Håller på att bygga mig en friggebod/redskapsbod kombinerat med ett litet vedförråd men kan inte bestämma mig för om jag ska ha fönster eller ej.
Det ska förvaras gräsklippare, skyfflar, grill m.m. och jag vill inte att tjuvar ska se vad jag har där inne.
Nu slog det mig att det kanske drar till sig mer tjuvar som tror att det finns dyrare prylar där inne...
Vad tror ni, fönster eller inget fönster?
Kanske ska välja en dörr med ett litet fönster?

Bifogar en bild på kanske den mest överdrivna grunden till en friggebod.

Grund av betongpålar och makadam för en framtida bod på 3x3,5m med förvaringsutrymme under tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag byggde utan fönster av två anledningar, dels för att undvika insyn, och dels för att kunna fylla väggarna med hyllor invändigt. Ett hus utan fönster ser ju dock lite tråkigt ut...
 
En kompromiss är att sätta in en dörr med fönster.
 
Är det insyn du vill slippa kan du ju ta råglas, lägga på tonings-film eller ha kanalplast som ljusinsläpp.
 
Korvgubbe
Utan fönster röstar jag på. En friggebod är ändå såpass liten att det är dumt att bygga bort förvarings/möbleringsmöjligheter.
 
Min fråga gäller egentligen om en friggebod utan insynsmöjligheter drar till sig mer intresse än om dom kan se vad som finns där inne.
 
Det är ju lite som att låta bilen stå olåst, bättre att de tar stereon än att de bryter sönder dörren, samtidigt så behöver man ju nästan ficklampa om man ska kunna se in även på dagtid om det bara är ett fönster.

Jag tror det kvittar, saker man förvarar i en friggebod är väl kanske av mindre intresse, det ska ju vara lätt att bära med sig och lätt att sälja det som stjäls nu för tiden.
 
Korvgubbe
Det är en fråga som jag inte tror att det går att svara på. Och jag tror heller inte att den är så viktig egentligen, tjuvarna tittar nog efter andra faktorer än fönster när de väljer vilka förråd de ska gå in i, som "Är platsen insynsskyddad eller kommer grannar och allmänheten att se mig?". Spontant så känns det inte som att det sker speciellt många "beställningsjobb" i kategorin förrådsstölder, utan det är nog snarare pundare som röjer igenom tio olika bodar på vinst och förlust i jakt på något säljbart.
 
  • Gilla
saiter
  • Laddar…
Nej det har ingenting med att göra om det blir inbrott eller ej.
Vill dom råna dig så gör dom det.

Som någon annan skrev, beror nog mer på vad du har där. Fyrhjuling, båtmotor eller moped/mc ökar inbrottssrisken.
 
Jag vill ha fönster.
Utan fönster måste du ha bra belysning istället.

//AA
 
Nått ljusinsläpp vill du nog ha om du inte tänkt ha ström där? Fönster påverkar nog inte inbrottsrisken. Det är inte så att tjuven råkar traska förbi och kommer på att nu ska vi ta och kika i fönstret om det finns nått att stjäla. Snarare letar dom reda på lugna områden med dålig insyn där de kan arbeta ostört. Sen är risken stor att de tar hela gatan på en gång och då bryr de sig knappast i att springa och kolla fönster. Sen är gräsklippare, skyfflar och grill precis sånt som man kan förvänta sig att hitta i ett förråd så det behöver dom heller inga fönster för att räkna ut.
 
Som sagt lite tråkigt att få inbrott bara för att dom ska upptäcka att det inte står en dyr MC där inne.
Både ljus och förvaringsbiten ska beaktas när jag bestämmer hur jag ska göra.
 
P-plats skrev:
Som sagt lite tråkigt att få inbrott bara för att dom ska upptäcka att det inte står en dyr MC där inne.
Både ljus och förvaringsbiten ska beaktas när jag bestämmer hur jag ska göra.
Den logiken är för svår för mig. Vill du ha ett fönster så att tjuvarna kan se att det är bara värdelösa saker, eller vill du inte ha ett fönster så att tjuvarna inte se vad som finns, och blir besvikna om det inte är en MC?

Om det bara är värdelösa saker då är det väl lika bra att ha dörren olåst och ett fönster för ljusinsläpp.
 
Jag satte i ett fönster i boden helt enkelt för att det var snygt och passade bra med huset. Utan tvekan är det så att det begränsar min användning av förrådet, dels försvinner det mycket väggyta (stort runt fönster), dels begränsar det vad man vill ställa i förrådet som syns utifrån. Jag kommer montera någon insynsskyddande film på rutan.

Slutsats: mest praktiskt är fönsterlöst.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.