Y
Ja ledningen mellan brunn och pump var gjutjärn men rostade sönder så dom skarva plastslang fram till husgrunden.
Men sen gav sig resterande gjutjärns biten vid/inuti huset. Så jag ska dra ny ledning nu hade jag tänkt, pemslang hela vägen. Sägs att om man skarvar med fel delar så accelerar man rostandet så det kanske var något sådant, eller att ledningarna trotsallt är väldigt gamla, hehe.


Börja med ta kort på brunnen. Finns lite olika varrianter av rörkopplingar och sådär så enklast att utgå ifrån en bild för det inte ska bli total förvirring. :)
 
Slangarna i brunnen ser lika ut som de ur husgrunden så jag tvivlar på att de skarvat med tanke på hur kort sträckan är, men man vet aldrig. Bifogar en bild på kopplingen i brunnen.

Hur är det med vattnet i T-kopplingen vid pumpen? Om jag fyller där när allt är avstängt borde väl vattnet stanna när slangen är full? Eller har jag fel där?
(Försöker febrilt finna en felsökningsväg då rörmokaren menar att det kan vara ditten, datten eller ditten, vilket känns obekvämt) :D


En bild av en brunnskoppling med synliga sladdar och slangar mot en jordig bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Y
Jag kan inte hur ejektor pump fungerar. Ena slangen trycker ner vatten och andra suger upp. Så du behöver hitta lite information om det systemet.

Men när jag ser den bilden så tänker jag på att du bör lägga något skydd över så du inte får ner all den skiten ner i erat dricksvatten. Helst en borrtoppgummihatt.

https://www.byggahus.se/forum/vatte...hyrdroforen-suger-luft-fran-borrad-brunn.html

kanske bökigt att lyckas dra upp allt. Problemet är att om den nu läcker ut vattnet därnere så kan du nog inte fuska.
Menar, även om du har en backventil vid pumpen/tanken, och om slangen tappar ut sitt vatten = slang blir tom = pump får inte upp vatten = nya problem. Iaf med min sorts pump med bara en slang ner i brunnen.
ejektorsystem2.jpg
images


* anar att alla snart kommer råda att köpa en djupvattenpump för 15tusen, hehe.
 
Redigerat:
Dra upp slangarna och fixa bottenventilen nere vid ejektorn så är problemet löst. Förutsatt det du försökt beskrivs stämmer är det nog inte mycket att välja på, särskilt inte om det sjunker undan där du kan fylla på.
 
Börja att kolla det enklaste först innan du ger dig på pump och slang/backventil i brunnen.

Kolla ventil och backventil mellan pump och hydrofortank så att ventilen verkligen håller tätt i stängt läge och att backventilen inte läcker.
OM detta är ok så återstår nog bara att kolla slang och backventil nere i brunnen.
 
Funderat lite,
Om problemet hade varit i brunnen, så borde väl pumpen tappat vattenflödet upp/ner mellan pump och brunn? Alltså själv cirkulationen borde väl brutits förr eller senare?
Det har aldrig skett ännu.

Backventilen mellan pump och hydrofor, hur viktig är den?
 
Y
Ifall din pump spricker och börjar läcka så är den viktig. ;)
 
patrik1975 skrev:
Funderat lite,
Om problemet hade varit i brunnen, så borde väl pumpen tappat vattenflödet upp/ner mellan pump och brunn? Alltså själv cirkulationen borde väl brutits förr eller senare?
Det har aldrig skett ännu.

Backventilen mellan pump och hydrofor, hur viktig är den?
Du har ju själv tidigare förklarat att nivån sjunker i T-röret vid sidan av pumpen, vart skulle det ta vägen annat än mot delarna från pump mot brunnen? Och lika om du kan lita på avstängningen från hydroforen mot förbrukarna, är den tät och pumpen ändå startar då och då vart tar det vattnet vägen om du inte ser några läckor i pumprummet?

Och har du tätt i anslutningarna på hydroforen så du inte tappar luftkudden och luras av även den effekten? Testa med såpvatten som skrevs tidigare.

Inga extra backventiler behövs uppe vid pumpen den enda väsentliga sitter längst ner i brunnen i ditt fall då troligtvis som en del av ejektorn. Och vill man ha extra hängslen och livrem är det bättre att sätta en bottenventil som på bilden tidigare direkt på ejektorns inlopp.

Ta några vettiga tydliga bilder på de olika delarna och följ de enkla logiska stegen så loser du det snabbt. Måste säga att det verkar underligt att du inte fick vettig hjälp när du hade rörmokaren där,
 
Jo jag önskade också att rörmokaren som var här senast hade haft mer erfarenhet av den här setupen, dvs ejektor-pump-hydrofor.
Okunskap eller ovilja, jag vet inte men han kändes ungefär lika förstående som mig, och då jobbar jag till vardags med marknadsföring, långt ifrån vvs-liknande problematik.
Hade jag haft en överskådlig basic kunskap om hur vattenflödet funkar mellan brunn/pump, pump/hydrofor, hydrofor/hus så hade jag nog ganska lätt konstaterat felet, men här hamnar jag mitt i problemet och försöker felsöka framåt och bakåt tills jag blir yr :D
Jag ska ta bilder imorgon och beskriva allt från början steg för steg så ska vi nog få bukt med problemet :)
Tack och godnatt!
 
Godmorgon,
Med det nya synglaset på plats kan jag se att vattnet sjunker.
Vart det tar vägen är frågan.
Har provat att stänga alla kranar men det sjunker ändå. Någonstans rinner vattnet ut eller tillbaks, några idéer på hur och var jag kan felsöka?
Bifogar lite bilder på grejerna.


Vattenpump och hydrofor med mätare i ett pumprum, problem med avtagande vattennivå diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vatteninstallation med kranar och rör i en källare, inklusive en blå backventil och T-koppling, indikativ för felsökning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



VVS-installation med röda och gula ventiler, en vattenmätare och svarta rör som kopplar till en hydrofortank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Vertikal vattenpump och anslutande rörledningar med verktyg på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kranen mellan hydrofor och pump har jag konstaterat verkningslös, pumpen fyller hydroforen även om den är stängd.

Jag påminner igen om att vattennivån i slangen vid T-koppen sjunker när jag fyller på vatten manuellt där.
Borde väl rimligtvis stoppas av en backventil i botten? (Inbyggd i ejektorn?)
Ejektorn byttes för 6 mån sedan btw.

Kan jag på något annat vis konstatera att problemet ligger i botten av brunnen innan jag drar upp slangen?
 
Redigerat:
Avstängningarna på bild två ser ju nya ut så att du kan lita på att du kan stänga av ut från hydroforen verkar ok. Om vattennivån ändå sjunker i tanken finns inte mycket annat kvar än vägen via de två slangarna ut mot och ner i brunnen.
 
Okej.
Hur funkar ejektorn?
Vad kan vara fel rent teoretiskt?
Småsten nämndes, kan det vara så?
En dålig koppling?
Sitter backventilen i ejektorn?

Saken är den att ejektorn byttes för 6 månader sedan, och det skulle med andra ord kunna gå under ett garantiärende, men det kräver ju att jag vet vad jag pratar om innan jag ringer dem.
Och om de skulle dra upp den och titta så vill jag vara närvarande och inte gå på en nit (naturligtvis är det lätt till hands för vvs firman att hävda vilket fel som helst i ett sådant läge för att slippa kostnadsansvaret)
 
Y
Redigerat:
Ejektorpumpen är äldre, precis en sådan som du visar på bilden byttes för 6 mån sedan, ja.
 
Y
Ja då hade nog jag ringt den firman och berättat om problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.