Skulle vilja ha någon grej så jag kan få varmvatten i garaget/verkstaden när jag ska tvätta händerna,
det kommer nog va 5 plusgrader där på vintern och jag kanske e där lite var tredje kväll så en varmvattenberedare verkar dyrt, finns det några billiga genomströmningsvärmare som går på 16 amp eller skulle man kunna bygga nåt liknande......av en elmotorvärmare till bil eller något liknade......vattenkokare......kom med förslag, ska räcka till att tvätta händerna
 
Det finns 5 liters varmvattenberedare, som kopplas direkt på blandare. Övertrycksventilen sitter också i blandaren.
De säljs till och med i paket, med handfat och blandare.
Pris, runt 1500 om jag inte minns fel. Komplett med handfat och blandare.
 
Köp en typ tesy varmvattenberedare på 10liter, jula tar nu 999kr. sedan går du till bauhaus och kör prisgaranti på den. Då kostar den 879kr på bauhaus. De e ganska billigt för en beredare. Sen tillkommer väl koppel och övertrycksventil kan jag tro. Vet inte om de e så på den minsta, men de kan vara värt att kolla upp. Men då blir de i alla fall en rejäl beredare. Du behöver inte mer varmvatten, typ när du tvättar bilen och så? Jag skulle satsa på en 30l så har man så de räcker.
 
jo, jag kollade på 28 liter och 2 kw, men det blir väll dyrt att låta den stå och hålla vattnet varmt i onödan, eller hur långt tid tar den för att värma upp vattnet när man sätter sladden i väggen
 
Jag har en 30l Tesy som temporär beredare hemma. Den tar väl ca 60min från kall till 60gradigt vatten på maxeffekt. Kan man nöja sig med lite kallare vatten men fortfarande varmt å tvätta händerna i så går de fortare..
 
Den lilla värme som läcker ut från beredaren till rummet kommer rummet tillgodo på vinterhalvåret.
 
fender stratocaster skrev:
jo, jag kollade på 28 liter och 2 kw, men det blir väll dyrt att låta den stå och hålla vattnet varmt i onödan, eller hur långt tid tar den för att värma upp vattnet när man sätter sladden i väggen
Här finns en beskrivning på hur man räknar: https://www.byggahus.se/forum/el/224719-hur-mycket-kostar-det-att-varma-vatten.html
Om jag räknar rätt går det åt 4.18*60*28/3600 = 1.95 kWh för att värma 28 liter vatten 60 grader. Så om VVBn har effekten 2 kW så tar det en timme. På en halvtimme har du alltså nått 30 grader, plus den temp vattnet hade från början, lagom att tvätta händerna i.
 
Värt att ha i minnet om man har en verkstad med begränsad max ström att man kanske kan få problem att köra störra maskiner samtidigt man försöker värma vattnet i en vanlig beredare och då kanske är bättre att ha en genomströmmingsvärmare.
 
Här finns en på tyska Hornbach:
http://www.hornbach.de/shop/Klein-Durchlauferhitzer-Clage-M3-hydraulisch-3-5-kW/5797321/artikel.html
De påstår att 3.5 kW-varianten (den minsta) går på vanlig enfas med 1.5 mm2 kabel men den drar ju 15 A.
Genomströmningsvärmare drar högre effekt än beredare eftersom de måste värma vatten betydligt snabbare. Dessutom kräver de oftast specialarmatur eftersom de är av typen "trycklös".
Jag skulle satsa på en miniberedare som du kanske kan fjärrstyra från huset med en Nexa eller liknade.
 
tommib
Eller så biter du ihop och tvättar av det värsta med kallvatten, för att sedan tvätta dig ordentligt i huset :)
 
En variant på tommibs förslag: Om du häller upp kallvatten i handfatet innan du lämnar garaget så har du rumsvarmt vatten nästa gång du behöver tvätta händerna.
 
Fixartanten skrev:
En variant på tommibs förslag: Om du häller upp kallvatten i handfatet innan du lämnar garaget så har du rumsvarmt vatten nästa gång du behöver tvätta händerna.
Fem plusgrader alltså? Blir en ganska snabb tvätt ;)
 
Du kan även ta med en dunk (med kran) med varmvatten inifrån huset ut till garaget. Bygg en frigolitlåda där dunken kan bo så håller det sig några timmar.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Hur håller du värmen på ca 5° i garaget?
Kommer du att ha något elelement stående igång på "sparlåga"?

Att fylla upp en dunk och lägga den i en frigolitlåda på en hylla var tredje dag blir extremt "jobbigt" i längden samt att man kommer glömma att göra det lite då och då.

Att hålla på att slå på/av en VVB var tredje dag finns stor risk att man kommer att glömma något av delarna då och då.

Jag skulle antingen skippa VVBn eller sätta en 20-30 liters i garaget som är igång hela tiden.

Min erfarenhet av en genomströmningsberedare, visserligen en liten, är att vattnet inte ens blir ljummet och väldigt lågt flöde.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.