionen? En vanlig variant är ju panel, 45X45 som spikreglar, asfaboard och sen stommen innaför.
En sådan konstruktion bygger ju ut en bit så beroende på var du har tänkt få panelen så kan du behöva flytta in syllen
 
Som jag hade tänkt så skulle det bli
Panel -> 28x70 -> vindpapp -> stomme 145x45 -> ångspärr -> liggande 45x45 -> ev stående 28x70 och sedan troligtvis skivor av något slag (hade varit snyggt med plåt men det är mest en dröm :) )

//a
 
Körde på när det var väder torsdag/fredag och nu har jag fått upp det mesta, som alltid ett par tankevurpor men fördelen med trä är att mycket går att ordna ändå. Tex som att sätta dörr och fönster i linje :D
Slutar det hällregna så ska jag kasta på de sista reglarna och lite vindpapp.

Grundläggning för byggprojekt, träreglar upplagda på betongplatta, början av stomkonstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggnadsprojekt med uppsatt trästomme för väggar på en betonggrund med verktyg på byggplatsen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nybyggnation av trästomme på betongplatta med synliga reglar och väderskyddsduk, omgivet av byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.